اهالی محله کاشانک به صدای جاروی عمو اسفندیار عادت کرده‌اند که صبح‌های خیلی زود در کوچه‌ها می‌پیچد و صبح و پاکیزگی را نوید می‌دهد.

اسفندیار1

همشهری آنلاین/ راحله عبدالحسینی: پاکبان محله کاشانک، بیشتر از 2دهه است که از شهر خودش، شاهین‌دژ به تهران آمده‌است. این هفته «اسفندیار کاکائی» از سوی شهرداری منطقه یک تجلیل شد. به همین بهانه‌ در زمان استراحتش با او به گفت وگو نشستیم.

کاری که شب و روز ندارد

عمو اسفندیار 56ساله است و با لهجه شیرین آذری صحبت می‌کند: «اصالتاً اهل آذربایجان غربی هستم. سال 1377 به تهران آمدم و مشغول کار شدم.» از خانواده‌ و 4فرزندش دور است و تقریباً هر 3ماه یک بار فرصت می‌کند به شاهین‌دژ برود و به آنها سری بزند. می‌گوید: «کار ما شب و روز ندارد. بعضی وقت‌ها شیفت شب هستم و از ساعت 12 شب کارم شروع می‌شود. تا قبل از طلوع آفتاب خیابان‌ها و کوچه‌ها باید تمیز باشد. تابستان و زمستان هم ندارد. کار سختی است اما همین که می‌توانم نان حلالی برای خانواده ببرم خدا را شکر می‌کنم. تن سالم دارم و چه نعمتی بهتر از این. من و دیگر پاکبان‌ها، کوچه‌های این شهر را تمیز می‌کنیم تا مردم در سلامت به کار و زندگی‌شان برسند.»

هوای مرا دارند

اهالی محله کاشانک هم عمو اسفندیار را می‌شناسند. در روزهای سرد زمستانی که او را ببینند به یک استکان چای مهمانش می‌کنند. عمو اسفندیار هم لفظ «برادر» را برای همسایه‌ها به کار می‌برد و می‌گوید: «کاشانکی‌ها به من لطف و هوای مرا دارند. برای من مثل برادر هستند. همیشه حرمت مرا نگه داشته‌اند.تمیزی کوچه را رعایت و کار مرا کمتر می‌کنند. بعضی‌ از همسایه‌ها در ایام نوروز به من عیدی می‌دهند یا برخی دیگر انعام می‌دهند که خیلی خوشحال می‌شوم. بعضی‌ها هم هستند که رفتار تندی دارند.»

رساندن مدارک به دست صاحبش

عمو اسفندیار مداح اهل بیت(ع) هم است. همکارانش صدای گرم و نوحه‌خوانی پرسوز او را دوست دارند. از او می‌خواهیم برایمان خاطره‌ای تعریف کند: «بارها و بارها در همین کوچه‌ها مدارک، پول، کیف پول و گوشی موبایل پیدا کرده ام. از نشانه‌ای که داشته توانستم صاحبش را پیدا کنم. کسانی که فکرش را هم نمی‌کردند بتوانند وسیله گمشده خود را پیدا کنند با دیدن آن خیلی خوشحال شدند. من هم از خوشحالی آنها خوشحال شدم. دعای خیرشان برکت زندگی من است.» عمو اسفندیار تعارف‌مان می‌کند چای را تا سرد نشده، بنوشیم. زمان استراحت نیم‌روزی او رو به پایان است و باید خداحافظی کنیم. عمو اسفندیار آرزوی شهر پاک با هوای پاک را برای همه تهرانی‌ها دارد. از ما می‌خواهد تفکیک زباله های خشک و تر را جدی‌تر بگیریم. می گوید: «بعضی افراد از پخش شدن زباله کنار سطل‌های زباله ناراضی هستند و از ما شکایت دارند. در حالی که زباله دزدها برای جمع‌آوری ظروف پلاستیکی کیسه‌ها را پاره می‌کنند و زباله پخش می‌شود.»

کد خبر 474475

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha