پرکردگی‌های دندان ممکن است در آینده به یمن پیشرفتی که دانشمندان چینی در سال ۲۰۱۹ به آن دست یافتند، به گذشته‌ها بپیوندد.

enamel gel

به گزارش همشهری آنلاین مینای دندان ماده‌ای معدنی‌شده بسیار سختی است که سطح دندان را حفاظت می‌کند. گرچه مینا سخت‌ترین بافتی است که در بدن ما وجود دارد، در طول زمان به خصوص در نتیجه قرارگیری در معرض اسیدهایی که در برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها یافت می‌شوند، تخریب می‌شود.

در حال حاضر با استفاده از رزین‌ها و سرامیک مینای تخریب‌شده ترمیم می‌شود، اما این پرکردگی‌ها اغلب در طول چند سال پس از کارگذاشتن شل می‌شوند و می‌افتند و ترمیمی دائمی به شمار نمی‌روند. دانشمندان با توجه به اینکه پوسیدگی دندان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن در میان انسان‌ها است، مدت‌ها است که به دنبال راهی برای بازسازی مینای دندان بوده‌اند.

دانشمندان تا به حال نتوانسته‌اند بافت سخت‌ و معدنی‌شده مینای دندان را بازتولید کنند، چرا که مینا ساختار سلولی پیچیده‌ای دارد. اما در ماه سپتامبر امسال، گروهی از پژوهشگران در دانشکده پزشکی دانشگاه ژجیناگ ژلی را ساختند که باعث می‌شود مینای دندان خودش را ترمیم کند.

تصویرهای میکروسکوپ الکترونیکی از مینای دندان انسانی که شش، ۱۲ و ۴۸ ساعت پس از به کارگیری ژل شروع به ترمیم کردن خودش کرده است ناحیه آبی مینای اصلی و ناحیه سبز مینای ترمیم شده است.

ژل جدید دانشمدان چینی از این لحاظ متفاوت است که از همان موادی تشکیل شده است که مینا را می‌سازند. این دانشمندان این ژل را از آمیختن یون‌های کلسیم و فسفر - دو ماده معدنی که در مینا یافت می‌شوند- با یک ماده شیمیایی به نام تری‌اتیل‌آمین در محلول الکلی ساختند.

البته هنوز راه درازی تا استفاده از این ژل در دندانپزشکی روزمره باقی مانده است. مینای طبیعی ۴۰۰ برابر ضخیم‌تر از مینایی است که با کمک این ژل جدید رشد کرده است.

دانشمندان چینی همچنان در حال انجام آزمایش این ژل جدید روی موش‌ها هستند و قصد دارند در نهایت آن را روی انسان‌ها آزمایش کنند تا معلوم شود آیا مینایی که به این ترتیب رشد می‌کند، می‌تواند در برابر خوردن و نوشیدن و جویدن دوام آورد یا نه.

کد خبر 474149

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha