اولین جمعه دی ماه بود که سقوط بهمن و فوت یک کوهنورد حرفه‌ای در توچال خبرساز شد. 5 تیم امداد و نجات کوهستان هلال احمر در این عملیات حضور داشتند. ارتفاعات شمیران یکی از مقصدهای مهم تفریحی و کوهنوردی‏ تهران است که عنوان پرحادثه‌ترین منطقه کوهستانی کشور را از آن خود کرده است.

امداد کوهستان در شمیران

همشهری آنلاین- مرضیه موسوی: «دکتر» را با کوهنوردی آخر هفته‌ای در شمیران و شکلات‌هایی که همیشه در جیب داشت می‌شناختند‎؛ کوهنوردی حرفه‌ای بود و آن روز به همراه 2 نفر از دوستانش از توچال بالا می‌رفت که دهلیزی در مسیر فرعی آنها را دچار حادثه کرد. بهمن مستقیم روی جسم او فرود آمده بود و یک ساعت بعد‏، وقتی تیم‌های امدادی خود را به محل حادثه رساندند حتی احیای قلبی ریوی و سی.پی.آر هم نتوانست او را به زندگی برگرداند.

«محمد بدری» مسئول امداد و نجات هلال احمر شمیران می‌گوید :«در نخستین حادثه منجر به فوت کوهستان شمیران 5 تیم عملیاتی از هلال احمر حضور داشتند. بعد از 2ساعت عملیات جست وجو  و نجات به پایان رسید. در این حادثه یکی از کوهنوردان به دلیل سقوط بهمن جان خود را از دست داد. با اینکه این کوهنوردان افرادی حرفه‌ای بودند در صعود زمستانه خود مسیری تابستانه و فرعی را انتخاب کرده بودند که در یکی از دهلیزهای این مسیر دچار سقوط بهمن شدند. 2نفر از این افراد دچار مصدومیت شده بودند اما یکی از آنها که زیر بهمن گرفتار شده بود به دلیل شدت حادثه و آسیب‌ جان خود را از دست داد.

این چهارمین حادثه کوهستان طی 6 روز نخست دی ماه در شمیران بود. سالانه بیش از 500 هزار نفر برای تفریح و کوهنوردی به توچال می‌روند. بدری می‌گوید :«شمیران پرحادثه‌ترین منطقه کوهستانی کشور است. دلیل آن هم نزدیکی این ارتفاعات به شهر تهران و دسترسی راحت به آن است. در این منطقه، هم کوهنوردان حرفه‌ای و هم کوهنوردان آماتور دچار حوادث متعدد می‌شوند. آشنا نبودن کافی با شرایط جوی کوهستان، رعایت نکردن اصول حرفه‌ای کوهنوردی، پیمایش در مسیرهای فرعی و ...از دلایلی است که باعث گم شدن افراد در کوهستان‏، سرمازدگی، گرفتار شدن در بهمن و دیگر حوادث می‌شود.»

سرمازدگی در کمین است

«در یکی دو سال گذشته به دلیل شرایط معیشتی و اقتصادی کشور‏، تفریحات مردم به سمت و سوی کوهنوردی بیشتر سوق پیدا کرده است چون کوهنوردی از نظر افراد آماتور تفریحی کم هزینه است و نیاز به تجهیزات خاصی ندارد. به همین دلیل مراجعه به کوه‌های شمیران هم در این 2سال افزایش چشمگیری داشته است.» «حسن فراهانی» رییس شعبه هلال احمر شمیران این را می‌گوید  و به حوادث زمستانه اشاره می‌کند که به دلیل سرما، شرایط را برای حادثه دیدگان کوهستان سخت‌تر می‌کند :«در تابستان اگر کسی در کوهستان مفقود شود یا در مسیرهای فرعی گرفتار شود احتمال زنده ماندن فرد بعد از یکی دو روز بدون داشتن آب و غذا وجود دارد. اما اگر این اتفاق در زمستان رخ دهد امکان زنده ماندن فرد به دلیل سرمای هوا بسیار کمتر است. سقوط بهمن از دیگر حوادثی است که در زمستان جان کوهنوردان را تهدید می‌کند.»

صعودهای انفرادی در زمستان ریسک گرفتار شدن در حوادث را افزایش می‌دهد و آماتورها بیشتر از افرادی که با کوهستان آشنایی دارند در معرض حوادث زمستانه در کوهستان هستند. فراهانی می‌گوید :«در حادثه ششم دی ماه یکی از مهمترین اشتباهات گروه این بود که مسیر تابستانه را برای صعود انتخاب کرده بودند و دچار بهمن شدند. اطلاع رسانی فوری به گروه‌های امدادی و اطلاع دقیق از محل حادثه به امدادگران کمک می‌کند تا در زمان طلایی خود را به محل حاثه برسانند. توصیه می کنم افرادی که در زمستان به کوهنوردی می‌روند اعضای خانواده خود را در جریان کامل مسیری که از آن عبور می‌کنند و مقصد دقیق کوهنوردی بگذارند. شمیران 4 قله اصلی و 5 مسیر فرعی دارد که جست و جو در تمام این مسیرها برای پیدا کردن افراد مفقود شده در کوهستان عملیاتی سنگین و زمان‌بر است. استعلام موبایلی یکی از راه‌های ما برای پیدا کردن مفقودشدگان در کوهستان است. با این حال در مواردی شاهد بوده ایم که جست و جو برای پیدا کردن محدوده تقریبی کوهنوردان مفقود شده به دلیل همراه نداشتن موبایل چند روزی زمان برده و شخص جان خود را از دست داده است.»

کد خبر 474538

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha