معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به روند باسوادی در مناطق مختلف گفت: اختلاف باسوادی مردان نسبت به زنان استان ۴.۵۳ درصد است.

سواد اموزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رهداد براتی،  معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری چهارشنبه ۴ دی به‌ مناسبت هفته سوادآموزی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با توجه به اعتقاد عدالت جنسیتی و کاهش فاصله نرخ  بیسوادی در بین زنان و مردان، اجرای دوره‌ها سوادآموزی برای زنان در اولویت برنامه‌هاست.

به گفته‌ براتی، درصد باسوادی مردان استان ۹۶.۲۲ درصد و باسوادی زنان ۹۱.۶۹ درصد است که اختلاف باسوادی زنان و مردان ۴.۵۳ درصد است.

وی اظهارداشت: ۸۴.۷۴ درصد جمعیت هدف ۱۰ تا ۴۹ سال استان باسواد هستند.

براتی افزود: براساس آمار موجود، نرخ باسوادی جامعه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال استان در سال ۵۷ معادل ۳۶.۲ درصد بود، که این میزان در سال ۹۵ به ۸۴.۷۴ درصد رسیده است.

وی، نداشتن اطلاعات اسمی بی‌سوادان، وجود مبادی بی‌سوادی در استان که در جهت انسداد این مبادی تلاش شده دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل شناسایی و اطلاعات به نواحی آموزش و پرورش ارسال شود، نداشتن انگیزه در خانواده‌ها برای سوادآموزی در جمعیت هدف از مهمترین مشکلات و چالش‌های سوادآموزی است.

براتی اظهارداشت: به منظور افزایش انگیزه برای سوادآموزی در جامعه هدف، در نظرگرفتن مشوق‌ها از جمله توزیع بن، اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در سایر رشته‌ها و افزایش جذب و نگهداشت جامعه هدف در دوره‌های آموزشی نهضت سوادآموزی اجرایی شده است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: از سال گذشته تاکنون ۲۲ مرکز یادگیری محلی در استان فعال شده است که در این مراکز علاوه بر برگزاری دوره‌های سوادآموزی و انتقال آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز ارائه می‌شود.

وی گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی از جمله حلقه‌های کتابخوانی و درختکاری، خواندن با خانواده در دوره انتقال و دوره سوادآموزی، برگزاری مسابقات کتابخوانی، آموزش رایانه، سوادآموزی فرد به فرد، توانمندسازی زنان عشایر و اجرای طرح پرسش مهر رییس جمهور از دیگر برنامه‌های و اولویت‌های نهضت سوادآموزی در استان است.

براتی افزود: به منظور بزرگداشت هفته سوادآموزی و ترویج فرهنگ سوادآموزی برگزاری نمایشگاه توانمندی سوادآموزان، دیدار با ائمه جمعه، پخش تیزر ویژه هفته سوادآموزی از رسانه‌های استان از مهمترین برنامه‌های بزرگداشت این هفته در استان است.

هفتم دی ماه به فرمان امام خمینی(ره) سازمان نهضت سوادآموزی تشکیل شد که به این مناسبت یکم و تا هفتم دیماه به عنوان هفته سوادآموزی نامگذاری شده است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی افزون بر ۹۴۷ هزار نفر است.

کد خبر 473149

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha