بلندترین مقام‌های سیاسی و اجرایی ژاپن و کره‌جنوبی در چین با هم دیدار کردند تا پس از ۱۵ ماه بار دیگر درباره اختلاف‌های اساسی دو کشور گفتگو کنند.

ديدار سران ژاپن، كره جنوبي و چين در چنگدو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، آبه شینزو (نخست‌وزیر ژاپن) روز چهارشنبه در شهر چنگدو در چین از مون جائه-این (رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی) خواست برای حل اختلاف جدی خود یک گام اساسی بردارند. تنش میان دو کشور به بالاترین و بدترین سطح در چند دهه اخیر رسیده و دلیل آن حکم دیوان عالی کره‌جنوبی درباره ماجرایی مربوط به دوران استعمار امپراتوری ژاپن بر کره است.

دیوان عالی کره به شرکت‌های ژاپنی دستور داده است به برخی شهروندان کره‌ای که در دوران استعمار درگیر کار اجباری شده بودند غرامت بدهند؛ دعوایی که دولت ژاپن معتقد است در معاهده سال ۱۹۶۵ حل شده و اختلافی باقی نمانده است. پس از این حکم، ژاپن واکنشی تند به آن نشان داد و صادرات مواد های-تک (فناوری پیشرفته) را به کره‌جنوبی محدود کرد. از این مواد در تولید چیپ‌ها استفاده می‌شود.

از سوی دیگر، ژاپن تهدید کرده بود دیگر در همکاری‌های امنیتی مشترک با کره‌جنوبی و آمریکا مشارکت نمی‌کند. هر چند کره‌جنوبی ماه نوامبر در آخرین لحظه‌ها تصمیم گرفته بود در معاهده امنیتی سه‌جانبه را ادامه دهد. آبه در نشستی خبری درباره اختلاف با کره گفت: «کره‌جنوبی باید مسئولیت بپذیرد و برای حل مشکل تلاش کند. من از آنها خواستم برای بازگرداندن روابط کره و ژاپن به بهترین سطح گام‌های ابتدایی را بردارند.»

مون و آبه در حاشیه نشست سه‌جانبه چین، ژاپن و کره‌جنوبی در شهر چنگدو با نخست‌وزیر چین با هم دیدار کردند. محور گفتگوهای سران سه کشور مهم منطقه شرق آسیا تنش ناشی از توقف گفتگوهای خلع سلاح هسته‌ای بین آمریکا و کره‌شمالی بود. رئیس‌جمهوری کره در این دیدار ژاپن را نزدیک‌ترین همسایه از نظر فرهنگی و تاریخی دانست و گفت: «حتی اگر مشکلی موقتی به وجود بیاید، ما حتی نمی‌توانیم جدا شدن مسیرمان را بپذیریم.»

کد خبر 473319

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha