«علی‌اصغر عبادی» آتش‌نشان بازنشسته سازمان آتش‌نشانی و یکی از مدرسان کارکشته امداد و نجات کشور، گروهی برای آموزش امداد و نجات به کوهنوردان تشکیل داده است.

امداد و نجات

همشهری آنلاین- حسن حسن زاده: عبادی، بنیان‌گذار شیوه‌ای نوین در امداد و نجات است و می‌خواهد با آموزش همگانی این روش که به کوهنوردان و تیم‌های امدادی اجازه می‌دهد با کمترین تجهیزات، جان افراد آسیب‌دیده را نجات دهند در کاهش حوادث نقش داشته باشد. در این گزارش سری به یکی از جلسات هفتگی گروه «توپان» زده و با این آتش‌نشان بازنشسته که خود را وقف آموزش امداد و نجات به شهروندان و علاقه مندان به حوزه امداد کرده‌ است گفت وگو کرده ایم.

گروه متفاوت آقای متخصص

اول صبح، وقتی مسیرهای صعود به ارتفاعات دارآباد مملو از علاقه مندان به کوهپیمایی و کوهنوردی می‌شود عبادی و همراهانش از راه می‌رسند. این مدرس امداد و نجات کشور که در طول 3 دهه گذشته، امدادگران و آتش‌نشانان بسیاری را با روش‌های نوین امداد آشنا کرده است این روزها تجربیات ارزشمند خود را با راه‌اندازی یک گروه متفاوت در اختیار علاقه مندان به کوهنوردی و امداد و نجات قرار می‌دهد. مثل جمعه هر هفته، جلسه آموزشی امروز هم با تمرین آمادگی جسمانی و پس از آن آموزش نحوه امدادرسانی به کوهنورد آسیب دیده شروع می‌شود. او برای علاقه مندان به کوهنوردی و امدادگران جوانی که از نهادهای امدادی مختلف عضو گروه شده‌اند از نحوه صحیح حمل مصدوم می‌گوید و کمی بعد هم با همراهی اعضای گروه به صورت عملی چگونگی انتقال کوهنورد آسیب دیده را توضیح می‌دهد. وقتی تمرین گروهی شروع می‌شود سراغ این مدرس باسابقه امداد و نجات کشور می‌رویم. عبادی از دلیل راه‌اندازی گروه توپان و آموزش مهارت‌های امدادی می‌گوید:« برای بسیاری از کوهنوردان و علاقه مندان به امداد و نجات امکان حضور در کلاس‌های آموزشی و تخصصی مهیا نیست. متأسفانه همین مسئله باعث شده برخی از علاقه مندان به کوهنوردی دچار حوادث و آسیب‌های جدی شوند؛ آسیب‌هایی که با یادگیری روش‌های صحیح صعود، فرود یا امدادرسانی به حداقل می‌رسد. از طرفی تصمیم داشتم امدادگران جوانی را که در نهادهای امدادی فعالیت‌ می‌کنند هم به حضور در این جلسات دعوت کنم تا همگی در کنار یکدیگر تجربیات و روش‌های تازه امداد و نجات را مرور کنیم. همین ایده باعث شد به فکر راه‌اندازی یک گروه متفاوت بیفتم.»

آموزش رایگان امداد و نجات در دل کوه

عبادی، مدیر سابق نجات سازمان آتش‌نشانی است و دکترای HSE بهداشت ایمنی محیط و کارشناسی ارشد امداد و نجات و امداد سوانح دارد. او تجربه فراوان حضور در عملیات‌های امداد و نجات را با آموخته‌هایش در این حوزه ترکیب کرده و با راه‌اندازی گروه توپان این تجربیات ارزشمند را در اختیار عموم قرار می‌دهد. حالا گروه توپان به پاتوق علاقه مندان به حوزه امداد و نجات تبدیل شده است. جلسات هفتگی گروه در فضای مجازی اطلاع‌رسانی می‌شود و هر هفته کوهنوردان و امدادگران بسیاری از این جلسات آموزشی در ارتفاعات شمال تهران استقبال می‌کنند. امروز هم علاوه بر اعضای گروه، دیگر کوهنوردان و علاقه مندان به کوهپیمایی که آخر هفته به دل ارتفاعات دارآباد زده‌اند هم جذب آموزش‌های گروه توپان شده‌اند. «فرید خان‌محمدی» یکی از اهالی محله دارآباد می‌گوید:«علاقه زیادی به کوهپیمایی دارم و هر هفته همراه با دوستانم به ارتفاعات دارآباد، توچال و... صعود می‌کنیم. متأسفانه کوهنوردی را به صورت تخصصی یاد نگرفته‌ام و اطلاعات زیادی هم از مباحث امدادی ندارم. امروز با دیدن اعضای گروه توپان تصمیم گرفته‌ام در جلسات این گروه شرکت کنم تا علاوه بر یادگیری تخصصی این رشته با مباحث اولیه امداد هم آشنا شوم.» اکنون گروه توپان یا همان گروه تمرینات و پژوهش‌های عملیاتی امداد و نجات حدود 250 عضو از علاقه مندان به کوهنوردی، آتش نشانان، امدادگران هلال‌احمر و... دارد که هر هفته در ارتفاعات کلکچال، دارآباد و... با روش‌های دره نوردی، صخره نوردی و دیگر حوزه های تخصصی امداد و نجات آشنا می‌شوند. عبادی از انتقال برخی از آموزش‌ها و تجربیاتش در فضای مجازی می‌گوید:« در این گروه ابتدا مباحث آموزشی در فضای مجازی به صورت تئوری در اختیار افراد قرار می‌گیرد و هر کسی که اعلام عضویت کرده نیز موظف است حداقل یک بار در ماه در جلسات عملی گروه که هفتگی در ارتفاعات شمال تهران برگزار می‌شود شرکت کند.»

دورهمی حرفه‌ای ها در دارآباد

عبادی که با راه‌اندازی گروه توپان حاصل یک عمر حضور در عملیات‌های امداد و نجات را بدون هیچ چشم‌داشتی در اختیار علاقه مندان به امداد و نجات قرار می‌دهد بنیان‌گذار شیوه نوینی از امداد و نجات در جهان محسوب می‌شود؛ روشی که به آن «نجات سرعتی» گفته می‌شود و عبادی در جلسات آموزشی گروه توپان نیز این شیوه را به اعضای گروه آموزش می‌دهد. او دراین باره می‌گوید:« کمبود تجهیزات مناسب و پیشرفته یکی از مهمترین مشکلات گروه‌های امدادی در عملیات‌های مختلف آتش‌سوزی، نجات از ارتفاع، عملیات‌های کوهستانی، محیط‌های آبی و... است. از طرفی مشکل کمبود تجهیزات همیشه یکی از مهمترین دلایل حوادث و آسیب‌هایی است که گربیان‌گیر کوهنوردان می‌شود. به همین دلیل تصمیم گرفتم با ابداع یک روش جدید وابستگی امدادگران را به تجهیزات کمتر کنم. یعنی آنها بتوانند با همان تجهیزات حداقلی، بیشترین کارآیی را داشته باشند. در نتیجه با ایجاد تغییر در برخی از ابزارهای سنتی و بعضی ابداعات، رشته‌ای به نام نجات سرعتی شکل گرفت.» عبادی از کاربرد آموزش‌هایش برای کوهنوردانی که قصد صعود به ارتفاعات دارند، می‌گوید:« این روش می‌تواند در محیط‌ها و حوادث مختلف برای گروه‌های عملیاتی کاربرد داشته باشد. اما یکی از اهداف اصلی من آشنا کردن کوهنوردان با این رشته است. گاهی فرد آسیب دیده نیاز به کمک فوری دارد و هم نوردانش نمی‌توانند تا رسیدن نیروهای امدادی صبر کنند. در این شرایط اگر تجهیزات امدادی کافی به همراه نداشته باشند با به کار بستن روش‌های نجات سرعتی می‌توانند به فرد آسیب دیده کمک کنند. تصور کنید چند کوهنورد در محیط کوهستانی گرفتار شده‌اند و باید سریع آنها را به نقطه امن منتقل کرد. ممکن است امدادگرانی که به منطقه عملیاتی اعزام می‌شوند یا خود آن کوهنوردان به اندازه کافی آی‌دی فرود یا هارنس نداشته باشند. در روش نجات سرعتی به آنها آموزش داده می‌شود در کمترین زمان ممکن و با همان ابزار موجود مثل کارابین یا یک رشته طناب، افراد را با کمترین ضریب خطا به نقطه امن منتقل کنند.» اکنون این شیوه نوین امداد و نجات، به عنوان یک رشته تحصیلی جدید در دانشگاه سوانح طبیعی پذیرفته و تدریس می‌شود. عبادی می‌گوید:« نجات سرعتی به عنوان یک رشته دانشگاهی ثبت شده و علاقه مندان به این رشته پس از پایان دوره آموزشی به عنوان تکنیسین نجات سرعتی فارغ التحصیل می‌شوند. اما از آنجایی که بسیاری از علاقه مندان به این حوزه امکان حضور در دانشگاه را ندارند تصمیم گرفتم علاوه بر تدریس در دانشگاه با راه‌اندازی گروه توپان این آموزش‌ها را در اختیار عموم قرار دهم.»

کد خبر 473315

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha