قرار است تا ساعاتی دیگر تکلیف چالش پیوستن یا نپیوستن کشورمان به FATF از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام مشخص شود.

جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظلم

به گزارش همشهری آنلاین، فشارهایی که در روزهای اخیر برای رد پیوستن ایران به FATF افزایش یافته بود از صبح امروز یازدهم دی ماه به تهدیدهای پیامکی تبدیل شد. موافقان پیوستن کشور به FATF  اعلام کردند از صبح امروز پیامک‌هایی با متن مشترک دریافت کرده‌اند. از دیگر سو موافقان پیوستن به FATF  هم که شامل دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌شود از پا ننشسته‌اند و در نامه‌هایی به رهبری خواستار حمایت ایشان شده‌اند.

حسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره گفت:  احتمالا در جلسه امروز مجمع، چالش سختی درباره پیوستن به FATF شکل گیرد، پالرمو قبلاً مورد بررسی قرار گرفت و رای نیاورد. CFT هم به‌طور غیر رسمی رای نیاورده است.

وی افزود: ممکن است در جلسه امروز مجمع، پیوستن به FATF تعلیق شود یا پیوستن به آن مشروط شود به شرط‌هایی از جمله رفع تحریم‌ها. این امکان هم وجود دارد که لوایح مرتبط با FATF اصلاً رای هم نیاورد.

این عضو مجمع هم ضمن تایید نامه نگاری دولت و مجلس با مقام معظم رهبری در این زمینه، افزود: رئیس‌جمهور، معاون اوّل رئیس‌جمهور، وزرا و برخی نمایندگان مجلس به مقام معظم رهبری برای پیوستن به FATF  نامه نوشتند، رهبری نیز همه این نامه‌ها را به مجمع ارجاع دادند و تاکید کردند که با دقّت تمام بررسی شود.

مظفر گفت: نهایت استدلال موافقان پیوستن به FATF این است که «احتمال می‌دهند» اگر نپیوندیم ممکن است وضع ما بدتر بشود. از این طرف هم استدلال می‌شود که اینطور نیست و اگر به FATF نپیوندیم مشکل خاصی پیش نمی‌آید. مخالفان می‌گویند همچنان که در لیست خاکستری بوده‌ایم هستیم، ولی اگر به آن بپیوندیم، اقدام به خودتحریمی کرده‌ایم و روزنه‌های دور زدن تحریم را هم می‌بندیم و وضع کشور بهم می‌ریزد.

مظفر با بیان اینکه مخالفان نمی‌گویند می‌خواهیم برای کشور مشکل ایجاد کنیم، تصریح کرد: آنها می‌گویند اتفاقاً اگر به FATF  بپیوندیم برای کشور مشکل ایجاد می‌شود و مصالح ملّی ایجاب می‌کند که به FATF نپیوندیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در حال حاضر، تعداد مخالفان پیوستن به FATF در مجمع تشخیص بیشتر است، خاطرنشان کرد: قبلاً شاید تعداد موافقان  بیشتر بود ولی گستاخی اروپایی‌ها و اینکه تحریم‌ها هر روز بیشتر می‌شود، باعث شده تا برخی موافقان هم از رای خود برگردند.

  • ارسال پیامک‌های تهدید آمیز

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تایید ارسال پیامک به موافقان پیوستن به FATF  درباره احتمال سازمان‌یافته بودن پیامک‌ها گفت: قطعاً سازمان‌یافته است چون یکی دو متن هست که بیشترین تکرار را دارد و از محل‌های مختلف ارسال می‌شود.

او درباره استان‌هایی که احتمالاً بیشترین پیام را ارسال کرده‌اند، توضیح داد: از مکان‌های مختلف ارسال شده است. حتی بعضی‌ها با عنوان حوزه علمیه خواهران ارسال شده و برخی به اسم اشخاص است.

انصاری تاکید کرد: اما درصد بالایی از متن‌ها مشترک است. مشخص است از جایی فرستاده شده و افراد مختلف ارسال می‌کنند. متن‌های متفاوتی است، اما اکثراً یک محتوا دارد.

محمد صدر دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم  در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار کرد: ارسال‌کنندگان پیامک‌های مخالفت با FATF از داخل جلسات کمیسیون مشترک اطلاعات دارند.

وی با بیان اینکه پیامک‌های ارسال شده برای اعضای مجمع در مخالفت با FATF سازمان‌یافته و تشکیلاتی هستند، افزود: فکر می‌کردند امروز CFT در دستور کار صحن مجمع قرار می‌گیرد.

صدر ادامه داد: حدود 30 تا 35 پیامک دریافت کرده‌ام که عمدتاً پیامک‌ها بدون امضا و به نام ملت ایران ارسال شده است و درخواست تصویب نشدن FATF را داشته‌اند.

وی با بیان اینکه در پیامک‌ها تلویحاً تهدید کرده‌اند، افزود: گفته اند که این لایحه ننگین را تصویب نکنید. تصویب آن ذلت‌بار است. امام زمان و حضرت زینب را در نظر بگیرید که اگر رأی دهید از شما راضی نیستند. پاسخ مردم را باید بدهید و.... تهدیدها تلویحی است و به صورت خیلی صریح تهدید نکرده‌اند. البته این را هم بگویم که برخی هم مودبانه است و خواهش کرده‌اند که تصویب نکنید. اما خب برخی هم به این شکل است که به شهدا و انقلاب و... خیانت نکنید.

غلامرضا مصباحی مقدم عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با بیان اینکه نمی‌توانم رای‌آوری FATF در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام را پیش‌بینی کنم گفت: برای من هم از شب گذشته همانند چند تن دیگر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام پیامک‌های مخالفت با پیوستن به FATF ارسال شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به آنکه گفته می‌شود امروز احتمال بررسی نهایی FATF در صحن مجمع وجود دارد، آیا امروز اعضای مجمع رای مثبت برای پیوستن به این کنوانسیون خواهند داد یا خیر؟ گفت: نمی‌توانم الان این موضوع را پیش‌بینی کنم.

  • آملی لاریجانی: CFT برای امنیت ملی خطرناک و بدتر از برجام است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن موضع گیری صریح در این باره و مخالفت با پیوستن کشور به FATF با بیان اینکه CFT برای امنیت ملی بسیار خطرناک است، گفت: این کنوانسیون بدتر از برجام است.

آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیروز پس از پایان درس خارج فقه خود و در جمع برخی از اعضای شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزه علمیه قم و برخی از شاگردانش در پاسخ به سوالاتی درباره «بررسی لوایح الحاق ایران به کنوانسیون های پالرمو و CFT» تاکید کرد: اگر از من شخصا نظرم را بپرسید، پالرمو و CFT به شدت برای امنیت ملی خطرناک هستند به ویژه CFT که بسیار خطرناک‌تر است.

وی افزود: ما هر چه جلوتر رفتیم شک‌مان به آمریکائی ها و اذنابشان و کشورهایی که اعضای FATF هستند بیشتر شده است. این روشن است. می خواهم بگویم واقعا آدمهای خطرناکی هستند. آدمهای فاسدی هستند. البته از قبل آدمهای فاسد و خطرناکی بودند. برجام‌شان نشان داد چقدر آدمهای ناقابلی‌اند و CFT بدتر از برجام است.

وی تصریح کرد: بدانید من به وظیفه ام عمل می‌کنم. من فکر خودم این است که این مصوبات مجلس قطعی نباشد، معلوم نیست که مصلحت باشد هم چنین چیزی، ولو فوائدی هم دارد. مفاسدی هم دارد. روی ترازو باید گذاشت.به نظر من خطر امنیتی اش بسیار شدیدتر است.

وی افزود: البته به نظر بنده هم پالرمو و هم CFT خطر امنیتی بالایی دارد، البته خطر CFT برای امنیت بیشتر هم هست. اینکه FATF هی هر دفعه می گوید، این آخرین مهلت است، شما فکر می‌کنید به این تهدیدات و امثال آن گوش می‌کنم؟

  • قائم‌مقام جبهه پایداری: لیست توقعات FATF ادامه‌دار خواهد بود

قائم‌مقام جبهه پایداری، ادامه‌دار بودن خواسته‌های FATF را یکی از نکات منفی آن دانست و گفت: FATF توقعات مشخصی از ما ندارد که اگر بپذیریم، مشکلشان با ما حل شود.

به گزارش فارس، صادق محصولی، قائم‌مقام جبهه پایداری انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش دولت و رسانه‌های حامی آن برای تصویب لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) گفت: در حال حاضر، ما در لیست سیاه FATF قرار نداریم و این همه تحریم وجود دارد.

وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود پول فلان سرمربی به خاطر FATF منتقل نمی‌شود، دروغی بیش نیست، چرا که ما هنوز در لیست سیاه نیستیم.

وزیر کشور دولت نهم، مرتبط دانستن تحریم‌های موجود به FATF را دروغ دوم حامیان پیوستن به FATF دانست و گفت: آقایان دولت، پیوستن به FATF را امضا کرده‌اند و جز دو بند، همه مواد آن را دارند اجرا می‌کنند. اگر تحریم‌های موجود به FATF ربط دارد، پس چرا اکنون که همه بندهای آن جز دو بند را اجرای می‌کنیم، تحریمی برداشته نمی‌شود؟

محصولی تصریح کرد: این نکته مهمی است که تحریم‌های موجود هیچ ربطی به FATF ندارد و علّت تحریم‌های کنونی، تحریم‌های ثانویه آمریکا است.

وی، دروغ سوم حامیان پیوستن به FATF را، هشدارهای چین و روسیه به ایران برای تصویب لوایح مرتبط با FATF دانست و گفت: آقایان خودشان سفیر روسیه را دعوت کرده‌اند و با او جلسه گذاشته‌اند، او هم گفته است که شما خودتان رفته‌اید پیوستن به FATF را امضاء کرده‌اید.

عضو ارشد جبهه پایداری ادامه داد: آنچه از سوی سفیر روسیه مطرح شده، «Non Paper» بوده است، نه موضع رسمی دولت روسیه. ضمن اینکه همین جلسه هم به دعوت آقایان دولت بوده است.

محصولی، وعده‌های دولت، پیش از امضای برجام را یادآور شد و گفت: آن زمان، نان و آب مردم را به برجام وصل کردند و گفتند باید چرخ زندگی مردم بچرخد تا سانتریفیوژها هم بچرخد. در نهایت هم نه سانتریفیوژها چرخید نه چرخ زندگی مردم. اکنون هم درباره پیوستن به FATF همان حرف‌ها را می‌گویند. هیچ کدام هم حاضر نیستند تعهد دهند که پیوستن به FATF مشکلات را حل می‌کند.

وزیر اسبق رفاه، ادامه‌دار بودن لیست خواسته‌های FATF را یکی از نکات منفی آن دانست و گفت: اینطور نیست که فکر کنیم FATF یک سری توقعات مشخص از ما دارد و اگر آن‌ها را بپذیریم، مشکل آن‌ها با ما حل می‌شود. بلکه فهرست خواسته‌های آن‌ها به مرور افزایش پیدا می‌کند.

  • دست گذاشتن FATF بر روی دو مورد خاص مشکوک است

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دست گذاشتن FATF روی دو مورد خاص مشکوک است، افزود: اقدام اخیر شورای FATF مشکوک است که از ۳۰ اقدامی که انجام نشده، روی ۲ مورد دست گذاشته است.

رضایی ادامه داد: آیا این دخالت در یک گروه خارجی در مسائل داخلی ایران نیست؟  آیا اینکه شورای FATF وارد می شود و پشت یک طرف بحث درباره FATF می‌ایستد، این دخالت نیست؟

وی افزود: اینکه عده‌ای بخواهند بررسی FATF در مجمع را سیاسی جلوه دهند و برخی هم در خارج مرز ببینند اختلافی در کشور ایجاد شده و پا را روی پدال گاز بگذارند و فشار وارد کنند و توصیه های بیشتری را اعمال کنند، درست نیست‌. نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نباید باعث عصبانیت دولت شود.

کد خبر 474774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    0 0
    نمایندگان دلیل درخواست تصویب این موضوع را بیان کرده اند مخالفان در مجمع تشخیص هم با ذکر دلایل بگویند چرا مخالفند. اینکه کلی گویی کنند که مگر بقیه موارد مثل برجام و ... چه کاری کرد و چه گلی به سر ما زد دلیل نیست. رک و پوست کنده بگویند برای مقابله با پیامدهای عدم تصویب FATF چه برنامه و فکری کرده اند؟
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
      2 0
      این دنیانیست که مارو تحریم میکنند خود ماهستیم که پدر خودمان رادرآوردهایم ایران از همه نظرمنابع معادن دانشمندان متفکران مردم خوب و نجیب و صبور که اگر بعضیا بزارن و بهشون میدون بدن و قدر مردم رو که بزرگ ترین سرمایه هستن رو بدونن و همه ما اگر در همه لحظات خدا رو در نظر داشته باشیم و قدرهم رو بدونیم