آلودگی هوا این روزها از مرز ناسالم و هشدار هم گذشته و همه جا خاکستری شده است و آلاینده‌ها هم چون مه، کلان شهر تهران را در آغوش گرفته‌اند. این روزها باید بیش از پیش به موضوع تغذیه اهمیت بدهیم. برای همین دکتر «مهبود حسن زاده»، پزشک عمومی و مشاور تغذیه نکات را در این باره ارائه می‌دهد.

آلودگی هوا

همشهری آنلاین/ زینب زینال­ زاده: همه به سرفه افتاده‌اند و کودکان و سالمندان و افرادی که بیماری ریوی و قلبی دارند از حضور در معابر منع و دانش­ آموزان خانه ­نشین شده‌اند. ایجاد محدودیت های ترافیکی تاکنون برای بهبود هوا کمکی نکرده است. مطب پزشکان و مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، مملو از بیمارانی است که ذرات آلاینده نفس‌هایشان را به شماره انداخته ­اند. در چنین هوای ناسالمی، ماسک‌های فیلتردار هم کارگشا نبوده­ اند. هیچ کسی برای رهایی از این وضعیت اضطراری راه حل مناسبی ندارد و همه به انتظار باد و باران نشسته‌اند. ساکنان مناطق مرکزی به دلیل حجم بالای تردد خودروها و موتورسیکلت ها، بیش از دیگران در معرض تهدید آلاینده ها قرار دارند و  در چنین شرایطی اگر اندکی به تغذیه‌مان توجه کنیم و مواد غذایی سالم و مناسب را در سبد غذایمان قرار دهیم، سیستم ایمنی بدنمان بالا می‌رود و ذرات آلاینده کمتر به ما آسیب می‌رسانند.

دکتر مهبود حسن زاده

در روزهای آلوده، خوردن یک عدد سیب بسیار مفید است. این نخستین و مهم­ترین توصیه دکتر حسن­ زاده است: «سیب دارای فیبری به نام «پکتین» است که این ماده مغذی، سرب موجود در بدن را از بین می‌برد. بنابراین این روزها که آلودگی هوا بی­داد می‌کند، خوردن یک عدد سیب را فراموش نکنید.»

در هوای آلوده، خوردن لبنیات به ویژه شیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید. به گفته دکتر مهبود حسن­ زاده، لبنیات به ویژه شیر  و ماست دارای فسفر، منیزیم و کلسیم هستند و با افزایش ایمنی بدن، از شما در برابر ذرات آلاینده محافظت می‌کنند. مشاوره تغذیه در توضیح بیشتر گفت: «پروتئین شیر، سرب موجود در بدن را به شکل محلول در می‌آورد و مانع از جذب آن در بدن می‌شود. کلسیم و منیزیم لبنیات هم میزان جذب سرب را کاهش می‌دهند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود خوردن لبنیات در روزهای آلوده را فراموش نکنید.»

این روزها خیلی از شهروندان به سبب ذرات آلاینده موجود در هوا دچار مشکلات تنفسی شده‌اند. بنا به توصیه دکتر حسن­ زاده برای کاهش این عارضه بهتر است سیر و پیاز خورده شود: «هر چند شهروندان به سبب بوی نامطبوع سیر و پیاز از خوردن آن امتناع می‌کنند، اما هر ۲، مواد غذایی مفیدی هستند که به دلیل آلیسین موجود در آن­ها مانند آنتی بیوتیک عمل می‌کنند و عفونت‌های تنفسی را کاهش می‌دهند.»

کد خبر 472605

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    6 0
    چرا برای ایجاد هوای پاک خودروهای ارزان و روز جهانی سریعا جایگزین خودرو های آشغال و دودزای سایپا و ایران خودرو نمی‌شوند تا مردم از شر اینهمه نفس تنگی و بیماری راحت شوند ؟!...۸
    • سید IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
      0 0
      بله دقیقا درسته ماشین های بی کیفیت و اتوبوس های دودزا اصلی ترین عامل آلودگی