رئیس شورای شهر تهران درباره وضعیت ایمنی خط متروی گلشهر-هشتگرد، گفت: این خط به صورت آزمایشی به بهره‌برداری رسیده و تنها دو ساعت در روز فعال است. سیستم سیگنالینگ این خط کامل نشده که موضوع حساسی است و باید تکمیل شود.

محسن هاشمي

به گزارش همشهری آنلاین، محسن هاشمی در یکصد و هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران با انتقاد از اجرایی نشدن مصوبه شورای اقتصاد برای تامین ۱۹ هزار دستگاه اتوبوس شهری در سال گذشته، گفت: مصوبات خوبی درباره حل مشکلات حمل و نقل عمومی وجود دارد اما این مصوبات دولت روی کاغذ باقیمانده‌اند. طی شش سال گذشته در دوره دولت یازدهم و دوازدهم، تا کنون حتی یک دستگاه اتوبوس نیز تحویل شرکت واحد تهران نشده است که ریشه اجرا نشدن مصوبات، در ناهماهنگی‌ بین دستگاه‌ها، نگاه بخشی و فقدان جسارت و ریسک‌پذیری دستگاه‌ها است.

وی تصمیم سازمان برنامه و بودجه برای تامین بودجه سیستم حمل‌ونقل عمومی از محل اعتبارات ارزش‌افزوده است را هزینه کردن از جیب شهرداری‌ها دانست و گفت: این ردیف، ارتباطی به دولت ندارد. این درحالیست که در گذشته دولت از محل بودجه خود به توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی کمک می‌کرد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه اعتبار ۸۰ میلیارد تومانی سازمان برنامه و بودجه برای یارانه بلیط مترو معادل هزینه‌های فقط یک هفته شرکت بهره‌برداری مترو است، افزود: این اعتبارات تناسبی با تعهدات دولت و هزینه‌های مترو ندارد. سازمان برنامه و بودجه عنوان کرده که دولت در سه سال اخیر ۱۲۵ میلیارد تومان را برای ساخت متروی تهران پرداخت کرده که این ارقام کفاف ساخت نصف یک ایستگاه مترو را هم نمی‌دهد.

هاشمی تاکید کرد: برای پیچیده تر نشدن وضعیت آلودگی هوا و ازدحام مترو و اتوبوس در تهران لازم است مجلس و دولت در این موضوع تجدیدنظر کنند. 

رئیس شورای شهر تهران همچنین در حاشیه یکصد و هشتاد و ششمین جلسه شورای شهر تهران درباره وضعیت ایمنی خط متروی گلشهر-هشتگرد گفت: این خط امروز سه‌شنبه به صورت آزمایشی با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید. سیستم سیگنالینگ این خط کامل نشده که موضوع حساسی است و باید تکمیل شود. خط متروی گلشهر-هشتگرد تا اطلاع ثانوی تنها دو ساعت از روز فعال است و از ساعت ۱۱ تا ۱۳ خدمات‌رسانی می‌کند و از شهروندان پول بلیت گرفته نمی‌شود.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه در خصوص کمبود بخش مخابرات، با استفاده از موبایل این کمبود قابل حل است زیرا این خط در روی سطح قرار دارد، تصریح کرد: هر افتتاح، مراحلی دارد. ابتدا خط آماده بهره‌برداری تست سرد شده و سپس تست گرم انجام می‌شود؛ بعد از آن برای احصای مشکلات خطوط، افتتاح آزمایشی داریم. این خط توسط دولت تکمیل شده و بهره‌برداری آن به شهرداری واگذار شده است.

وی ادامه داد: پیش از این زمانی که خط ۵ را در حال ساخت بودیم، توسعه آن تا هشتگرد مطرح بود اما به دلیل کمبود بودجه، اعلام کردم ساخت بخش گلشهر به هشتگرد در اولویت ما نیست. در واقع این پروژه همان پروژه قدیمی است که با تأخیر ۲۵ ساله به اتمام رسیده است و باید بخش‌های سیگنالینگ آن تکمیل شود.

کد خبر 474547
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha