پزشکی قانونی کشور اعلام کرد که تعداد پرونده‌های قصور پزشکی در ۷ ماه نخست ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۸/۴ رشد داشته و دو رشته دندان‌پزشکی و زنان و زایمان در رتبه‌های نخست این موضوع قرار دارند.

قصور پزشکی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور از تبرئه ۱۹۳۱ مورد و محکومیت ۱۵۵۹ از کل پرونده‌های قصور پزشکی ۷ ماه نخسن سال ۹۸ خبر داد که در نوبت اول بررسی شدند. 

در ۷ ماه نخست امسال بیشترین میزان شکایت در قصور پزشکی نوبت اول با ۵۷۹ مورد مربوط به رشته دندان‌پزشکی بوده که ۳۷۰ مورد آن به محکومیت و ۲۰۹ مورد به تبرئه انجامیده است.

همچنین آمار شکایات از گروه‌های پرستاری در ۷ ماه امسال ۱۶۹ و شکایت از مسئولان فنی مراکز درمانی ۱۴۸ مورد بوده که به ترتیب در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد ۶/۳ و ۴/۱ درصدی همراه بوده است.

  • دلایل افزایش قصور پزشکی

دکتر بابک سلحشور مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور، عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای و پزشکی را از مهم‌ترین دلایل شکایت در زمینه قصور پزشکی عنوان و اظهار کرد: مطابق بررسی‌های میدانی ۶۰ تا ۷۰ درصد دلایل شکایت از کادر درمانی و پزشکی به موضوع اخلاق حرفه‌ای و پزشکی کادر درمان برمی‌گردد.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی همکاران پزشک به دلیل حجم بالای کار یا برخی دلایل دیگر در رعایت اخلاق حرفه‌ای به‌درستی عمل نمی‌کنند، ضمن آن‌که توضیح ندادن در خصوص عوارض اقدام درمانی پیش از شروع درمان، خود عامل دیگری در افزایش میزان شکایات است.

سلحشور یادآور شد: گرفتن رضایت و برائت آگاهانه از بیمار در خصوص عوارض درمان تنها در صورتی ارزشمند است که قصوری اتفاق نیفتاده باشد، در غیر این صورت هیچ ارزشی ندارد.

مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور وضعیت اقتصادی مردم را یکی دیگر از دلایل نه‌چندان جدی در شکایات قصور پزشکی عنوان کرد و گفت: گاهی مردم برای جبران هزینه‌های مالی درمان و نیز جبران عوارض بیماری اقدام به شکایت می‌کنند که البته به عنوان دلیل نه‌چندان قوی مطرح می‌شود.

به گفته وی، هر چند پزشکی نیز یک شغل و منبع درآمد است، اما اگر مردم احساس کنند پزشک، مقدم بر درمان و معالجه بیمار، به این شغل صرفا به عنوان منبع مالی نگاه می‌کند دچار ذهنیت منفی می‌شوند و تصور می‌کنند پزشک در پی درمان آلام و دردهای آنان نیست.

  • رتبه‌های اول آمار شکایات

سلحشور در ادامه با بیان این‌که ۳ رشته‌ دندان‌پزشکی، زنان و زایمان و جراحی عمومی معمولا در رتبه‌های اول آمار شکایات قصور پزشکی قرار دارند، گفت: بالا بودن آمار قصور در رشته زنان و زایمان نه به دلیل زیادی تعداد اشتباهات در این رشته، بلکه به خاطر وسعت و اهمیت آن است.

وی افزود: در رشته زنان و زایمان تعداد مراجعات بسیار بالاست و به دلیل وجود مادر و کودک، حساسیت در مورد آن زیاد است بنابراین در رتبه‌های بالای شکایات قصور پزشکی قرار دارند و در ۷ ماه سال جاری نیز بعد از دندان‌پزشکی در رتبه دوم قرار دارد.

به گفته سلحشور، بالا بودن آمار شکایات قصور در رشته دندان‌پزشکی نیز به دلیل بالا بودن میزان هزینه‌هاست و اگر اقدامی درست انجام نشود، بیمار برای جبران هزینه پرداختی اقدام به شکایت می‌کند. در مورد جراحی عمومی هم تعداد زیادی از بیماران به این گروه از پزشکان مراجعه می‌کنند و به همین دلیل جزو رشته‌های پرشکایت است.

مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان همچنین در خصوص زمان انتظار برای پاسخ‌دهی به پرونده‌ها در کمیسیون‌های پزشکی قانونی، بیان کرد: تلاش ما این است که به پرونده‌ها حداکثر ظرف ۴۵ روز کاری پاسخ داده شود، اما به دلیل کثرت آنها و کمبود نیروی انسانی این زمان بیشتر شده است. برنامه‌ریزی ما این است که این زمان را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

کد خبر 467856

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha