همشهری آنلاین: کمیسیون تحقیق سازمان ملل درباره قتل رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان یک شبکه جنایتکار را مسوول حمله به وی در سال 2005 شناخت.

شبکه خبری دویچه وله از نیویورک گزارش داد، در گزارش بازرس سازمان ملل برای شورای امنیت آمده است، این گروه یا دستکم بخشی از آن از سال 2004 قتل‌های دیگری را نیز در لبنان مرتکب شده است.

هویت عاملان این حمله در این گزارش اعلام نشده است. [افشای نقش موساد در ترور حریری]

گزارش 13 صفحه‌ای این گروه به سرپرستی دانیل بلمار، دادستان پیشین کانادا تسلیم رییس دوره ای  شورای امنیت و سایر اعضای شورای امنیت شده است. [رفیق حریری و بینظیر بوتو؛ یک بام و دو هوا]

این کمیسیون تحقیقاتی در این گزارش که دهمین گزارش این کمیسیون است، اعلام کرد ارجحیت این کمیسیون بدست آوردن مدارک درباره شبکه قتل حریری، هدف آن، هویت اعضای آن، رابطه آنها با خارج از این شبکه و نقش آن‌ها در حملات دیگر است. رئیس این کمیسیون گفت در آینده اسامی افرادی را که در این شبکه دخالت داشته‌اند، منتشر می‌کند.

وی تصریح کرد همکاری سوریه به طور کلی رضایت بخش بوده است، دمشق به سوالاتی که کمیسیون از مقامات این کشور داشته به موقع پاسخ داده و مقامات آن کشور شرایط یک سفر به سوریه را برای افراد این کمیسیون فراهم کرده‌اند.

تاکنون عامل اصلی این حمله ماموران سوری معرفی می‌شدند. اینکه آیا اشاره به «شبکه جنایتکار» این نظریه را منتفی خواهد کرد یا خیر، در این گزارش تصریح نشده است. حریری مخالف حضور سوریه در لبنان بود.

کد خبر 47253

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز