بی‌آنکه کلامی حرف بزنند، کنار هم روی صندلی‌ها نشسته‌اند و آدم‌هایی را که با شتاب به این سو و آن سو می‌روند نظاره می‌کنند. کنجکاوی در نگاهشان موج می‌زند، اما سؤالی نمی‌پرسند. بعداز چند دقیقه معطلی یکی یکی آنها را وارد سالن کنفرانس می‌کنند و دور میز بزرگی می‌نشانند. کیکی شکلاتی روی میز خودنمایی می‌کند، اما علت وجودش را نمی‌دانند.

تولد پاكبانان منطقه 17

همشهری آنلاین-مهین قاسم خانی:  دغدغه‌های‌شان بیشتر از آن است که بتوانند روز یا ماه تولدشان را به خاطر بسپارند. کسی چه می‌داند شاید هرگز یک جشن تولد واقعی نداشته‌اند. رفتارهای محبت‌آمیز را که می‌بینند کم‌کم یخشان آب می‌شود و چند کلمه‌ای آرام آرام بین خود زمزمه می‌کنند. مدیر و جمعی از کارکنان اداره روابط‌عمومی و معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه۱۷ وارد سالن می‌شوند. «حسن قاسمیان اردستانی» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست ضمن خوش‌وبش با پاکبانان تولدشان را به آنها تبریک می‌گوید. پاکبانان که حالا یک حدس‌هایی زده‌اند لبخند روی صورت‌هایشان خودنمایی می‌کند، اما هنوز بیش از آنکه خوشحال باشند، متعجب هستند.

«احمد تقی خانی»، «غلامحسین پاشایی»، «قاسم قاسمی فرد»، «علی سیاهی» و «عبدالله رحمانی» ۵پاکبان متولد زمستان هستند که مدیریت شهری منطقه۱۷ با هدف قدردانی از زحمات آنها جشن تولد برایشان‌ترتیب داده است. معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه۱۷ می‌گوید: «این افراد از جمله زحمتکش‌ترین پاکبان‌ها هستند و بر آن شدیم تا با یک جشن ولو مختصر از زحمات آنها قدردانی کنیم.»

خوشحالی‌های کوچک زندگی

«احمد تقی‌خانی» از سال۱۳۹۱ تاکنون به‌عنوان پاکبان در منطقه۱۷ کار می‌کند. او پیشتر به مدت۲۰سال در کارخانه‌ای صنعتی کار می‌کرد که وقتی کارخانه تعطیل می‌شود پاکبانی را پیشه خود می‌کند. می‌گوید: «یک دختر و پسر دارم که باید به فکر آینده آنها باشم. زندگی شوخی نیست، خرج دارد. همه آرزوی من خوشبختی و عاقبت به خیری بچه‌هایم است.»

«غلامحسین پاشایی» ۴۲ساله است، اما خیلی مسن‌تر به نظر می‌رسد. ۲پسر و ۴دختر دارد. می‌گوید: «من پدر هستم. هرکاری که بتوانم برای خوشبختی بچه‌هایم انجام می‌دهم. امیدوارم آنها هم روزی عصای دست من باشند.»

«قاسم قاسمی‌فرد» اهل آذربایجان شرقی است. این را از لهجه شیرین آذری‌اش هم می‌توان فهمید. متولد سال۱۳۵۲ است و یک دختر به نام نازنین زهرا دارد. ۱۲سال قبل به امید یافتن‌کاری نان و آبدار راهی تهران شد و حالا ۱۲سال است که به‌عنوان پاکبانی خوشنام و زحمتکش در بین همکارانش شناخته می‌شود. همه آرزوی ‌او بازگشت به ولایت و کار روی زمین کشاورزی است. می‌گوید: «تا آن روز باید خوب کار کنم و آینده دخترم را بسازم.»

«علی سیاهی» ۵۶ساله و اهل مراغه است. ۵فرزند دارد که ۴ نفر  را به سر و سامان رسانده است. می‌گوید: «برخی از خانواده‌ها با درآمدهای چند برابری نمی‌توانند یک بچه را به خانه بخت بفرستند، اما من ۴فرزندم را عروس و داماد کرده‌ام چون زندگی‌ام برکت دارد. نان که حلال باشد، زندگی برکت پیدا می‌کند.»

«عبدالله رحمانی» هم ۸سالی است که به‌عنوان پاکبان در منطقه۱۷ کار می‌کند. می‌گوید: «این نخستین بار است که کسی خارج از خانواده برای من تولد می‌گیرد. ما و خانواده‌های‌مان اهل بریز و بپاش نیستیم اما گاهی وقت‌ها دخترم جشن تولد کوچکی برای من می‌گیرد و خوشحالم می‌کند.»

همه پاکبان‌های دعوت شده به این جشن، گذشته از مسئولیت‌پذیر بودن، یک ویژگی دیگر هم دارند. همه آنها متولد زمستان هستند و همین امر سبب شده تا مدیریت شهری منطقه۱۷ به مناسبت آغاز زمستان با برگزاری این جشن، از آنها تجلیل کند. نوبت به بریدن کیک می‌رسد. هریک از پاکبان‌ها برای این کار دیگری را پیش می‌فرستد تا در نهایت همگی با هم کیک را برش می‌زنند. حالا لبخندها پررنگ‌تر شده است. «حسن قاسمیان» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه، لوح تقدیر را به همراه کارت هدیه به آنها اهدا می‌کند، اما این همه ماجرا نیست. او یک روز مرخصی تشویقی هم به پاکبان‌ها می‌دهد تا کنار خانواده‌های خود باشند.

دغدغه پاکبان‌ها را داریم

سال‌ها از برون‌سپاری خدمات شهری در تهران می‌گذرد، اما کیست که نداند کارگرانی که در این بخش کار می‌کنند همواره نیازمند توجه مدیریت شهری هستند. قاسمیان می‌گوید: «ما همواره دغدغه پاکبان‌ها را داریم. یکی از اقدامات خوب در این زمینه دریافت فهرست پاکبان‌ها از پیمانکاران و واریز به موقع حقوق آنهاست. تلاش کرده‌ایم در زمینه دریافت حقوق در حق این قشر زحمتکش اجحاف نشود، علاوه براین آموزش پاکبان‌ها را فراموش نکرده‌ایم. آنها در دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند تا در معرض بیماری‌ها قرار نگیرند. علاوه براین چکاب‌ها و آزمایش‌های پزشکی آنها در مراکز درمانی وابسته به شهرداری به رایگان انجام می‌شود.»

عکس ها:‌ علیرضا طهماسبی

کد خبر 472650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha