رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتقاد از بی‌توجهی به نتایج پژوهش‌های مرتبط با آلودگی هوا، گفت که هر سال ۲۰ هزار تن ذرات معلق به ریه تهرانی‌ها وارد می‌شود و انجام کارهایی چون تعطیلی مدارس راه‌حل این مشکل نیست.

آلودگی هوا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امروز دوشنبه ۲ دی در بیستمین جشنواره پژوهشی ابوریحان، اظهار کرد: در حال حاضر ما با حجم زیادی از پژوهش‌ها در حوزه آلودگی هوا و آلاینده‌ها روبه‌رو هستیم، ولی متاسفانه از نتایج این پژوهش‌ها در کشور استفاده نمی‌شود. تنها کاری که انجام می‌شود، تعطیلی مدارس است که بر اساس نتایج تحقیقات تنها ۲۰ درصد در کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار است.

زالی افزود: مشکل کار در کیفیت و کمیت پژوهش‌ها یا اصالت تحقیقات ماست؟ پاسخ این سوال خیر است. مشکل اصلی فقدان نظام مدیریتی جامع و هوشمندانه در کشور است که طی آن خروجی پژوهش‌ها در نظام مدیریتی کشور به کار گرفته نمی‌شود.

وی با اشاره به این‌که این مسائل درد و نگرانی محققان امروز ماست، افزود: امروز ما در هوایی تنفس می‌کنیم که دارای سطح فزاینده و غیرقابل باور منوکسید کربن است. ذرات معلق در هوا به حد اعلا رسیده و هر سال ۲۰ هزار تن ذرات معلق به ریه تهرانی‌ها وارد می‌شود. ۱۲ هزار تن از این ذرات مربوط به خودروهای سبک سواری و ۲ هزار تن مربوط به موتورسوارهاست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: در طول سال بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن مواد آلاینده وارد هوا می‌شود و کمتر از ۲۵ روز هوای پاک داریم و ۲۵۵ روز در کلان‌شهرها دچار وارونگی هستیم. آیا این مشکلات راه‌حلی ندارد.

وی با تاکید بر این‌که تعطیلی مدارس راهکار نیست، ادامه داد: تعطیلی مدارس کمتر از ۲۰ درصد در کاهش آلودگی هو تاثیرگذار است و ۹۰ تا ۹۵ درصد آلودگی هوا به خاطر آلاینده‌ها و متحرک‌هاست.

زالی به مسائلی همچون خودروهای اسقاطی و کیفیت بنزین اشاره و بیان کرد: در برخی از مناطق تهران بنزن ۲۰۰ برابر حد مجاز وارد هوا می‌شود که نشان‌دهنده مشکلی بسیار جدی است.

وی با بیان این‌که بروز بیماری‌های ریوی یک بخش از مشکلات ناشی از آلودگی هواست، گفت: این آلودگی نسل آینده ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که شیرخواران، نوجوانان و جوانان قربانیان اصلی آلودگی هوا هستند، افزود: آلودگی هوا در سطح عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان و همچنین ایجاد آلزایمر در بزرگسالان تاثیرگذار است. در یک مطالعه انجام‌شده، افرادی که با خیابان‌های پرتردد فاصله ۵۰ متری داشته‌اند، در مقایسه با کسانی که در فاصله ۲۵۰ متری‌ آنها بوده‌اند، بیش از ۱۲ برابر به اختلالات شناختی ابتلا داشته‌اند.

کد خبر 472540

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا راد IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
    0 0
    این ذرات هدیه افزایش نسبت تراکم در موتورهای بعد از دهه هشتاد اروپا و ژاپن است. کلاهی که به ظاهر به بهانه کاهش مصرف سوخت سر مصرف کننده رفت. حال چرا در اروپا چنین نیست بخاطر آنست که ۹۰٪ خودروها گازوییل سوز است و مجموعا در ۵ سال ۴۰ هزار کیلومتر راه نمی‌روند.