وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به حواشی پهپاد سجاد، قطعی اینترنت در اغتشاشات اخیر واکنش نشان داد و از پرتاب ماهواره به فضا در روزهای آینده خبر داد.

آذري جهرمي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از برنا، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه سورپرایز پهپاد سجاد در عرصه بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته، اقتصاد دیجیتال را نیاز آینده کشور در حوزه معیشتی و اقتصادی دانست و پهپاد سجاد را دستاورد بزرگی خواند. آذری جهرمی همچنین با اشاره به قطعی اینترنت طی اغتشاشات اخیر، بیشترین خسارت را در حوزه کارهای کوچک و مشاغل خانگی دانست و از برآورد میزان خسارت وارده به استارت‌آپ‌ها و سایر مشاغل خبر داد. وی همچنین از اطلاع‌رسانی جدیدی طی دو هفته آینده در حوزه فضایی خبر داد که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

  • چندی پیش سورپرایز ویژه‌ای در رابطه با راه‌اندازی پهپاد سجاد از سوی شما منتشر شد. این پهپاد تا چه میزان سبب رشد در حوزه تکنولوژی می‌شود و پیش‌بینی شما چیست؟

این پهپاد در هر صورت دستاورد مهمی در حوزه هوش مصنوعی و ارائه خدمت به مردم است. خدمات پست پهپادی زیر ساخت‌های مهمی نیاز دارد و بحث روز جامعه جهانی است که برای انتقال بسته‌های پستی در عرصه اقتصاد دیجیتال فعالیت می‌کند. یکسری کسب و کارها مبتنی بر این فرآیند شکل خواهد گرفت. بر این اساس از مدتی قبل برنامه‌ریزی کرده بودیم؛ از تدوین مقررات، استاندارد طراحی پهپادها، نوع ارائه خدمات تا چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم را مورد بررسی قرار دادیم.

البته این دستاورد  برای برخی مناطق کشور قابلیت استفاده ندارد. حتی اگر ربات انسان‌نما هم درست کنیم در برخی فضاها قابلیت استفاده ندارد و باید یکسری تغییرات در شیوه‌های اجرایی داشته باشیم.

 اما گام اول دست‌یابی به فناوری است. در عرصه پهپادی مجموعه‌های دانش بنیان کشور کار کرده‌اند. در حوزه هوش مصنوعی هم خیلی از مجموعه‌ها فعالیت داشته‌اند. ما در مجموعه شرکت ملی پست قصد داشتیم تا بتوانیم با ادغام دستاوردهایی که جوانان‌مان داشتند به تراز بین‌المللی دست پیدا کنیم و این اتفاق هم رخ داد.

مزیت ما بر کاربردی کردن دستاورد این حوزه است. با استفاده از هوش مصنوعی در صنعت فضایی ۲۲۰۰ میلیارد تومان از خسارات ناحق سیل جلوگیری کردیم. از پرداخت پولی که باید از جیب مردم به ناحق هزینه می‌شد، جلوگیری کردیم. این قابلیت هوش مصنوعی است. آوردن خودران‌های هوشمند و پهپادها و... جزو حوزه‌هایی است که آینده ما را می‌سازد.

  • راه‌اندازی این خدمت پستی موافقان و مخالفان بسیاری داشت. تحلیل خودتان از موضع‌گیری مردم و منتقدین چیست؟  

معتقدم هر حوزه‌ای که تغییرات دارد ایجاد سوال می‌کند. طبیعتا شرایط جاری کشور و اتفاقاتی که رخ داده با این فضا تفاوت‌هایی دارد. شاید سطح انتظارات و نیازهای مردم با آنچه در لایه تکنولوژی پیش می‌رود تفاوت‌هایی داشته باشد.

  • انتقادات مختلفی وارد شد. این که آیا می‌توانست این دستاورد به عنوان سورپرایز مطرح شود یا نه؟ آیا مشکل مردم این است که خدمات پست هوشمند در کشور داشته باشیم در حالی که با موضوع اشتغال، بیکاری و معیشت مواجهیم؟

این‌ها انتقادات خوبی است و به این منتقدان هم پاسخ دادم. برخی هم به هر دستاوردی از سوی وزارت ارتباطات و دولت مطرح می‌شود حمله می‌کنند.  پس از اعلام این خبر با انتقادات دلسوزانه، ابهامات و تخریب مواجه شدیم. به هر صورت کار کردن در فضای کشور ملزوماتی دارد. اصل مسئله این است که بدانیم اقتصاد تراز اول دنیا در آینده نه چندان دور اقتصاد دیجیتال است. اگر ما می‌خواهیم وضعیت معیشت، اشتغال و... را حل کنیم و اگر می‌خواهیم این کشور در تراز بین‌المللی باشد و اگر می‌خواهیم جایگاه انقلاب اسلامی در تراز اول دنیا باشد چاره‌ای نداریم جز سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد دیجیتال که ارکان آن هوش مصنوعی، بیگ دیتا و... است.

به نظر من ارتباط اقتصاد دیجیتال با معیشت مردم در آینده کشور صد در صد است و این حوزه با زندگی مردم وابستگی مستقیم دارد. نخبگان و جوانان ما پیش برنده اقتصاد دیجیتال هستند و فعال‌سازی این اقتصاد ضرورت دارد. هر چند برخی به آن به عنوان فعالیت لوکس نگاه می‌کنند. از دید ما حوزه اقتصاد دیجیتال یک ضرورت است و برای آینده کشور و جوانان ما اهمیت دارد.

 فضای کشور ما چند صدایی است. برخی با دلسوزی حرف‌هایی زدند، برخی ابهام داشتند و برخی دیگر تخریب کردند. فضا ما این است که گوش شنوا داشته باشیم و حرف‌ها را بشنویم و مسیر پیشرفت کشور را با جدیت دنبال کنیم.

  • پهپاد سجاد در سطح بین‌المللی هم با واکنش‌هایی مواجه بود؟

طبیعتا کشورهای مختلف در مبحث اقتصاد دیجیتال کارهایی انجام می‌دهند و برای فعال‌سازی چنین ظرفیت‌هایی، برنامه‌ریزی‌هایی دارند. حمل و نقل بسته‌های پستی به وسیله پهپادهای پستی اهمیت زیادی دارد و امروزه دنیا به خودران هوشمند می‌پردازد. این‌ها ضلع‌هایی از اقتصاد دیجیتال در آینده دنیا هستند و زیر ساخت‌هایی است که باید تهیه شود.

در کشورهای مختلف این حوزه جذاب است. در حوزه بین‌المللی گزارش‌های مثبتی از این دستاورد به ما رسید. سفری به مالزی داشتیم و با وزیر مالزیایی همتای خود دیدار کردم. ایشان از این دستاورد به بزرگی یاد می‌کرد و در مجموع بازخوردهای خارجی خیلی خوب و مثبت بود.

  • از دستاوردهای حوزه فناوری ارتباطات نام بردید. طی سال جاری از ساخت ماهواره خبر دادید. برای پرتاب ماهواره به فضا چه اقداماتی در دستور کار است و چه کارهایی انجام داده اید؟

تا پایان امسال سه ماهواره ناهید، ظفر و پارس یک را باید به اتمام می‌رسانیم. ناهید به اتمام رسیده و منتظریم اعلام آمادگی در لایه پرتاب‌گر هستیم تا بتوانیم در مدار قرار بدهیم. ان‌شاءالله در رابطه با ادامه برنامه فضایی ظرف دو هفته آینده اطلاع‌رسانی جدیدی خواهیم کرد.

  • حضور شما در فضای مجازی پر رنگ است و با علاقه به کامنت‌های مردم هم پاسخ می‌دهید. برخی این را ناشی از جوانی شما می‌دانند و برخی دیگر ناشی از تفکرتان. دلیل شما برای فعالیت زیاد در این فضا چیست؟

فضای ارتباط‌گیری با مردم در عصر حاضر متفاوت شده و اینگونه نیست که نیابتی باشد و از طریق رسانه سنتی یا روزنامه با مردم صحبت کنید و یا به میان مردم بروید و با آنها ارتباط بگیرید. فضای مجازی فرصت بی‌نظیری به وجود آورده که مردم و مسئولین می‌توانند به‌طور مستقیم با یکدیگر در ارتباط باشند از نظرات هم مطلع شوند و بازخورد اقدامات خود را ببینند. جاهایی که خوب است را تقویت و جاهایی که اشکال دارد، رفع کنند. به نظر بخشی از این رویکرد به سن مدیران باز می‌گردد. مدیران جوان با این فضا آشنایی بیشتری داشته و اعتقاد دارند و از آن استفاده می‌کنند.

  • آقای جهرمی! قطعی اینترنت در اغتشاشات اخیر به برخی استارت آپ‌ها خسارت وارد کرده،   این خسارت چگونه جبران خواهد شد؟ آیا برنامه خاصی برای آن دارید؟

اولین گام این است که این خسارت‌ها برآورد شود. در حال برآورد این خسارات هستیم. حجم خسارات به خصوص در حوزه مشاغل خانگی و کارهای کوچک بالا بوده و این افراد بیشترین ضربه را خورده‌اند. نهادهای مربوطه این خسارت‌ها را استخراج می‌کنند و زمانی که نهایی شد آن را اعلام خواهیم کرد. بخش اعظم آن پیش رفته که به زودی اعلام خواهیم کرد.

کد خبر 472891

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
    0 0
    شما حواست به نت باشه که دیگه قطع نشه. بقیه چیزا پیشکشت.
  • Shaghayegh IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    0 0
    جناب جهرمی باز به قولت عمل نکردی چرا اینترنت شده اسباب بازی شماها برای اینکه بگین آره ما قدرتشم داریم و قطع میکنیم اینترنتم .. پول مفت ندادیم پاش که نتونیم ازش استفاده ببریم پاسخگو باشین لااقل بابتش..اما بهانه نتراشید
  • مهدی IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    0 0
    یکی نیست بگه صنعت پهپاد مال تو نیست که اینقده پز میدی باهاش وتبلیغات. اونکه پهپاد وساخت در ایران بچه های سپاه بودن نه شما..