منابع اسرائیلی از اینکه ایران در حال تقویت آمادگی خود برای مقابله با اسرائیل، ابراز نگرانی می‌کنند.

تجهیزات نظامی

به گزارش همشهری آنلاین، چندی پیش امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش گفته بود که دشمنان می‌توانند به روز بودن یا به روز نبودن تجهیزات ما را امتحان کنند. در ماه‌های اخیر در کنار تحرکات دیپماتیک و منطقه‌ای فرماندهان و مقامات نظامی کشورمان، رونمایی مکرر از تجهیزات جدید نظامی هم ادامه داشته است و حال، یک روز پس از وعده صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی برای تکمیل اتاق کنترل راکتور خنداب در 6 ماه آینده، فرمانده نیروی هوایی ارتش از تسریع در روند تولید جنگنده کوثر در تهران و اصفهان خبر می‌دهد.

امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این باره  افزود: امیدواریم در روز ۲۹ فروردین سال آینده همزمان با روز ارتش، رژه سه فروندی جنگنده‌های تمام ایرانی کوثر را به اجرا در بیاوریم. وی با بیان اینکه نیروی هوایی ارتش و سازمان صنایع دفاع به صورت مشترک خط تولید جنگنده‎های کوثر را مدیریت می کنند، افزود: نیروی هوایی ارتش در تهران و سازمان صنایع دفاع در اصفهان این کار را انجام می‌دهند.

  • ویژگی‌های هواپیمای جنگنده کوثر

هواپیمای کوثر یک هواپیمای جنگنده پیشرفته با مأموریت پشتیبانی نزدیک هوایی است که به صورت کاملا بومی ساخته شده است و ایران را در زمره معدود کشورهای دارای فنآوری طراحی و ساخت هواپیمای جنگنده با سامانه‌های اویونیک و کنترل آتش نسل ۴ قرار داده است. این هواپیما به دو نوع تک کابین و دو کابین قابل تبدیل خواهد بود که نوع دوکابینه علاوه بر قابلیت رزمی، برای آموزش خلبانان در مرحله پیشرفته کاربرد دارد.

  • هاآرتص: ایران در حال تقویت آمادگی خود برای مقابله با اسرائیل است

 از سوی دیگر روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» در گزارشی به احتمال درگیری میان ایران و اسرائیل پرداخت و نوشت: در صورتی که تهران در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ سطح غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهد، ممکن است شاهد درگیری گسترده‌ای در منطقه باشیم. اسرائیل باید آمادگی لازم برای مقابله با تهدیدات ایران را داشته باشد. این موارد نشان می‌دهد که ایران در حال تقویت آمادگی خود برای مقابله با اسرائیل است.

به گزارش ایلنا به نقل از هاآرتص، تلاش‌های ایران برای واکنش نشان دادن به حملات اسرائیل در جبهه شمالی سوریه رهبران اسرائیل را وادار کرده است تا استراتژی خود را تغییر دهند. به همین خاطر در طول هفته‌های اخیر شاهد کاهش شدت درگیری‌ها بوده‌ایم. این در حالی است که تهران همچنان به تلاش‌هایش برای تثبیت جایگاه نظامی خود در سوریه ادامه می‌دهد. رهبران اسرائیل نمی‌توانند حضور نیروهای ایرانی در نزدیکی مرزهای خود را تحمل کنند. بنابراین باید برای مقابله با تهدیدهای ایران آماده باشند.

  • صحبت‌های نتانیاهو و مشاورانش

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل این هفته هشدار داد که هر گونه اقدام تهاجمی حزب الله و ایران را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.  نتانیاهو گفت: «در صورتی که حزب الله به ما حمله کند، کل مردم لبنان هزینه سنگینی را پرداخت خواهند کرد». این در حالی است که چند روز قبل نیز وزیر جنگ اسرائیل هشدار داده بود که سوریه را به ویتنام تبدیل خواهد کرد.

از سوی یگر مشاوران و نزدیکان نتانیاهو اخیرا بارها در مورد تلاش‌های ایران برای محاصره کردن اسرائیل و استقرار موشک و راکت در لبنان، سوریه، عراق و غزه صحبت کرده‌اند.

 وزیر جنگ اسرائیل معتقد است که اسرائیل باید رویکرد تهاجمی را نسبت به تهران و گروه‌های مورد حمایتش در منطقه اتخاذ کند. ایران به گام‌های خود برای کاهش تعهدات هسته‌ای ادامه خواهد داد. ایران به تشدید فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در مراکز هسته‌ای می‌پردازد. از دیگر سو ایران به رویکرد خود در منطقه ادامه خواهد داد. در صورتی که تهران در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ سطح غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهد، ممکن است شاهد درگیری گسترده‌ای در منطقه باشیم. اسرائیل باید آمادگی لازم برای مقابله با تهدیدات ایران را داشته باشد. این موارد نشان می‌دهد که ایران در حال تقویت آمادگی خود برای مقابله با اسرائیل است.

  • خودکفایی ایران در تولید تجهیزات دفاعی 

قطعا این هراس اسرائیلی‌ها بیدلیل نیست. چرا که چندی پیش فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به توان یگان پهپاد نیروی زمینی ارتش و تاکید بر خودکفایی در تولید و نوآوری تجهیزات دفاعی، گفت: نمونه جدیدی از پهپاد دست‌پرتاب «فرپاد» در این نیرو ساخته شده و در اختیار یگان‌های عملیاتی قرار گرفته است.

امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره آخرین دستاوردهای سازمان جهاد خودکفایی این نیرو در حوزه طراحی و ساخت سامانه‌های پهپادی، گفت: نیروی زمینی ارتش نمونه جدیدی از پهپاد دست‌پرتاب «فرپاد» را ساخته و در اختیار یگان‌های عملیاتی قرار داده است. وی افزود: این سامانه پهپادی دیگر در حوزه تحقیقاتی نیست؛ چرا که تست‌های میدانی آن انجام شده است و در حوزه عملیاتی در اختیار یگان‌های این نیرو قرار گرفته است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیش از این هم گفه بود که تجهیزات مورد استفاده در نیروی زمینی ارتش، ساخت دانشمندان این نیرو و وزارت دفاع است.

امیر حیدری همچنین در حاشیه بازدید از آخرین تجهیزات مهندسی و ادوات جنگی تیپ ۲۱۶ زرهی شهید غلامرضا مخبری زنجان، اظهار کرده بود که با بهره‌مندی از اوامر مطاع فرمانده کل قوا در ۲۶ رسته رزمی خود به خودکفایی کامل رسیده و امروز در تجهیزاتی که در چرخه دفاعی نیروی زمینی مورد استفاده بوده و یا بایستی مورد استفاده قرار گیرد، ساخته و پرداخته ذهن، عقل و دانش دانشمندان نیروی زمینی ارتش، وزارت دفاع و کارخانجات آن دو است.

  • رونمایی از جدیدترین دستاوردهای تحقیقاتی نیروی زمینی

در کنار این موارد، مهر ماه امسال بود که دستاوردهای تحقیقاتی جدید نزاجا با حضور فرمانده این نیرو و جانشین فرمانده کل ارتش رونمایی شد. این ۶ دستاورد جدید فناور محور و مرز شکنانه در حوزه‌های مختلف رزم زمینی از جمله خودرویی، رباتی، سامانه‌های بدون سرنشین، جنگال و هم افزایی راکتی و موشکی هستند. از میان این ۶ دستاورد دو محصول جدید در حوزه خودرویی و رباتیک است که برای نخستین بار رونمایی می‌شود و چهار محصول دیگر تحویل سازمان‌ها و نیروهای بهره‌بردار خواهند شد.

همه این اخبار  در کنار  فعالیت های ایران در توسعه مراکز هسته ای خود کافی است تا مقامات اسرائیلی نگران شوند. چنانچه علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی هم در اراک با بیان اینکه بخش ثانویه و اتاق کنترل راکتور خنداب تکمیل شده است، گفت: ظرف شش ماه آینده، اتاق کنترل بخش اصلی راکتور هم تکمیل می‌شود.

گرچه فعالیت های ایران همچنان در چارچوب برجام و تعهدات بین الملی است، اما آنچه هست هر خبری که نشان از پیشرفت هسته ای و نظامی ایران داشته باشد هم موجب نگرانی اسرائیلی ها می شود و هم بهانه ای برای بیان ادعاهای جنگ طلبانه آنها.

کد خبر 473308

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha