‪ ۱۲‬فروردین ماه سالروز تثبیت، تایید و استقرار نظام جمهوری اسلامی و یاد آور تبلور حضور پر شور و شعور مردم همیشه در صحنه ایران در پای صندوق‌های رای و رای افتخارآمیز آنان به جمهوری اسلامی است

ملت فهیم ایران اسلامی با حضور گسترده خود در صحنه مبارزات و تظاهرات دوران ستم شاهی پهلوی و تحت رهبری‌های درایتمندانه امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند.

با گذشت سه ماه از پیروزی انقلاب و در شرایطی که صحبت از شکل حکومت بحث روز سیاسی کشور بود، امام راحل رای به جمهوری اسلامی را طی همه‌پرسی بر عهده آحاد مختلف مردم قرار دادند.

اقشار مختلف واجدان شرایط کشورمان با حضور گسترده خود پای صندوقهای رای در روزهای دهم و یازدهم فروردین ماه ‪ ۱۳۵۸‬و با رای قاطع ‪ ۹۸/۲‬درصدی به جمهوری اسلامی حمایت دوباره خود از انقلاب را بروز دادند.

یکی از مهمترین مصادیق جمهوریت هر نظامی آن است که مردم در اصل تعیین نوع حکومت دارای رای و اختیار باشند که در حکومت ایران نیز چنین نقشی به مردم داده شده است.

با توجه به این امر، نوع حکومت ایران، جمهوری اسلامی است، به این معنا که مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خویش باید بر پایه بند هشت اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران عینیت یابد.

آری به راستی انتخاب نوع حکومت توسط مردم، تحقق عینی جمهوریت نظام ایران است و بدین سان است که آحاد ملت در تعیین ساختار حکومتی و به دنبال آن وضع قوانین و همه‌پرسی‌ها و اداره کشور نقش به سزایی ایفا می‌کنند.

حکومت ایران که از دو رکن اصلی اسلامیت و جمهوریت تشکیل شده، مدیون هنر اعجاب انگیز امام راحل است که اسلامیت نظام را با جمهوریت آن تلفیق کردند به‌طوری که مردم در عین وفاداری به اسلام و انقلاب در اداره کشور نیز مشارکت داشتند.

مردم ایران با رای قاطع خود در دهم و یازدهم فروردین سال ‪ ۵۸‬به حکومت جمهوری اسلامی رای مثبت دادند و این روز را در تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی به ثبت رساندند.

هر روز که از عمر این نظام می‌گذرد شاهد تعالی، عزت و سربلندی آن در تمامی حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، عقیدتی سیاسی و علمی هستیم.

مشهد - ایرنا

کد خبر 47338

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز