وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نخستین دسته از موشک‌های فوق‌صوت آوانگارد را عملیاتی کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، مقامات دفاعی روسیه که این خبر را روز سه‌شنبه ۷ دی اعلام کردند، محل به کارگیری موشک‌ها را اعلام نکردند، اما قبلا ذکر شده بود که موشک‌ها در کوه‌های اورال نصب خواهند شد.

ولادیمیر پوتین هفته پیش در کنفرانس خبری سالانه‌اش ویدئویی از این موشک‌ها را به نمایش گذاشت و گفت این موشک‌ها با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای می‌تواند با سرعت بیش از ۲۰ برابر سرعت صوت حرکت کنند و دارای یک «سیستم پرواز بدون موتور یا گلایدینگ» (glide system) هستند که قدرت مانور بالایی به این موشک می‌دهد و دفاع در برابر آنها را غیر ممکن می‌کند.

موشک آوانگارد در دسامیر ۲۰۱۸ در یک پرتاب آزمایشی در پایگاه موشکی دومباروفسکی در جنوب کوهستان اورال توانست یک هدف تمرینی در فاصله ۶۰۰۰ کیلومتری را هدف قرار دهد.

موشک‌های آوانگارد می‌تواند به صورت یک موشک کروز عمل کند و  در تمام طول پروازش موتورش روشن باشد یا می‌توان آن را روی یک موشک بالیستیک قاره‌پیما کار گذاشت و بعد از جدا شدن از این موشک به صورت بدون موتور یا گلایدر با سرعت فوق‌صوت به سوی هدف پرواز کند.

در سیستم‌های «گلایدر تشدیدی» (boost-glide) (که آوانگارد هم از آن استفاده می‌کند) موشک مانند یک موشک بالیستیک معمولی پرتاب می‌شود، اما به جای آنکه قوس پرتابی در بالای جو زمین داشته باشد، وسیله‌ سوار بر موشک در «بازگشت دوباره» (re-entry) در مسیری قرار داده می‌شود که به آن امکان ورود به جو با سرعت بسیار بالا را می‌دهد را می‌دهد و بعد این وسیله می‌تواند صدها یا هزاران کیلومتر پرواز بدون موتور یا گلایدینگ انجام دهد.

آوانگارد می‌تواند سلاح‌های هسته‌ای تا قدرت ۲ مگاتن را حمل کند.

کد خبر 473932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha