یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: جرج بوش دیگر قصد ندارد بر این درخواست پافشاری کند که آلمان سربازانش را به جنوب افغانستان اعزام کند.

رییس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی «دی ولت» اعلام کرد قصد دارد راه‌حل‌هایی را بیابد که برای آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم قابل قبول باشد.

وی در این مصاحبه که فردا (دوشنبه 12 فروردین) منتشر می‌شود، از این امر قدردانی کرد که مرکل و پارلمان آلمان «عملیات ما را با نیروهای‌شان در شمال افغانستان مورد حمایت قرار می‌دهند.» [تمدید مشارکت آلمان در عملیات آمریکایی]

بوش گفت: «من قصد ندارم از دیگر کشورها چیزی را بخواهم که از نظر سیاسی توان برآورده کردن آن را نداشته باشند.»

وی صریحا اظهار داشت از آلمان خواسته نخواهد شد که نیروهایش را به جنوب افغانستان بخواهد. «نه، این اتفاق نخواهد افتاد.»

بدین ترتیب بوش چند روز مانده به برگزاری اجلاس سران ناتو که روز چهارشنبه در بخارست آغاز می‌شود، از یک موضوع اصلی تنش‌زدایی کرد. تاکنون آمریکا همراه با کانادا و هلند این درخواست را مطرح کرده بود.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا نیز آخرین بار با ارسال نامه‌ای در ماه فوریه، متحدان ناتو را به «قصور» در اجرای تعهدات‌شان متهم کرده و از آنها خواسته بود تا در جنوب افغانستان نیز فعالیت کنند. در این منطقه به طور معمول درگیری‌های شدیدی با طالبان صورت می‌گیرد که موجب کشته شدن بسیاری از سربازان خارجی شده است.

آلمان با داشتن 3500 نیرو در افغانستان، سومین نیروی نظامی بزرگ در قالب نیروهای بین‌المللی ایساف است که در این کشور حضور دارند. فرانتس یوزف یونگ، وزیر دفاع آلمان به هفته‌نامه «ولت آم زونتاگ» گفت: «ما مسوولیت شمال افغانستان را بر عهده داریم که منطقه مهمی برای ثبات در این کشور و تقریبا از نظر وسعت نصف آلمان است.»

روز پنجشنبه در حمله‌ای در نزدیکی اردوگاه آلمان‌ها در قندوز سه سرباز آلمانی مجروح شدند که دو تن از آنان جراحات سنگینی برداشتند.

مناقشه میان آمریکا و دیگر اعضای ناتو همانند آلمان و فرانسه تهدیدی برای این مساله است که آیا گرجستان و اوکراین می‌توانند به این پیمان نظامی وارد شوند یا خیر.

پیش زمینه این مناقشه، نبود توافق بر سر ارتباط این کشورها با روسیه است. آمریکا پس از چرخش‌های مدید تصمیم به سخت‌گیری سیاسی دارد.[شکاف در روابط ناتو و آمریکا]

بوش در مصاحبه‌اش با «ولت» از حمایت آمریکا از باز کردن راه پیوستن گرجستان و اوکراین به ناتو خبر داد. بوش ارزشی برای مخالفت دمیتری مدودف، رییس جمهور منتخب روسیه دال بر اینکه نمی‌پذیرد پیمان نظامی خارجی در مرزهایش کشورش مستقر شود، قایل نشد. «اگر کسی در مرزهایش دموکراسی داشته باشد، این خوب است و نه بد.»[هشدار مدودوف]

کد خبر 47294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز