دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

چه زمانی احساس خجالت می‌کنیم؟ خجالت می‌تواند افراد را ناراحت یا ناامید کند، اما آیا این احساس جنبه مثبت هم دارد؟ وقتی احساس پشیمانی یا گناه از کاری که کرده‌ایم می‌کنیم، احساس خجالت و شرمساری به سراغ ما می‌آید که احساسی بسیار قوی و تاثیرگذار است. اما آیا خجالت کشیدن همیشه بد است؟

خجالت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از BBC، هتا هاوس Hetta Howes از دانشگاه City University لندن در این مورد می‌گوید: اگر شما زیاد خجالت‌زده شوید و نتوانید این احساس خود را کنترل کنید، باعث ضعیف شدن شما می‌شود و زندگی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و نمی‌توانید کارها را آنطور که درست است انجام دهید. اینطور همیشه خجل بودن اصلا خوب نیست، اما داشتن این احساس در حد نرمال و منطقی می‌تواند مثبت باشد،‌ چون باعث تغییر می‌شود. اگر کسی کار اشتباهی انجام دهد که باعث خجالتش شود، این خجالت موجب خواهد شد که دیگر آن کار را نکند و رفتار خود را تغییر دهد، بنابراین این احساس به رشد فردی و اجتماعی او کمک خواهد کرد. اما خجالت کشیدن در مورد کارهایی که ناخواسته از ما سر می‌زند، احساس منطقی‌ای نیست؛ مثلا زمانی که در کلاس درس جواب سوالی را اشتباه می‌دهیم یا در مورد بعضی مسائل که در جمع دوستانمان مطرح می‌شود به اندازه کافی اطلاعات نداریم. 
تیفانی وات‌اسمیت Tiffany Watt-Smith مورخ فرهنگی هم از افرادی می‌گوید که این احساس هیچوقت در آنها برانگیخته نمی‌شود: خجالت می‌تواند بسیار بسیار مفید باشد و کسی که تا به حال آن را تجربه نکرده می‌تواند آدم ترسناکی باشد که هیچ چیز رویش تأثیری ندارد و هرکاری را انجام می‌دهد بدون اینکه به نتیجه منفی کارهایش اهمیتی دهد و این ترسناک است.
 

کد خبر 474317

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha