مدیرکل ثبت‌احوال خراسان جنوبی گفت: بیشترین طلاق در این استان بین زوج‌های همسن بوده و ۴۶.۶ درصد طلاق‌ها مربوط به زندگی مشترک کمتر از پنج سال است.

طلاق

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا مهرآور در نشست خبری به مناسبت سوم دی روز ملی ثبت‌احوال افزود: از ابتدای امسال تاکنون یک هزار و ۴۰ فقره طلاق در استان خراسان جنوبی به ثبت رسیده که ۶.۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: میانگین سن طلاق در مردان ۳۴.۳ و در زنان ۲۹.۹ سال بوده است.

وی از ثبت چهار هزار و ۸۵۳ واقعه ازدواج در این مدت خبر داد و گفت: میانگین سن ازدواج در مردان ۲۷.۲ سال و در زنان ۲۲.۳ سال است.

مدیرکل ثبت‌احوال خراسان جنوبی افزود: میزان ازدواج در این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۲ درصد کاهش داشته است.

وی با تأکید بر اینکه ثبت‌احوال «کودک همسری» را ثبت نمی‌کند گفت: اگر افرادی پایین‌تر از ۱۵ سال سن داشته باشند و گواهی رشد از مراجع قضایی دریافت کنند آمار آن‌ها در ازدواج‌ها ثبت می‌شود که یک نفر زوج و ۲۹۹ زوجه امسال زیر ۱۵ سال بوده‌اند.

مهرآور ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ هزار و ۷۹۷ واقعه ولادت در استان خراسان جنوبی به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷.۳ درصد کاهش داشته است.

وی گفت: از این تعداد ولادت ۶ هزار و ۹ نفر پسر و پنج هزار و ۷۸۸ نفر دختر بوده‌اند که این نسبت به ازای هر ۱۰۰ دختر، ۱۰۴ پسر است.

وی افزود: از مجموع ولادت‌های امسال هفت هزار و ۸۸۷ نفر شهری و سه هزار و ۹۱۰ نفر روستایی هستند که تولد جمعیت شهری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۹ درصد کاهش و میزان تولد روستایی ۳.۷ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل ثبت‌احوال خراسان جنوبی با اشاره به ۱۴۷ مورد دوقلوزایی از ابتدای امسال در استان گفت: یک مورد نیز در ۹ ماه گذشته سه قلوزایی به ثبت رسیده است.

وی اظهار داشت: بیشترین کاهش ثبت ولادت به ترتیب در شهرستان‌های فردوس، بشرویه و سرایان و بیشترین ثبت ولادت در دستگران، درمیان و خوسف بوده است.

مهرآور از ثبت سه هزار و ۸۵ واقعه وفات در ۹ ماه گذشته از سال جاری خبر داد و گفت: در خصوص ثبت واقعه فوت افزایش داشته‌ایم که میزان آن نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷.۹ درصد است.

وی بیشترین فراوانی نام بین پسران را ابوالفضل، امیرعلی، امیرحسین، حسین و علی اعلام و اضافه کرد: برای دختران نیز بیشترین نام فاطمه، فاطمه زهرا، حلما، زینب و زهرا بوده است.

مدیرکل ثبت‌احوال خراسان جنوبی همچنین از صدور ۳۲۰ هزار و ۱۲۱ شناسنامه مکانیزه بالای ۱۵ سال در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به در پیش بودن انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفند امسال، شناسنامه و شماره ملی برای احراز هویت استفاده می‌شود لذا افرادی که شناسنامه قدیمی دارند، هرچه زودتر نسبت به تعویض آن اقدام کنند.

وی به پوشش ۹۱ درصدی جمعیت استان در برخورداری از کارت هوشمند ملی اشاره کرد و افزود: ۵۷۸ هزار و ۷۹۹ نفر جمعیت واجد شرایط دریافت کارت ملی هوشمند هستند که ثبت‌نام ۵۳۱ هزار و ۹۸ نفر تکمیل‌شده است.

مهرآور یادآور شد: روستاییان بیشترین درخواست را برای صدور کارت هوشمند ملی داشتند اما عده زیادی از افراد تحصیل‌کرده و شهرنشین هنوز اقدامی برای کارت ملی هوشمند نکرده‌اند که انتظار می‌رود هرچه زودتر به دفاتر پیشخوان یا ادارات ثبت‌احوال مراجعه کنند.

وی با تأکید بر اینکه صدور کارت هوشمند ملی در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود گفت: افرادی که بیمار یا معلول هستند نیز می‌توانند با شماره ۳۲۴۰۰۶۰ از خدمات سیار صدور کارت هوشمند ملی استفاده کنند.

مدیرکل ثبت‌احوال خراسان جنوبی گفت: این استان رتبه پنجم را در عملکرد کارت هوشمند ملی نسبت به سایر استان‌ها دارد. افرادی که از سایر نقاط استان در خراسان جنوبی ساکن شده‌اند نیاز است با مراجعه به پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور به نشانی ncr.ir نسبت به ثبت تغییر نشانی خود اقدام کنند.  

کد خبر 473394

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان جنوبی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha