چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: روز جهانی کتاب کودک بود که همزمان با ۲ آوریل (۱۴ فروردین)، روز تولد هانس کریستین اندرسن، به این عنوان نامگذاری شده است؛ روزی که هرسال در تعطیلات رخوت‌انگیز نوروزی گم می‌شود.

کتابخوانی کودکان شاید مؤثرترین گام برای افزایش سرانه مطالعه کتاب در کشور باشد که مقدار آن اکنون از حد استانداردهای جهانی بسیار پایین‌تر است.

اما متأسفانه این مهم مانند بسیاری از مسایل پر اهمیت دیگر در شلوغی‌ها فراموش می‌شود،  در حالی که نخبگان فرهنگی کشور بارها ضرورت آن را گوشزد کرده‌اند.

جواد آرین منش، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی معتقد است، روز جهانی کتاب کودک فرصت مناسبی جهت آشنا کردن کودکان با کتاب و بهانه‌ای برای ورود کتاب به زندگانی کودکان است.

او در این باره به ایرنا گفت: متأسفانه ما در کشور از این فرصت‌ها و بهانه‌ها برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان بهره‌گیری نمی‌کنیم.

وی اظهارداشت: بدون تردید یکی از دلایل پایین بودن نرخ مطالعه‌و کتابخوانی در کشور عدم انس کودکان و نوجوانان یعنی آینده سازان میهن اسلامی با کتاب و کتابخوانی است.

این نماینده مجلس با اشاره‌به‌اینکه بزرگسالان نقش زیادی در تاثیر پذیری فرهنگ کتابخوانی ندارند، افزود: برای ترویج کتابخوانی بهترین راه، توجه به کودکان است زیرا کودکان در دوران تربیت پذیری هستند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: برابر توفیقات بین‌المللی هر سال یکی از کشورها مسئولیت تهیه پیام،  شعار و پوستر روز جهانی کتاب کودک را برعهده می‌گیرد. آنها بااستفاده از نویسندگان و تصویرگران برجسته در این زمینه در عرصه‌های بین‌المللی نقش آفرینی می‌کنند.

وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  آموزش و پرورش،  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان باید در این زمینه تمام تلاش خود را انجام دهند. او خواستار برپایی کنگره عظیم در زمینه کتاب کودک شد و افزود: ما باید برای نویسندگان کتاب کودکان ارزش زیادی قائل شویم و از پدیدآوردگان کتاب‌های با ارزش با معیارهای ایرانی و اسلامی خودمان قدرشناسی کنیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: ما باید فرصت را مغتنم بشماریم و عقب ماندگی‌ها را با درایت و نوآوری جبران کنیم.

فراتر از کتابخوانی کودکان

در همین حال انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نیز به مناسبت روز جهانی کتاب کودک،  بیانیه‌ای منتشر کرد.  این انجمن فراتر از کتابخوانی کودکان، به ظلمی که در جهان نسبت به کودکان می‌شود را مد نظر قرار داده و در این باره هشدار داده است.

در متن این بیانیه آمده است: خوش‌تر آن بود که امسال به مناسبت روز جهانی کتاب کودک،  سخن از وضعیت کتاب و کتابخوانی و راه‌های ترویج آن به میان می‌آمد؛ اما گاه شرایطی پیش می‌آید که گذشته از تهدید فرهنگ کتابخوانی میان کودکان،  خود آنها و حیاتشان را نیز تهدید می‌کند.

این شرایط را می‌توان در وجوه گوناگونی مشاهده کرد؛ همچون سوء استفاده از نیروی کار کودکان، آزار و اذیت آنها و مانند آن.  اگر آوای مظلومیت کودکان به گوش سیاستمداران جهان نمی‌رسد، آیا نویسندگان حوزه کودک نیز باید سکوت پیشه کنند؟

امروز از افغانستان و عراق و فلسطین گرفته تا کشورهای جنگ‌زده در آفریقا،  آمریکای لاتین و حتی کشورهای توسعه‌یافته، کودکانی قربانی حرص و توسعه‌طلبی متجاوزان می‌شوند و یا عزیزان خود را از دست می‌دهند.

گویا قرار است ما بزرگ‌ترها برای حفاظت از هر چیز داد و ستد کنیم جزحفظ حقوق کودکان؛ زیرا هنوز باور نکرده‌ایم که خردسال بودن، چیزی از حقوق کودکان نمی‌کاهد. گویا ما هنوز این انگاره را در سر داریم که کودک، نمونه‌ ناقص نوع انسان است.

امروز ما به‌عنوان گروهی بزرگ از داستان‌نویسان، شاعران، مترجمان، منتقدان، پژوهشگران و روزنامه‌نگاران حوزه‌ کودک و نوجوان، اعتراض خود را نسبت به ستمی که بر این قشر ستمدیده و آسیب‌پذیر می‌رود، فریاد می‌کنیم.

ما تمام همکاران و هم‌قلمان خود را در هر مرز و بوم فرامی‌خوانیم تا در برابر فزون‌خواهی و ستمگری سیاست‌بازان و جنگ‌طلبان که بیش و پیش از هر گروه، کودکان بی‌پناه را قربانی می‌کنند، بایستند و نقش تاریخی خود را ایفا کنند.

اینک بار دیگر 14 فروردین روز جهانی کتاب کودک را گرامی می‌داریم و خداوند را می‌خوانیم که نوروز و سال‌نو را طلیعه‌ای برای شکوفایی فرهنگ کودکان سرزمین ما و دیگر سرزمین‌ها قرار دهد.

کد خبر 47529

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز