روسیه در شرایطی نخستین موشک ابرصوت خود را با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای مستقر کرد که مقام‌های ارشد نظامی این کشور می‌گویند سرعت آن ۲۷ برابر صوت و بسیار پیشرفته‌تر از موشک‌های ارتش آمریکاست.

موشك ابرصوت روسيه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندیپندنت، همزمان با رونمایی از موشک موسوم به آوانگارد، ولادیمیر پوتین ادعا کرد پیشرانه‌های ابرصوت موشک تازه به معنی پیشتازی جهانی روسیه در عرصه مهندسی یک کلاس تازه از سلاح‌های پیشرفته است. رئیس جمهوری روسیه فناوری موشک آوانگارد را با اقدام حکومت شوروی سابق در راه‌اندازی نخستین ماهواره در سال ۱۹۵۷ مقایسه کرد.

آوانگارد از روز جمعه در فهرست موشک‌های قابل پرتاب ارتش روسیه قرار گرفت و از ویژگی‌های آن می‌توان به تاب آوردن دمای ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد اشاره کرد؛ دمایی که به دلیل حرکت کردن در جو با سرعتی مافوق صوت به دست می‌آید. موشک تازه روی یک موشک قاره‌پیمای بالستیک سوار می‌شود اما برخلاف کلاهک‌هایی که در یک مسیر مشخص می‌روند، می‌تواند در فضای جو تغییر مسیر ناگهانی بدهد و از دسترس رادارها دور بماند.

بر اساس آنچه پوتین درباره ویژگی‌های آوانگارد گفته، روسیه در رقابت نظامی با آمریکا ناچار به طراحی موشک‌ها و تجهیزات نظامی تازه است تا از تلاش‌های ایالات متحده در گسترش سیستم دفاع موشکی عقب نماند. آوانگارد می‌تواند تقریبا هر نقطه از کره زمین را بزند و حتی از سپر موشکی آمریکا هم بگذرد. هر چند برخی کارشناسان ارشد نظامی غرب در توانایی‌هایی این موشک قاره‌پیما تردید دارند.

ارتش روسیه پیش‌تر از یک موشک ابرصوت با برد محدودتر رونمایی کرده بود. این در حالی است که ارتش چین یک موشک ابرصوت با سرعت پنج برابر صوت در اختیار دارد و تابستان امسال هم مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفته بود دست‌کم چند سال طول می‌کشد تا پنتاگون طراحی و اجرای یک موشک ابرصوت را به پایان برساند.

هر چند ارتش آمریکا قصد دارد تا زمان دست یافتن به یک موشک ابرصوت، سپرهای دفاعی و امنیتی خود را به گونه‌ای تقویت کند که در همان دقایق ابتدایی شلیک موشک ابرصوت، موفق به ردیابی و نابود کردن آن در فضا شود. پوتین سال گذشته موشک‌های ابرصوت روسیه را به «برخورد یک گوی آتشین با سرعت شهاب‌سنگ به هدف» تشبیه کرده بود.

سرعت صوت ۱۲۳۵ کیلومتر بر ساعت یا ۳۴۳ متر بر ثانیه یا یک کیلومتر در سه ثانیه است. به این ترتیب، موشک آوانگارد روسیه می‌تواند با سرعت ۳۳۳۴۵ کیلومتر بر ساعت، ۹۲۶۱ متر بر ثانیه یا ۲۷ کیلومتر در سه ثانیه برود و به هدف برخورد کند و اگر یک روز جنگی میان روسیه و آمریکا دربگیرد، آوانگارد فاصله تقریبی هشت هزار کیلومتری مسکو تا واشنگتن را در کمتر از ۱۵ دقیقه پشت سر بگذارد.

کد خبر 473805

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha