غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت در مجلس اظهار کرد: برآوردهای ما می‌گوید اگر قیمت بنزین را حتی ۲ هزار تومان تعیین کنیم، چیزی بالغ بر ۴۰ هزار تومان درآمد حاصل می‌شود.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از عصر ایران، غلامعلی جعفرزاده نماینده مجلس در مورد احتمال تک ترخی شدن قیمت بنزین در بودجه ۹۹ گفت: مجلس  درسال ۹۸ به خاطر تایید حکم حکومتی در مورد بنزین نمی‌توانست ورود پیدا کند اما درسال ۹۹  با چند شرط می تواند به موضوع بنزین ورود داشته باشد. اصل ۷۵ قانون اساسی می‌گوید ما حق نداریم یک ریال درآمد دولت را کم کنیم و یک ریال هم نمی توانیم هزینه آن را افزایش دهیم در واقع درآمد را می توانیم افزایش دهیم و هزینه را نیز می توانیم کاهش دهیم ولی عکس آن را نمی توانیم عمل کنیم .

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: دولت مدعی است از حیث افزایش قیمت بنزین ۳۱ هزار میلیارد درآمد دارد اگر فرمولی ما در مجلس تهیه کنیم که ۳۱هزار میلیارد تومان به اضافه یک ریال بیشتر شود و درآمد دولت تامین شود دولت نمی تواند اعتراض کند. در حال حاضر از محل افزایش قیمت بنزین ۳۱هزار میلیارد ریال درآمد کسب می شود که ما این عدد را با فرمولی که طراحی کرده ایم به دولت می دهیم .

نماینده رشت در مجلس افزود: ما در محاسبات مان گفته‌ایم اگربنزین تک نرخی بخواهیم داشته باشیم  باید بین هزار و ۷۰۰تومان تا ۲ هزار تومان  یک نرخ را ثابت کنیم و صددردصد با این قیمت، عدد ۳۱ هزار میلیارد تومان دولت نیز تامین می‌شود، برآوردهای ما می گوید اگر قیمت بنزین را حتی ۲ هزار تومان تعیین کنیم چیزی بالغ بر ۴۰ هزار تومان درآمد حاصل می‌شود.

جعفرزاده تاکید کرد: ما طبق اصل ۷۵ نمی توانیم درآمد دولت را کاهش دهیم و باید آن را افزایش دهیم پس باید مصوبه‌ای در کمیسیون تلفیق و صحن علنی در لایحه بودجه ۹۹ داشته باشیم که ۳۱ هزار میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت بنزین تامین شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: با بنزین تک نرخی یعنی نرخی ثابت بین هزار و ۷۰۰ تومان تا ۲ هزار تومان  هم اصل ۷۵ رعایت میشود، هم مردم رضایت دارند و هم درآمد دولت تامین و در عین حال جلوی رانت و فساد هم گرفته می‌شود. قرار است این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس مطرح شود و عقلانی این است که کمیسیون با آن موافقت کند، دولت هم دلیلی برای مخالفت ندارد مگر اینکه بخواهد مردم را اذیت کند.

کد خبر 473749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    10 0
    فقط یه سئوال: دولت که گفته تمام این درآمد رو بین مردم تقسیم میکنه پس این ۳۱ هزار میلیارد از کجا آمد؟ به دولت بگید بین مردم تقسیم نکنه ولی افزایش قیمت بنزین رو هم باطل کنه. شما هم دنبال تبصره و قانون برای تصویب قانون جدید نگرد.
  • بازنشسته IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    1 0
    بخدا فشار بر مردم ظلم است.لطف کنید همان قدر که حقوق ها و دستمزدها ی کارمندان و بازنشستگان و کارگران را اضافه میکنید بهمان اندازه هم بهای بنزین و سایر مایحتاج اثرگذار زندگی معیشتی مردم را بالا ببرید .انگار نمایندگان مجلس از وضعیت رقت بار زندگی اکثریت مردم خبر ندارند.برای جبران کسری بودجه و درآمد دولت راههای زیادی وجود دارد که به اقشار آسیب پذیر جامعه صدمه نمی زند بهتر است با مطالعه دقیق بودجه پیشنهادی دولت نمایندگان درست و خدایی عمل کنند.
  • یک جانباز IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    0 0
    یکبار برای همیشه تمام انرژیها آزاد و به نرخ جهانی شود تا اینهمه رانت به جیب افراد خاص نرود مگر ما از ملت افغانستان کمتریم که اصلا چیزی به اسم یارانه ندارند و تمام تفاوت قیمت را بین تمام ملت تقسیم و حدودا به هر نفر یک میلیون تومان ماهانه میرسد اگر همینطور یارانه ها ادامه یابد عده ای رانت خوار فربه تر و عده ای اکثریت فقیر تر خواهند شد