همشهری آنلاین: مسئولان سازمان میراث فرهنگی خوزستان می‌گویند که آرامگاه یعقوب لیث صفاری تخریب نشده است بلکه دیوار تخریب شده سازه الحاقی است و هیچ سابقه تاریخی ندارد.

آرامگاه يعقوب ليث

به گزارش ایلنا، در پی انتشار خبری مبنی بر تخریب آرامگاه یعقوب لیث صفاری، سید حکمت اله موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و  گردشگری خوزستان، گفت: آنچه امروز در اخبار از تخریب آن صحبت می‌شود [آرامگاه یعقوب لیث صفاری تخریب شد] یک سازه الحاقی بود که سابقه تاریخی ندارد و در زمره بنای ثبت شده آرامگاه یعقوب لیث صفاری قرار نمی‌گرفت.

احمدرضا حسینی بروجنی، معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان، نیز باتاکید برآنکه رواق ضلع جنوبی آرامگاه یعقوب لیث صفاری در دهه شصت به بقعه الحاق شده است، گفت: این دیوار الحاقی که برای ایجاد استحکام بیشتر در بنا در اطراف آن ساخته شده است، در سال‌های اخیر به دلیل نفوذ رطوبت و عدم عملکرد مناسب ناودان‌ها دچار آسیب شد و مصالح و ملات آن فرسوده گشته بود. از این رو درصدد مرمت آن برآمدیم.

البته او با پذیرش اشتباهی که در تخریب به یکباره این دیوار اتفاق افتاده است، ادامه داد: تنها ایراد کار این است که به جای آنکه تخریب پوسته بیرونی و برداشتن دیوار آرام آرام انجام شود، پوسته بیرونی به یکباره برداشته شد تا کار مجدد آغاز شود. برای آنکه از وقوع اتفاقات بد مانند تخریب به یکباره آن بخش، جلوگیری کنیم ناظر جدید انتخاب کردیم که در پروژه‌های قبل نیز همراه این مجموعه بود.

حسینی بروجنی در توضیح تغییر ناظر پروژه گفت: ناظری که اکنون نظارت پروژه را برعهده دارد فاز اول و دوم مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری را نیز برعهده داشت.   این در حالی است که برای انجام فاز جدید مدیر پایگاه به عنوان ناظر  معرفی شده بود اما از آنجایی که پیمانکار معرفی نشد کار انجام نگرفت. ناظری که اکنون حدود ۱۰ روز است نظارت پروژه را برعهده گرفته در سال‌های قبل در ضلع غربی این بنا نیز همین کار را انجام داده بود اما چون به تدریج این کار انجام گرفت حرفت و حدیثی پبیش نیامد.

معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان خاطرنشان کرد: در راستای بهبود وضعیت بنای مذکور، پیمانکار مرمتی با تیم کارشناسی و نظارت رسمی متخصص امر انتخاب و اقدام شد و در این راستا جلسه کمیته کارشناسی با حضور کارشناسان حوزه معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و شهرستان دزفول در محل بقعه برگزار و به ترمیم بدنه ضلع جنوبی که کاملاً الحاقی و صرفاً برای ایجاد پشت‌بند به بقعه اضاف شده بود، تصمیم گرفته شد؛ در حال حاضر نیز مقدمات اجرایی مطابق طرح مصوب در کمیته کارشناسی از سوی ناظر پروژه و پیمانکار به مرحله اجراء درخواهد آمد.

او تصریح کرد: هیچ‌گونه تخریبی در بقعه یعقوب لیث صورت نگرفته و اقدامات در راستای بهبود وضعیت شامل، ترمیم و تعویض جداره‌های آجری، اجرای مجدد طاق فروریخته‌شده و عایق مناسب بام با مصالح کاملاً سنتی و الگوهای وضع موجود خواهد بود.

حسینی بروجنی با اشاره به آنکه کار در روزهای آینده درخصوص پوسته بیرونی بخش الحاقی بقعه ادامه خواهد یافت، خاطرنشان کرد: این بخش از کار طی ۲۰ روز آینده سامان می‌یابد. ضمن آنکه کار مرمتی ما در آرامگاه یعقوب لیث صفاری فقط این موضوع نیست بلکه سقف بنا تا قبل از شروع بارندگی‌ها باید کاهگل و عایق‌بندی شود. ساماندهی محوطه نیز در دست است. اگر بخواهیم اصول مرمتی را رعایت کنیم، تاکید می‌کنم که آنچه امروز روی آن کار می‌کنیم و درحال مستحکم سازی آن هستیم، بخش تاریخی بقعه نیست و الحاقی است. سعی ما برای ایجاد استحکام بیشتر برای سال‌های آینده است.

کد خبر 451325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha