رهبر کره‌شمالی در گردهمایی حزب حاکم این کشور خواهان آغاز «اقدام‌های مثبت و تهاجمی» برای تامین امنیت شد؛ دستوری معنادار در آستانه پایان مهلت ازسرگیری مذاکره هسته‌ای با آمریکا.

كيم جونگ اون رهبر كره شمالي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، کیم جونگ-ایل که پیش‌تر تهدید کرده بود یک هدیه کریسمس غافلگیرکننده برای دانلد ترامپ کنار گذاشته است، پایان سال ۲۰۱۹ را آخرین فرصت کاخ سفید برای نشستن سر میز مذاکره درباره دو موضوع هسته‌ای و موشکی اعلام کرده بود. این مهلت عملا فردا به پایان می‌رسد و هیچ نشانه مثبت از سوی آمریکا برای گفتگو با مقام‌های کره‌شمالی دیده نمی‌شود.

خبرگزاری رسمی کره شمالی روز دوشنبه گزارشی از نشست سران حزب حاکم در تعطیلی‌های پایان هفته منتشر و در آن به سخنان رهبر جوان این کشور اشاره کرد. کیم در این گردهمایی به مقام‌های وزارت خارجه، صنایع نظامی و نیروهای ارتش دستور داد هر چه زودتر اقدام‌های مثبت و تهاجمی را آغاز کنند تا اطمینان یابند حق حاکمیت و امنیت کشور به بالاترین شکل ممکن تامین می‌شود.

رهبر جوان کره شمالی در سخنان خود گریزی هم به بحث‌های مدیریتی و اقتصادی زد و به مسائلی چون بهبود شرایط کشاورزی، علوم، آموزش، سلامت و بهداشت عمومی و محیط زیست اشاره کرد. اقتصاد کره شمالی با اعمال تحریم‌های بین‌المللی به بهانه برنامه هسته‌ای و موشکی با مشکل‌های فراوان دست و پنجه نرم می‌کند. گردهمایی مقام‌های ارشد کره همچنان ادامه دارد.

کیم جونگ-اون بارها از کاخ سفید خواسته یک رویکرد تازه نسبت به گفتگوهای هسته‌ای در پیش بگیرد و پیشنهاد خود را پیش از پایان سال ۲۰۱۹ روی میز بگذارد. کره شمالی هشدار داده است اگر آمریکا پای میز مذاکره بازنگردد، با رویکرد تازه و ناشناخته پیونگ‌یانگ مواجه خواهد شد و البته مذاکره بر سر خلع سلاح هسته‌ای هم از گزینه‌ها حذف می‌شود.

مقام‌های ارشد پنتاگون معتقدند هدیه کریسمس پیونگ‌یانگ می‌تواند آزمایش کردن موشک‌های بالستیک قاره‌پیما با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای باشد؛ گزینه‌ای که ترامپ پیش‌تر گفته بود آمادگی مواجه شدن با آن را دارد و هرگز از هدیه‌های کره شمالی غافلگیر نمی‌شود.

کد خبر 474261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha