سفر یک‌روزه وزیر نیرو به خراسان رضوی چند رهاورد بزرگ برای صنعت آب و برق داشت که اهمیت آن در ارتقای شاخص‌های خدمت‌رسانی، جایگاه منحصربه‌فرد این منطقه در صنعت آب و برق و لزوم توجه ویژه به آن از سوی دولتمردان، اهمیت مدیریت مصرف در شرایط تنش آبی و ضرورت کاهش مصرف سوخت فسیلی است.

وزیر نیرو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، پویش "هر هفته، الف-ب ایران" که با ابتکار وزیر نیروی دولت تدبیر و امید پاییز امسال آغاز شد و سفر مقام عالی وزارت به خراسان رضوی را رقم زد، منجر به آغاز عملیات اجرایی یا بهره‌برداری از طرح‌های بزرگی در صنعت آب، برق و فاضلاب شد که ثمراتش مردم را بیش‌ازپیش برخوردار کرد.  

حاصل سفر "رضا اردکانیان" به شهرهای مشهد، درگز، خوشاب و سبزوار در شمال، مرکز و غرب خراسان رضوی در هفته دهم اجرای پویش "هر هفته الف - ب ایران" بهره‌برداری ۱۳ پروژه در بخش‌های مختلف آب، برق و فاضلاب با سرمایه‌گذاری افزون بر ۵۷ هزار میلیارد ریال و آغاز عملیات اجرایی پنج پروژه با سرمایه‌گذاری سه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال بود.

خراسان رضوی در حوزه تأسیسات زیربنایی صنعت آب و برق جزو استان‌های پیشرو در کشور به شمار می‌رود. شرکت‌های خدماتی این حوزه بهترین عملکرد را نسبت به شرکت‌های مشابه در استان‌های دیگر داشته‌ و جدا از تأثیرات تغییرات اقلیمی بر این صنعت، خراسان رضوی را می‌توان یکی از استان‌های موفق در حوزه نیروگاهی، شبکه‌های آب‌رسانی، برق‌رسانی و همچنین مدیریت مصرف به شمار آورد.  

اگر وضعیت خراسان رضوی را در شاخص‌های آب و برق با سایر نقاط مقایسه کنیم، این صنعت را جزو صنایع فراگیر در استان خواهیم یافت به‌طوری‌که تقریباً ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و روستایی این خطه از میهن اسلامی از مزایای شبکه‌های انتقال آب و برق برخوردارند.  

نگاهی به شاخص‌های آب، برق و فاضلاب

استان شش میلیون و ۴۳۴ هزار و ۵۰۱ نفری خراسان رضوی ۲۹ شهرستان، ۷۰ بخش و دو هزار و ۵۴۰ روستا دارد. افزون بر چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت خراسان رضوی در ۷۳ نقطه شهری این استان سکونت دارند. یک‌میلیون و ۷۳۳ هزار نفر از جمعیت خراسان رضوی نیز ساکن روستاها هستند. پس از مشهد شهرستان‌های نیشابور، سبزوار، تربت‌حیدریه و تربت‌جام به ترتیب بیشترین جمعیت و داورزن، زاوه و فیروزه کمترین جمعیت را در میان شهرستان‌های استان خراسان رضوی دارند.  

ظرفیت نیروگاهی نصب‌شده در خراسان رضوی حدود ۱۰ درصد از کل ظرفیت نیروگاهی کشور است. هم‌اکنون یک‌میلیون و ۲۷۰ هزار مشترک برق شهری و روستایی در این استان زیرپوشش خدمات صنعت برق قرار دارند. تعداد مشترکین برق شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی به‌جز شهرستان مشهد یک‌میلیون و ۲۷۰ هزار مشترک و طول شبکه‌های فشار متوسط و فشار ضعیف آن ۴۲ هزار کیلومتر است.  

شرکت توزیع نیروی برق مشهد نیز با ۶ هزار کیلومتر شبکه و ۲۵۳ هزار لامپ روشنایی معابر با بار مصرفی ۱۳۰۰ مگاوات در مساحت ۱۰ هزار کیلومتر در کلان‌شهر ۳.۵ میلیون نفری مشهد خدمات ارائه می‌کند. شهر مشهد یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک برق دارد.

۹۸ درصد آب شرب موردنیاز مردم در سطح ۷۳ شهر خراسان رضوی از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود. تداوم حدود دو دهه‌ای پدیده خشکسالی‌ منجر به افت آب‌های زیرزمینی شده به‌طوری‌که تابستان امسال وضعیت منابع آبی پنج شهر استان بحرانی شد و تنش آبی در ۳۲ شهر خراسان رضوی وجود داشت.  

خراسان رضوی دارای ۳۲ سد در حال بهره‌برداری در تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان است. توان ذخیره آب سدهای بزرگ و در حال بهره‌برداری این استان درمجموع یک میلیارد و ۵۷۲ میلیون مترمکعب است.

یک میلیارد و ۲۱۱ میلیون مترمکعب از این مقدار مربوط به سد دوستی است که سازه آن مشترک بین ایران و ترکمنستان است. حجم کنونی آب جمع شده پشت سد دوستی ۵۶۳ میلیون مترمکعب است که ۴۶ درصد حجم نهایی ظرفیت این سد را شامل می‌شود.

شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با زیرپوشش بردن یک‌میلیون و۹۰۰ هزار نفر، خدمات آب‌رسانی به ساکنان ۷۳ شهر را در سطح استان به‌جز کلان‌شهر مشهد در بخش تأمین و توزیع آب برعهده دارد. ۳۰ درصد جمعیت زیرپوشش این شرکت نیز در هفت شهر از مزایای شبکه جمع‌آوری فاضلاب برخوردارند.  

ظرفیت تأمین آب شهری خراسان رضوی ۲۴۷ میلیون مترمکعب در سال است. طول خط انتقال آب شهری در خراسان رضوی نیز هزار و ۷۲۰ کیلومتر است. همچنین ۷۳ شهر در این استان با جمعیت یک‌میلیون و ۷۸۹ هزار نفر زیرپوشش خدمات ارائه آب شرب بهداشتی و سالم هستند.

معیت کنونی زیرپوشش خدمات فاضلاب شهری در خراسان رضوی ۵۲۴ هزار نفر است. ظرفیت فعلی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در استان به‌جز مشهد ۵۸ هزار مترمکعب است. هم‌اکنون شبکه جمع‌آوری فاضلاب در شهرهای سبزوار، نیشابور، تربت‌حیدریه، کاشمر، گناباد، تایباد، تربت‌جام، قوچان، طرقبه شاندیز و گل‌بهار در حال اجرا است.

شهرستان مشهد با ۳.۵ میلیون نفر جمعیت و ۹ هزار و ۸۱ کیلومترمربع مساحت شامل سه بخش مرکزی، احمدآباد و رضویه، ۱۱ دهستان و ۳۵۷ روستا است. ۱۰۰ درصد جمعیت سه و نیم میلیون نفری مشهد زیرپوشش شبکه آب‌رسانی و ۷۰ درصد زیرپوشش خدمات شبکه جمع‌آوری فاضلاب هستند.

۹/۹۹ درصد جمعیت کلان‌شهر مشهد زیرپوشش خدمات شبکه آب‌رسانی و ۵۷ درصد آن زیرپوشش شبکه فاضلاب هستند. آب موردنیاز این شهر از ۳۷۰ حلقه چاه، یک دهنه چشمه، دو رشته قنات و سدهای طرق، دوستی و کارده تأمین می‌شود.

ظرفیت مخازن آب شهری مشهد ۶۴۶ هزار مترمکعب در شبانه‌روز است. تاکنون پنج هزار و ۶۲۰ کیلومتر شبکه انتقال آب در این شهر اجراشده و ۱۰۰ درصد جمعیت سه میلیون و ۵۰۰ هزارنفری آن در قالب یک‌میلیون و ۲۸۱ هزار فقره اشتراک زیرپوشش شبکه آب‌رسانی شرکت آب و فاضلاب مشهد از آب سالم و بهداشتی بهره‌مند شده‌اند.

سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در شهر مشهد اجراشده است. ظرفیت در دست بهره‌برداری تصفیه‌خانه‌های فاضلاب این شهر ۲۶۳ هزار مترمکعب در شبانه‌روز است. ۷۰ درصد جمعیت مشهد نیز زیرپوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب هستند.

درمجموع ۹۲ درصد جمعیت روستایی خراسان رضوی معادل یک‌میلیون و ۷۳۰ هزار نفر در دو هزار و ۴۸۶ روستا از خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بهره‌ می‌برند.

طرح‌های زیرساختی حوزه برق

هم‌زمان با سفر وزیر نیرو به مشهد عملیات اجرایی و بهره‌برداری 5 طرح زیرساختی در حوزه انتقال و فوق توزیع برق آغاز شد که شامل آغاز عملیات اجرایی پست ۴۰۰ کیلوولت جی. آی. اس امام رضا و بهره‌برداری از بخش توسعه و خط انشعابی پست ابوطالب، پست زکریا و خط ارتباطی پست زکریا به رینگ جنوب در مجموع بااعتبار 2 هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال است.  

رضا اردکانیان در مراسم بهره‌برداری این پروژه‌ها گفت: مطابق با برنامه، پست ۴۰۰ کیلوولت امام رضا(ع) در مدت 2 سال آینده بهره‌برداری می‌شود که از مهم‌ترین سازه‌های صنعت برق در مشهد و نخستین پستی است که در منطقه داخلی شهر ساخته می‌شود لذا نقش مهمی در پایداری برق، به‌ویژه در منطقه حرم مطهر امام رضا(ع) دارد.  

وی افزود: هم‌اینک ۴۶ طرح در حوزه‌های آب، برق و فاضلاب به ارزش ۲۰۰ هزار میلیارد ریال با پیشرفت اجرایی ۵۱ درصد در خراسان رضوی در حال اجرا هستند که امید است تا پایان کار دولت دوازدهم یعنی تابستان سال ۱۴۰۰ بخش قابل‌توجهی از این طرح‌ها به بهره‌برداری برسند.

همچنین هم‌زمان با سفر وزیر نیرو به خراسان رضوی پروژه بزرگ مکانیزاسیون و اتوماسیون شبکه‌های توزیع برق در هزار و ۲۰۰ نقطه استان با صرف هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بهره‌برداری شد.  

با بهره‌برداری این پروژه "هوشمندسازی و تاب‌آوری" شبکه‌های توزیع برق استان انجام شد. دامنه پوشش این طرح در ۲۵۰ نقطه استان تا پایان امسال و بقیه نقاط خراسان رضوی تا سال ۱۴۰۰ گسترش می‌یابد.  

ویژگی‌های این پروژه شامل "ایجاد هفت مرکز اتوماسیون شبکه، راه‌اندازی هزار و ۲۰۰ نقطه اتوماسیون شبکه، استفاده از نرم‌افزارهای بومی داخلی مبتنی بر استانداردهای مورد تأکید توانیر، راه‌اندازی مرکز تماس و استفاده از سامانه‌های مدیریت خودروهای عملیاتی" است.

ساخت ۲۰۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف برای تأمین برق مشترکان شهری و روستایی خراسان، تبدیل ۶۰۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف سیمی به کابل خود نگهدار، رفع حریم‌های خطرناک و جابه‌جایی شبکه‌ به طول ۳۰ کیلومتر، نصب ۲۳۰ دستگاه پست هوایی برای تأمین برق مشترکان، رفع افت ولتاژ و کاهش شعاع تغذیه ترانس‌ها، ساخت ۶۰ کیلومتر شبکه فشار متوسط تک‌مداره و دو مداره به‌منظور توسعه فیدر و افزایش قابلیت مانور درمجموع بااعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال" دیگر پروژه‌هایی هستند که با حضور وزیر نیرو در خراسان رضوی به بهره‌برداری رسیدند.  

طرح‌هایی برای ایجاد توازن در حوزه بحرانی آب

هم‌زمان با سفر وزیر نیرو به خراسان رضوی همچنین پنج طرح در حوزه آب و فاضلاب مشهد با هزینه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بهره‌برداری شد که شامل مخزن ۶۰ هزار مترمکعبی آب و حفاری، لوله‌گذاری، تجهیز و ساخت ابنیه ۳۰ حلقه چاه، خطوط جمع‌آوری چاه‌های آب به طول ۱۰ کیلومتر، اصلاح و توسعه شبکه آب شرب مشهد به طول ۱۲ کیلومتر و ۴۸ کیلومتر از شبکه فاضلاب هستند.  

درحالی‌که شهر مشهد با سه و نیم میلیون نفر جمعیت با مشکل تأمین آب مواجه بوده و دچار تنش آبی است این طرح‌ها باهدف ایجاد توازن بین مصارف و منابع آب اجرا شدند.

یکی دیگر از اهداف مهم این پروژه‌ها "ایجاد سازگاری با کم‌آبی" است به‌طوری‌که در قالب اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی مقررشده تا سال ۱۴۰۴ میزان آب موردنیاز مشهد به میزان ۱۷ درصد کاهش یابد زیرا بر اساس پیش‌بینی افق ۱۴۰۴ جمعیت مشهد به سه میلیون و ۶۶۸ هزار نفر و نیاز آبی آن ۳۱۷ میلیون مترمکعب خواهد بود.  

وزارت نیرو همان‌طور که در جریان سفر اخیر وزیر به خراسان رضوی مشخص شد برای تحقق این مهم برنامه‌های مختلف را در دستور کار قرارداده تا هم‌زمان با تلاش برای حفظ توسعه پایدار، ظرفیت منابع آب شرب مشهد را به ۲۶۵ میلیون مترمکعب برساند.  

هم‌اینک ۴۵۰ حلقه چاه با دبی ۷۵۰۰ لیتر در ثانیه برای تأمین آب مشهد در مدار قرار دارند ولی حداکثر ظرفیت بهره‌برداری از این چاه‌ها ۵۶۰۰ لیتر در ثانیه است.

برای افزایش ظرفیت آبدهی این چاه‌ها اجرای "پروژه اجرای خطوط جمع‌آوری چاه‌ها" با عنوان پروژه نبی اکرم(ص) سه سال پیش آغازشده که با بهره‌برداری کامل آن چاه‌های تأمین آب مشهد از طریق خطوط انتقال، به مخازن منتقل و سپس توزیع می‌شود. همچنین با این اقدام ظرفیت چاه‌های آب در مشهد به افزون بر هفت هزار لیتر در ثانیه افزایش می‌یابد.  

همچنین شایان‌ذکر است که باهمت وزارت نیرو و تلاش مستمر نهاد ذی‌ربط استانی باوجود مشکلات اقتصادی کنونی ۸۴ پروژه این حوزه هم‌اینک در نقاط مختلف کلان‌شهر مشهد در دست اجرا هستند و محدودیت اقتصادی منجر به توقف پروژه‌ها نشده‌ است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در جریان سفر وزیر نیرو به مشهد همین موضوع را مورداشاره قرارداد و تأکید کرد "کم بودن حجم مخازن آب از مشکلات کلان‌شهر مشهد است" لذا ظرف دو سال اخیر اقدامات خوبی در این حوزه انجام‌شده اما همچنان باید افزایش مخازن آب برای مشهد در دستور کار باشد.  

وزارت نیرو برای کاهش تنش آبی و حرکت در مسیر حل این معضل، ایجاد توازن بین مصارف و منابع آب و همچنین ایجاد سازگاری با کم‌آبی برنامه‌های مختلف را در دستور کار قرارداده که در جریان سفر اخیر اردکانیان به خراسان رضوی بخشی از آن محقق شد

حمیدرضا جانباز به "نبود رینگ متناسب با ورودی‌های مختلف برای تزریق آب در شبکه آب‌رسانی مشهد" به‌عنوان یکی دیگر از مشکلات اشاره کرد که منجر شده کیفیت آب در شرق مشهد نسبت به غرب آن کمتر باشد. به همین خاطر شرکت آب و فاضلاب مشهد نه‌تنها "طرح آزمایشی ملی هوشمندسازی شبکه آب" را در دستور کار قرار می‌دهد بلکه پساب و بازچرخانی آب را نیز باید با جدیت دنبال کرده و همچنین ساخت تصفیه‌خانه‌های جدید را در مشهد پیگیری می‌کند.

خروج یک شهر از تنش آبی

دیگر دستاورد سفر وزیر نیرو به خراسان رضوی بهره‌برداری طرح آب‌رسانی "ششتمد" از توابع شهرستان سبزوار بود که این شهر را از فهرست شهرهای مواجه با تنش آبی خارج کرد.

شهرهای "نیشابور، قوچان، ششتمد، گل‌بهار، شاندیز و رضویه" از مجموع ۷۵ شهر زیرپوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در پی نزدیک به دو دهه تداوم پدیده خشکسالی و افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی در این استان ظرف سال‌های اخیر به‌طور مداوم با تنش آب مواجه بوده‌اند. هم‌اینک ۳۱ شهر در استان خراسان رضوی در خصوص تأمین آب "شرایط خاص" دارند، همچنین ۲۶ شهر در سطح این استان ازنظر تأمین آب مور نیاز شهروندان در "شرایط سربه‌سر" قرار داشته لذا نیازمند منابع جدید آب هستند.

طرح آب‌رسانی به "ششتمد" با ۱۳۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری مشکلات ناشی از تنش آبی را در این شهر به‌طور کامل برطرف کرد. آب‌رسانی به این شهر در غرب خراسان رضوی به طول ۳۰ کیلومتر از روستای دارین(مبدأ چاه آب) اجرا شد که برای آن ۴۱ کیلومتر لوله‌گذاری خط انتقال آب و سه مخزن ۳۰۰ مترمکعبی ایجادشده است. برای اجرایی کردن طرح آب‌رسانی به ششتمد دو ایستگاه پمپاژ، محوطه‌سازی و حصارکشی به طول ۵۳۰ متر و  تثبیت بستر در مسیل‌ها به طول هزار و ۲۰۰  متر با سنگ و ملات نیز اجرا شد.

همچنین در سفر اردکانیان به سبزوار بهره‌برداری و عملیات اجرایی سه طرح آب و فاضلاب در غرب خراسان رضوی آغاز شد که طرح آب‌رسانی روستای "رباط جز" شهرستان خوشاب یکی از آن‌ها است.  

این طرح آب‌رسانی با اجرای ۱۰ کیلومتر خط انتقال، ۲۷ حوضچه شیرآلات و ۳۵۰ مورد اصلاح انشعاب ۲۸ میلیارد ریال هزینه داشت و بهره‌برداری آن برخورداری هزار و ۳۵۰ خانوار روستایی را از آب شرب بهداشتی تثبیت کرد.

لایروبی رودخانه‌ها 

آغاز عملیات لایروبی، بازگشایی و ساماندهی ۲۲ رودخانه در خراسان رضوی از دیگر برنامه‌های وزیر نیرو در سفر به خراسان رضوی بود که دستاورد بزرگی برای صنعت آب به شمار می‌رود.  

لایروبی و بازگشایی ۱۲ رودخانه به طول ۲۱۰ کیلومتر و ساماندهی ۱۰ رودخانه به طول ۷۵ کیلومتر در خراسان رضوی باهدف پیشگیری از خسارت سیلاب‌ بااعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال در این چارچوب محقق شد.

دیروز همچنین عملیات اجرایی طرح ارتقای کیفی آب سد کارده مشهد با هزینه ۴۰ میلیارد ریال توسط وزیر نیرو کلید خورد. هم‌اینک به خاطر مشکلاتی مانند رشد جلبک و آلودگی سبب شده تا نتوان از همه ظرفیت آب سد کارده استفاده کرد اما با اجرای این پروژه که تا سال ۹۹ پایان خواهد یافت از تمام ظرفیت آب سد کارده در تأمین آب مشهد بهره‌گیری می‌شود.

سد جدید ابیورد

سد ابیورد" شهرستان مرزی درگز واقع در شمال استان خراسان رضوی طی مراسمی با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

عملیات ساخت سد مخزنی خاکی ابیورد در مسیر "رودخانه زنگلانلو" واقع در جنوب شرقی درگز سال ۱۳۸۳ آغازشده بود. سد ۴۳ میلیون مترمکعبی ابیورد با رعایت تمامی پروتکلها و سرمایه‌گذاری دو هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال ساخته‌شده است. تأمین آب آشامیدنی و بهداشتی شهر درگز و روستاهای این محدوده، تأمین آب موردنیاز صنایع فعال در منطقه و همچنین گلخانه‌ها از اهداف ساخت سد ابیورد هستند.

آب‌رسانی به ۳۱ روستای خراسان رضوی

به گفته وزیر نیرو، در پویش "هر هفته الف. ب. ایران" به‌طور میانگین در هر هفته ۳۰ روستای کشور به شبکه آب وصل می‌شود که تا پایان امسال یک ‌هزار و ۱۲۴ روستای کشور به شبکه پایدار آب سالم متصل خواهد شد.

در این راستا هم‌زمان با سفر رضا اردکانیان به خراسان رضوی که مقارن با هفته دهم پویش "هر هفته الف. ب.ایران" بود، طرح آب‌رسانی به ۳۱ روستا در مناطق روستایی شهرستان‌های مشهد، جغتای، گناباد، درگز، خواف، داورزن و چناران با هزینه ۱۸۳ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.  

با بهره‌برداری ۱۱ طرح آب‌رسانی در ۳۱ روستای خراسان رضوی در قالب "پویش هر هفته الف - ب ایران" توسط وزیر نیرو دسترسی همیشگی ساکنان روستایی از آب سالم تثبیت شد و ۲۷ هزار نفر از جمعیت روستایی خراسان رضوی از آن بهره‌مند شدند.  

"۲۵ کیلومتر لوله‌گذاری خط انتقال، ۲۹ کیلومتر شبکه توزیع، چهار مخزن ذخیره با حجم ۸۰۰ مترمکعب، سه ایستگاه پمپاژ و حفر و تجهیز چهار حلقه چاه" برای آب‌رسانی به ۳۱ روستا ساخته و اجراشده است.  

بزرگ‌ترین طرح کشور برای جایگزینی پساب با آب کشاورزی

هم‌زمان با سفر وزیر نیرو به خراسان رضوی بزرگ‌ترین طرح جایگزینی پساب با آب کشاورزی کشور نیز در مشهد بهره‌برداری شد.

هدف جایگزینی پساب با آب کشاورزی "تعادل‌بخشی سفره‌های آب زیرزمینی، ارتقای کیفی پساب، کاهش مشکلات بهداشتی در حاشیه شهر، جلوگیری از آلودگی آبخوان‌ها و کمک به تأمین آب مشهد" بوده که با اجرای این طرح محقق شدند.  

به همین منظور ایستگاه پمپاژ شماره ۶ انتقال پساب تصفیه‌خانه خین‌عرب به پرکندآباد مشهد با هزینه ۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از طریق بیع متقابل با ظرفیت هزار لیتر در ثانیه ساخته‌شده است. این ایستگاه پمپاژ شامل ۱۰ پمپ ۹۲ کیلووات برای پمپاژ پساب از محل تصفیه‌خانه خین‌عرب به مخزن پنج هزار مترمکعبی پرکندآباد است. پساب تصفیه‌شده توسط خط انتقال ۶.۳ کیلومتری به قطر هزار میلی‌متر انجام می‌شود.

۲۲ میلیون مترمکعب پساب سالانه با فعالیت این ایستگاه به زمینه‌ای غرب مشهد و کارده منتقل و به‌این‌ترتیب پساب جایگزین مصرف آب‌ زیرزمینی و آب مخزن سد کارده می‌شود.  

هم‌زمان با سفر وزیر نیرو به خراسان رضوی بزرگ‌ترین طرح جایگزینی پساب با آب کشاورزی بهره‌برداری شد که تعادل‌بخشی سفره‌های آب زیرزمینی، ارتقای کیفی پساب، کاهش مشکلات بهداشتی در حاشیه شهر، جلوگیری از آلودگی آبخوان‌ها و کمک به تأمین آب را در مشهد محقق می‌کند.

افتتاح ایستگاه پمپاژ مزرعه نمونه مشهد دیگر برنامه دیروز وزیر نیرو بود که با هزینه ۲۰۰ میلیارد ریال و هدف جایگزینی پساب با چاه‌های آب کشاورزی این مزرعه واقع در حومه مشهد از طریق  اعتبارات دولتی اجراشده است.

کار ساخت ایستگاه پمپاژ انتقال پساب تصفیه‌خانه‌های اولنگ و التیمور به مزرعه نمونه و پایاب سد طرق با اجرای خط انتقال یک و نیم کیلومتر، از سال ۱۳۹۳ آغازشده بود.  

اهمیت این طرح در "کاهش فشار خط انتقال پساب از اولنگ به زمینه‌ای منطقه طرق باهدف کاهش حوادث و اتفاقات، افزایش ظرفیت استفاده از پساب در طرق و مزرعه نمونه باهدف تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی و کمک به پایداری تأمین آب مشهد" است.

یک روز سفر وزیر به خراسان رضوی و برنامه‌های فشرده آن دستاوردهای قابل‌توجهی در حوزه‌های آب و برق این استان داشت. اردکانیان دیشب به تهران بازگشت.

کد خبر 473195

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha