رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به بررسی ۶۳۰۲ پرونده مربوط به قصور پزشکی در ۸ ماه سال جاری گفت که این تعداد، ۳۲ درصد از کل پرونده‌های ارجاعی به کمیسیون‌ها را دربر می‌گیرد.

سازمان پزشکی قانونی کشور

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، عباس مسجدی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در نشستی با جمعی از کارشناسان مدعو کمیسیون‌های تخصصی این سازمان اظهار کرد: در بررسی پرونده‌های قصور پزشکی در کمیسیون‌ها، ضمن لزوم حفظ احترام جامعه پزشکی به عنوان یک گروه مرجع، باید حقوق مردم هم احصا و احقاق شود، به‌ویژه در شرایطی که دشمنان تلاش می‌کنند مردم را در حوزه‌های گوناگون ناامید و مایوس کنند.

مسجدی با بیان این‌که هر پرونده قصور در کمیسیون از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: پرونده‌هایی که در کمیسیون‌ها بررسی می‌شود هر یک به‌تنهایی قابل بررسی و پیشگیری است که بدون شک بررسی دقیق آنها و مشخص شدن علل قصور می‌تواند از تکرار آن جلوگیری کند.

وی با بیان این‌که باید بهترین و متعهدترین افراد برای حضور در جلسات کمیسیون‌ها انتخاب شوند، افزود: برای انتخاب کارشناسان کمیسیون‌های تخصصی شاخص‌هایی تعریف شده است که با همکاری فرهیختگان جامعه پزشکی در تلاش هستیم افرادی با حداکثر انطباق با شرایط مذکور به عنوان کارشناس کمیسیون‌های تخصصی دعوت شوند و درباره پرونده‌های ارجاعی اظهارنظر کنند.

  • بررسی ۶۳۰۲ پرونده 

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور  با اشاره به آماری از پرونده‌های مورد بررسی در کمیسیون‌ها بیان کرد: در ۸ ماه سال جاری ۱۹ هزار و ۶۰۹ پرونده در کمیسیون‌های پزشکی قانونی بررسی شد. از این تعداد ۶۳۰۲ پرونده مربوط به قصور پزشکی بود که ۳۲ درصد از کل پرونده‌های ارجاعی به کمیسیون‌ها را دربر می‌گیرد.

مسجدی ادامه داد: از کل پرونده‌های بررسی‌شده در کمیسیون، ۴۷ درصد محکومیت پزشک را به همراه داشت و ۵۳ درصد نیز به تبرئه پزشک انجامید.

وی با اشاره به رشته‌های دارای بیشترین شکایت در ۸ ماه امسال گفت: بر اساس آمارهای موجود، بیشترین تعداد شکایات قصور به ترتیب مربوط به رشته‌های دندان‌پزشکی با ۶۶۲، زنان و زایمان با ۵۱۹، جراحی عمومی با ۴۴۷، جراحی ارتوپدی با ۳۲۷، پزشکان عمومی با ۲۹۲، گوش و حلق و بینی با ۲۲۸ و پرستاری با ۲۱۴ مورد بوده است. همچنین استان‌های تهران، فارس و البرز بیشترین و استان‌های لرستان، ایلام و هرمزگان کمترین آمار شکایات قصور پزشکی را در ۸ ماه امسال داشته‌اند.

  • ۱۵۰ شهر بدون مرکز پزشکی قانونی 

مسجدی با اشاره به تاریخچه سازمان فعالیت‌ها و خدمات پزشکی قانونی یادآور شد: سال گذشته پزشکی قانونی ۲/۵ میلیون نظر کارشناسی صادر کرد که ۸۵ درصد آن مربوط به حوزه معاینات، ۱۰ درصد آزمایشگاه‌ها و ۵ درصد تشریح بود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی افزود: هم‌اکنون ۳۷۲ مرکز پزشکی قانونی در کشور در حال ارائه خدمت به مردم هستند. این در حالی است که ۱۵۰ شهرستان، با وجود داشتن دادگستری، فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند.

وی اظهار کرد: فاصله شهرهای فاقد پزشکی قانونی تا نخستین شهر دارای پزشکی قانونی ۸۰ کیلومتر است بنابراین با دولت و مجلس در حال رایزنی هستیم که بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم چراکه مردم این مناطق برای دریافت خدمات پزشکی قانونی با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند.

  • تشخیص تصادفات ساختگی 

این مقام مسئول با اشاره به خدمات پزشکی قانونی در بخش معاینات گفت: بیشترین حجم معاینات مربوط به نزاع است که ۳۳ درصد کل معاینات را دربر می‌گیرد. بعد از آن، معاینه مصدومان تصادفات بیشترین آمار مراجعین سازمان را شامل می‌شود.

مسجدی با تاکید بر تشخیص و شناسایی تصادفات ساختگی در پزشکی قانونی بیان کرد: سال گذشته پزشکی قانونی از محل شناسایی تصادفات ساختگی حدود ۱۴ میلیارد تومان به بیمه‌ها کمک کرد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با تاکید بر بُعد آموزشی و پژوهشی وظایف سازمان بیان کرد: پزشکی قانونی سازمانی علمی است و در وظایف آن نیز به بُعد آموزشی و پژوهشی آن تاکید شده است. این سازمان تلاش می‌کند در تراز سازمان‌های برتر دنیا قرار گیرد.

وی از برگزاری پنجمین همایش مرجعیت علمی با عنوان «پزشکی ‌قانونی در مسیر مرجعیت ‌علمی» خبر داد و گفت: این همایش با همکاری انجمن آموزش پزشکی بهمن سال جاری در تهران برگزار می‌شود و تاکید بیشتر بر بُعد علمی سازمان خواهد داشت. از تمام کارشناسان و پزشکان برای حضور در این همایش دعوت به عمل می‌آید.

کد خبر 474105

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha