ساختمان شیشه‌ای در شرق بزرگراه چمران. پروژه‌ای که پس از چند سال تعطیلی، عملیات عمرانی‌اش آغاز شده است و بهره برداری از آن خدمات رسانی در حوزه سلامت و درمان کشور را ارتقا می‌دهد. بیمارستان است اما نام «مهدی کلینیک» برای آن انتخاب کرده‌اند. بیش از ۳۰۰ کارگر، شبانه روز تلاش می‌کنند تا این پروژه بزرگ درمانی کشور هر چه سریع‌تر بهره برداری شود.

مهدی کلینیک

همشهری آنلاین/ زینب زینال ­زاده: مجتمع درمانی امام خمینی(ره) یکی از بزرگ­ترین قطب‌های درمانی و بیمارستانی کشور محسوب می‌شود که بیش از ۸۰ سال قدمت دارد. این مجتمع درمانی با وسعت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع از غرب به بزرگراه چمران، از جنوب به خیابان نصرت، از شمال به خیابان باقرخان و از شرق به خیابان دکتر قریب و بلوار کشاورز منتهی می‌شود. بیمارستان‌های امام خمینی(ره)، حضرت ولیعصر(عج)، مرکز سرطان و مرکز تصویربرداری در این مجتمع درمانی قرار دارند و روزانه بیش از هزاران نفر از کلان شهر تهران و سایر استان‌های و شهرستان‌های کشور برای دریافت خدمات پزشکی به آن مراجعه می‌کنند.

برنامه ریزی برای توسعه مجتمع

تعرفه دولتی مجتمع امام خمینی(ره) موجب افزایش تعداد مراجعه کنندگان به آن شده است و به همین دلیل مسئولان وزارت بهداشت و درمان علوم پزشکی تصمیم به توسعه آن گرفتند و عملیات عمرانی پروژه «مهدی کلینیک» آغاز شد. دکتر «علی اعتمادیان»، مدیرعامل موسسه «محب سلامت مهدی» که مسئولیت ساخت پروژه، بهره­ برداری و اداره مهدی کلینیک را بر عهده دارد، در گفت­وگو با خبرنگار همشهری محله توضیحات بیشتری درباره این پروژه ارائه می‌دهد.

دکتر اعتمادیان

بیمارستان امام خمینی(ره)، با بیش از ۸۰ سال قدمت، ویژگی‌های منحصربه­ فردی دارد. دکتر اعتمادیان در ابتدای صحبت‌هایش ­این موضوع را مطرح کرد و گفت: «در این مجتمع درمانی به طور همزمان ۴ عمل جراحی پیوند قلب، کلیه، کبد و ریه انجام می‌شود. همچنین روزانه هزاران بیمار از اقصی نقاط کشور به اینجا مراجعه می‌کنند به همین دلیل این مجتمع بیمارستانی و درمانی برای خدمت­ رسانی مطلوب به بیماران، نیاز به توسعه داشت. قدیمی بودن بنا و وجود برخی از محدودیت‌ها برای افزایش امکانات و تجهیزات در بخش‌های موجود، سبب شد ساختمان درمانی جدید ساخته شود. بنابر این زمینی در شمال مجتمع درمانی به این کار اختصاص داده شد و سال ۱۳۹۰ فرزندان مرحوم «سید محمدرضا گرامی» خیر و نیکوکار بزرگ با رضایت مرحوم مادرشان «معصومه کوچک یزدی» و بنا به وصیت پدرشان، مسئولیت ساخت مهدی کلینیک را بر عهده گرفتند. طراحی‌ها و نقشه برداری‌ها و برآورد هزینه انجام و عملیات عمرانی پروژه در ۱۰۸ هزار مترمربع زیربنا و ۱۸ طبقه آغاز شد.»

مرکز درمانی که هبه شد

به گفته دکتر اعتمادیان تا سال ۱۳۹۳ کارهای ساخت پروژه خوب پیش می‌رفت تا اینکه نوسانات ارز و کالا موجب توقف پروژه شد: «اسکلت­ بندی ساختمان به پایان رسیده بود و سقف طبقات هم زده شده بود اما فرزندان مرحوم گرامی دیگر قادر به پرداخت سایر هزینه‌ها نبودند و به همین دلیل پروژه را با همان وضع موجود به وزارت بهداشت و درمان هبه کردند و وزارت بهداشت هم ان را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گذاشت. عملیات عمرانی پروژه حدود ۲ سال متوقف شده بود تا اینکه سال ۱۳۹۵ بانک ملت برای حمایت مالی اعلام آمادگی کرد و موسسه محب سلامت مهدی هم مسئولیت ساخت پروژه را بر عهده گرفت و عملیات عمرانی آغاز شد.»

اکنون ۳ سال از آغاز مجدد عملیات عمرانی ساخت مهدی کلینیک می‌گذرد و به گفته دکتر اعتمادیان پروژه بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است: «کارها براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، پیش می‌رود و اگر با نوسانات وبی ثباتی قیمت‌ها مواجه نشویم، عملیات عمرانی مربوط به ساخت سازه و تاسیسات تا ۶ ماه آینده به پایان می‌رسد و تحویل تیم بهره ­بردار می‌شود و امیدواریم به زودی شاهد پیوستن آن به چرخه سلامت و خدمت رسانی به مردم باشیم.»

بخش‌های درمانی

مهدی کلینیک، یک بیمارستان هزار تختخوابی و مرکز درمانی کامل است که شهروندان می‌توانند با تعرفه‌های دولتی از خدمات بهره ­مند شوند. ۱۵ طبقه روی زمین و ۳ طبقه زیر زمین ساخته شده که طبقه همکف شامل لابی، ورودی اصلی و پذیرش بیمارستان، آزمایشگاه، پاتولوژی، رستوران، اداری و داروخانه است. بخش رادیولوژی، مهندسی پزشکی، نمازخانه، آشپزخانه، خدمات جانبی بیمارستان، امحای زباله، شستشوی تخت، تحویل انبار، انبار دارو، انبارهای عمومی و مرکز برق در زیرزمین اول یا طبقه منفی یک قرار دارد. زیر زمین دوم هم شامل پارکینگ با ظرفیت هزار دستگاه خودرو، موتورخانه و انبارها است.

اورژانس، فیزیوتراپی، فیزیولوژی، بخش‌های ریه و غدد، گوارش و کبد، پزشکی هسته‌ای در طبقه اول، ۱۵ اتاق جراحی، آنژیوگرافی و سی سی یو ۱و۲ ، طبقه دوم، ۱۵ اتاق جراحی مربوط به عمل‌های سرپایی و  اس آی سی یو ۱و۲ در طبقه سوم،  استریل مرکزی، هواسازها و مرکز برق، در طبقه چهارم، دستگاه‌های هواسازها و تاسیسات مکانیکی در طبقه پنجم، بخش‌های سی سی سی یو یک و آی سی یو ۳و۴ در طبقه ششم، سی سی یو ۲، پیوند کبد و کلیه، پیوند ریه و قلب در طبقه هفتم، ۲ بخش بستری و پی سی سی یو در طبقه هشتم، طبقات نهم، دهم، یازدهم، دوازدهم و سیزدهم، بخش‌های بستری هستند. این طبقات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هر طبقه یک هسته مرکزی دارد و ۳ راهرو یا به گفته مهندسان ۳ بال دارد. هر بال دارای ۱۲ اتاق به ظرفیت ۲ تخت بستری است که در مجموعه هر طبقه ظرفیت پذیرش ۷۲ بیمار را دارد. طبقه چهاردهم، کتابخانه و آمفی تئاتر و طبقه پانزدهم هم پاویون خواهران و برادران است.

حمید جوکار /شهردار ناحیه ۲

اختصاص زمین برای ساخت همراه ­سرا

تعداد زیادی از بیمارانی که به مجتمع درمانی و پزشکی امام خمینی(ره) مراجعه می‌کنند، شهرستانی اندو به سبب نداشتن جا و مکان، مجبورند ساعت­ها در گوشه‌ای از خیابان اتراق کنند. ساخت همراه ­سرا با هدف خدمت ­رسانی به همراهان بیماران در دستور کار شهرداری منطقه ۶ قرار گرفت و سال ۱۳۹۴ نخستین همراه ­سرا با عنوان «جواد الائمه»(ع) در خیابان قریب بهره برداری شد. بهره برداری از پروژه مهدی کلینیک، بی­ شک خدمات ­رسانی به همراهان بیماران را افزایش می‌دهد و به همین دلیل شهرداری منطقه ۶ زمینی را در ضلع شمالی بیمارستان امام خمینی(ره) برای ساخت همراه­ سرا به دانشگاه علوم پزشکی واگذار کرده است.

«حمید جوکار»، شهردار ناحیه۲ منطقه ۶ در گفت­ وگو با خبرنگار همشهری محله گفت: «بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند: «بیمار نباید جز رنج بیماری، درد دیگری داشته باشد» تعاملات با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شد و زمین بایری که سال­ها بلااستفاده بود برای ساخت دومین همراه ­سرا در اختیار مسئولان مهدی کلینیک قرار دادیم. با بهره برداری از این همراه­ سرا بی­ تردید بیماران و همراهانشان در محیطی امن و با آسودگی خیال پیگیر مراحل درمان می‌شوند.»

شهردار ناحیه ۲ به موضوع انجام اصلاحات هندسی و ترافیکی در خیابان امیرلو اشاره کرد و گفت: «با بهره برداری از مهدی کلینیک، حجم ورود خروج خودروها به محدوده مجتمع درمانی و پزشکی امام خمینی(ره) افزوده می‌شود و بی ­شک شاهد بار ترافیکی خواهیم بود. به همین دلیل کارشناسان و مشاوران حوزه حمل و نقل و ترافیک مشغول بررسی و مطالعه مربوط به اصلاحات هندسی و ترافیکی این خیابان هستند.»

عکس ها: رضا نوراله

کد خبر 472866

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • FR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    0 0
    تشکر برای ویدیو هایی که زحمت می کشید و تهیه می کنید. بهتر نیست که علاوه بر نوشته ها، صدایی که نوشته ها را هم می‌خواند اضافه کنید که هم جداب تر باشه و هم راحتتر برای فهم؟