یک عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: امروز آمریکایی‌ها دنیا را برای خودشان ناامن کرده‌اند زیرا جریاناتی که خودشان و جان مال‌شان را حاصل جانفشانی قاسم سلیمانی می‌دانند، انتقام خواهند گرفت.

تصویری از پیکر سردار شهیدحاج‌قاسم سلیمانی

به گزارش همشهریی آنلاین به نقل از ایلنا، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه درباره شهادت سردار قاسم سلیمانی و وضعیت منطقه گفت: مدت‌ها پیش گفتم آن‌چه که در عراق رخ می‌دهد بیشتر یک دام است، همان شب حمله به مقر حشدالشعبی هم اعلام کردم این کار یک دام است که برای کشیدن پای ایران به یک غائله و توطئه شکل گرفته است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که سردار سلیمانی به هدف والای خود که همان شهادت بود رسید،‌ عنوان کرد: شهادت سردار سلیمانی برای ما یک ضایعه دردناک است؛ او یک قهرمان فراملی در دنیای اسلام بود.

وی یادآور شد: سال ۲۰۱۱ آمریکایی‌ها اعلام کردند از عراق خارج می‌شوند؛ اما در حوزه‌های مختلف در این کشور حضورشان را مستحکم کردند، نیروهای ناتو و غربی در حوزه‌های امنیتی در عراق حاضر بودند و به صورت پیمان‌کاری امنیت فرودگاه بغداد را بر عهده گرفتند و طبیعی بود که در چنین شرایطی توطئه شکل بگیرد.

نماینده اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی گفت: اتفاق دردناک این است که سردار ایرانی در سرزمین کوفه به شهادت رسید.

وی درباره این‌که وضعیت منطقه چه خواهد شد، گفت: تصمیم‌گیری در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ خواهد شد، اما واقعیت این است که انتقام خون سردار سلیمانی در حرکتی فراملی صورت خواهد گرفت؛ زیرا ایشان یک قهرمان فراملی بود.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: سردار سلیمانی جنبش آزادی‌طلبی، ضداستعماری و ضدارتجاعی را در سرزمین‌های یمن، لبنان، سوریه، فلسطین و عراق پیگیری کردند.

وی تاکید کرد: سردار سلیمانی یارانی را در دنیای اسلام دارند که اعتقادشان بر این است که وی پاسدار جان، مال و ناموس آنها بوده بنابراین آن‌ها خون‌خواه سردار خواهند بود. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: چالش بین ایران و آمریکا به یک چالش بین‌المللی علیه ایالات متحده تبدیل خواهد شد و طبیعتا ترامپ بیشترین هزینه‌های مالی و معنوی را برای این حماقتی که انجام داد بر کشورش تحمیل خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که ترامپ مدت‌ها پیش اعلام کرد به دنبال جنگ با ایران نیست، اما می‌گوید که شخصا دستور ترور سردار سلیمانی را داده است، این سیاست‌های دوگانه بیانگر چیست،  گفت: پیش بینی این بود که فرافکنی ترامپ درخصوص یکسری از مسائل بیشتر شود.

فلاحت پیشه ادامه داد: پس از سقوط پهپاد آمریکایی‌ها به شدت در حوزه‌های امنیتی و نظامی احساس شکست می‌کردند و شخص ترامپ در داخل کشورش درگیر استیضاح شد بنایراین در یک چنین شرایطی احتمال فرافکنی و انجام یکسری از اقدامات وجود داشت.

وی افزود: ایالات متحده باتوجه به شرایط ناامن عراق سعی کرد که چالش‌هایی را در این کشور انجام دهد. 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از ابتدای کشته شدن پیمانکار آمریکایی یک سناریو توسط خود این کشور بود، شما نگاهی به سیاست ایالات متحده در دهه ۹۰ داشته باشید ماجرای خلیج خوک‌ها را به خاطر بیاورید.

وی ادامه داد: زمانی این کشور به بهانه ترور کلینتون به کشورها حمله موشکی کرد. آمریکایی‌ها این سابقه را دارند که یک نظامی یا یک غیرنظامی را می‌کشند برای این‌که بهانه به دست بیاورند و اقدامی انجام دهند. 

فلاحت پیشه در خاتمه گفت: ما باید اجازه دهیم که یک مقابله به مثل واقعی شکل گیرد و این امر در جریان مقاومت شکل می‌گیرد؛ امروز آمریکایی‌ها دنیا را برای خودشان ناامن کرده‌اند زیرا جریاناتی که خودشان و جان مال شان را حاصل جانفشانی  قاسم سلیمانی می‌دانند انتقام خواهند گرفت.

  • مطهری: ترامپ هیچ ارزشی برای حاکمیت ملی عراق قائل نیست

یکی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدامات آمریکا به گونه‌ای بود که گویی هیچ ارزشی برای حاکمیت ملی عراق قائل نیست، گفت: مجلس عراق باید اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کند و مردم عراق پای این موضوع بیاستند. علی مطهری درباره واکنش ایران نسبت به شهادت سردار سلیمانی توسط آمریکا، گفت: باید منتظر تصمیم شورای عالی امنیت ملی باشیم؛ این حادثه به ضرر آمریکا بوده و موقعیت آمریکا را در دنیا تنزل می‌دهد و از سویی نیز نیروی مقاومت منطقه خاورمیانه را افزایش خواهد داد؛ مظلومیت ایران در دنیا اثر خواهد داشت.

وی اثر این اقدام آمریکا در روابط میان ایران و عراق را باعث تقویت روابط دو کشور همسایه دانست و گفت: هر دو کشور سردار بزرگ خودشان را از دست دادند و خون این شهدا با هم ترکیب شده و باعث تقویت رابطه این دو کشور می‌شود.

نماینده مجلس دهم با اشاره به رفتارهای اخیر آمریکا در عراق بیان کرد: حاکمیت عراق مورد تجاوز قرار گرفته و حق حاکمیت ملی مردم آن از بین رفته است؛ آنها باید تصمیم مناسبی در  مقابل این گستاخی آمریکا و نیز اقدامات چند روز گذشته‌اش علیه مواضع حشدالشعبی بگیرند.

عضو فراکسیون امید با بیان اینکه اقدامات آمریکا به گونه‌ای بود که گویی هیچ ارزشی برای حاکمیت ملی عراق قائل نیست، گفت: مجلس عراق باید اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کند و مردم عراق پای این موضوع بیاستند.

کد خبر 475476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha