پنجشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۵:۵۴
۰ نفر

هومن افاضلی: در بازی‌های دو رقیب سنتی، تیمی که معمولاً در جایگاه پایین‌تری قرار دارد همواره سعی دارد در این بازی جبران مافات کند.

در این بازی،‌ دو تیم پرطرفدار همواره سعی می‌کنند قبل از پرداختن به موارد فنی خودشان را از لحاظ روانی آماده برگزاری این بازی حساس کنند و از هر جهت از لحاظ روانی نسبت به حریف برتری داشته باشند. اگر بخواهیم به لحاظ فنی به شرایط دو تیم بپردازیم در مورد پرسپولیس باید بگویم نتایج این تیم در ابتدای فصل کاملاً خوب و مطلوب بوده و نکته مهم‌تر اینکه پرسپولیس از بازیکنانی کنار هم بهره می‌برد که مکمل‌های خوبی برای یکدیگر بودند و این موضوع یکی از نکات مهم در برتری پرسپولیس بود. پرسپولیس فصل را خوب شروع کرد اما به مرور، این تیم از لحاظ کیفیت فنی و تولیدات فنی افت کرده است.

علت افت فنی پرسپولیس را باید در آمادگی جسمانی و بدنی بازیکنان پرسپولیس جست‌وجو کرد. افت آمادگی جسمانی پرسپولیس و از فرم مطلوب خارج شدن بازیکنان این تیم به مرور اتفاق افتاد.شاهد این ادعا هم این است که بازیکنان این تیم نسبت به هفته‌های ابتدایی لیگ 1 تا 5/1 کیلومتر کمتر می‌دوند.

این امر در بقیه شاخص‌های تیم پرسپولیس نیز تأثیر خاص خود را گذاشت و با وجود اینکه تیم پرسپولیس و بازیکنانش از کیفیت انفرادی بالایی برخوردار هستند اما با وجود افت بدنی، کار پرسپولیس با وجود  افتی که اشاره کردیم برای قهرمانی سخت شده است.

در طول فصل پرسپولیس با دو آرایش متفاوت و آرایش پایه 1-3-2-4 در برابر حریفان بازی می‌کرد که گهگاه به آرایش 2-4-4 و در شرایط خاصی گاهی نیز از سه فوروارد در پیشانی خط حمله استفاده می‌کرد.

مهم‌ترین نکته برای موفقیت پرسپولیس به برتری عددی آنها در یک سوم میانی زمین حریف و بستن راه انتقال توپ از عقب زمین استقلال به جلوی زمین بازمی‌گردد و مهم‌تر اینکه دو مهاجم سرعتی حریف را از مقابل دروازه خودشان دور کند.

پرسپولیس برای نزدیک شدن به برد باید از کناره‌های زمین استفاده کند و با توجه به خصوصیات شوت‌زنی عالی آقایی و باقری باید از ضربات برگشتی این دو بازیکن و ریباندها به نحو احسن بهره ببرد.

بعد از پرسپولیس به تیم استقلال می‌رسیم. تیمی که در این فصل از دفاع سه‌نفره و چهارنفره به تناوب استفاده کرده است اما اگر روال بازی‌های قبلی را دنبال کنیم به این نکته می‌رسیم که استقلال به احتمال فراوان از روش 4 دفاع استفاده خواهد کرد تا راه نفوذ مدافعان کناری پرسپولیس را ببندد. بازیسازی مدافعان میانی پرسپولیس با توجه به خصوصیات مهاجمان و هافبک‌های استقلال می‌تواند برای تیم آبی‌پوش ایده‌آل باشد.

با توجه به در اختیار داشتن عناصر سرعتی در خط حمله و میانی، استفاده از فضای پشت مدافعان پرسپولیس و پاس‌های پشت مدافعان می‌تواند برای استقلال مطلوب باشد که مجتبی جباری می‌تواند نقش کلیدی در این بین داشته باشد. در نگاه کلی در مورد دو تیم به این نتیجه می‌رسیم که دو تیم برای گرفتن امتیاز شانس برابری دارند و محتمل‌ترین نتیجه، نتیجه مساوی است.

استقلال در شهرآورد تهران در پی جبران نتایج فصل خصوصاً نیم‌فصل اول است و پرسپولیس نیز قصد دارد نتایج نیم‌فصل دوم را جبران کند و نهایتاً به قهرمانی نزدیک‌تر شود. برگ برنده پرسپولیس، مهره‌های شاخص این تیم و مهمتر از آن بازیکنان مکمل خوبی است که در اختیار دارد هرچند که نقطه ضعف پرسپولیس به آمادگی جسمانی بازیکنان این تیم بازمی‌گردد.

در تیم استقلال نیز بازیکنان مکمل وجود دارد اما شاید از این جهت دست کریمی نسبت به قطبی بسته‌تر باشد اما آمادگی جسمانی بهتر بازیکنان استقلال نسبت به پرسپولیس، آنها را درخصوص برتری بر رقیب سنتی امیدوار کرده است.

کد خبر 47550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز