بنیاد فرهود و خانه‌ اندیشمندان علوم انسانی بزرگداشت یعقوب لیث و رستاخیز زبان پارسی را برگزار می‌کند.

بزرگداشت یعقوب لیث و رستاخیز زبان پارسی

به گزارش همشهری آنلاین، همایش بزرگداشت یعقوب لیث صفاری و آغاز رستاخیز زبان پارسی با عنوان «پارسی زبان» از سوی بنیاد فرهود و خانه‌ اندیشمندان علوم انسانی و با همکاری انجمن‌های همسو سه‌شنبه، دهم دی‌ماه ۱۳۹۸، از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در تالار فردوسی خانه‌ اندیشمندان علوم‌ انسانی برگزار می‌شود.

در این نشست محمدتقی رخشانی، یعقوب زلقی، یعقوب یسنا، اصغر دادبه و محمد بقایی (ماکان) سخنرانی می‌کنند. دبیری نشست نیز بر عهده داود دشتبانی است.

گزارش آرامگاه یعقوب لیث و جایگاه آن در محوطه‌ تاریخی گندی‌شاپور، چکامه‌خوانی، شاهنامه‌خوانی، مراسم آیینی سیستانی از برنامه‌های این همایش است.

یعقوب لیث صفاری یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های تاریخی ایران است. وی  پس از دو سده، زبان پارسی دَری را به عنوان زبان رسمی دیوانی و درباری برگزید و فرمان داد تا تاریخ ایران کهن «خدای نامه» را را که در حمله اعراب به حبشه رفته و از آن جا به دکن رسیده و پراکنده شده بود باز آوردند و دستور داد تا آن چه را که به زبان پهلوی نوشته شده بود به پارسی برگرداندند و از زمان خسرو پرویز تا پایان کار یزدگرد را بدان افزودند. وی سرایندگان و دبیران را از به کار بردن زبان عربی نهی کرد و در آستانه زوال زبان پارسی، عصر تازه‌ای گشود و راه را بر سرایش شاهنامه و دیگر شاهکارهای پارسی هموار کرد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این همایش در زمان یاد شده به نشانی خیابان استاد نجات‌الهی (ویلا)، بوستان ورشو، تالار فردوسی خانه‌ اندیشمندان علوم انسانی حضور یابند.

کد خبر 474178

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha