محققان موفق به طراحی حسگری شدند که با استفاده از نانوذرات طلا ساخته شده است و می‌تواند بیماری‌های صعب‌العلاج را شناسایی کند.

تحقیقات پزشکی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، ائمه باقری حشکوایی، مجری طرح ساخت آپتا حسگرهای مبتنی بر نانو ساختار طلا برای اندازه‌گیری و گزینش برخی ترکیبات زیستی و دارویی، گفت: موفق شدیم با فناوری نانو حسگرهایی را برای تشخیص بیماری‌های صعب‌العلاج از جمله سرطان طراحی کنیم.

وی با بیان این‌که این حسگرها مبنی بر نانوساختار هستند، بیان کرد: این حسگر طراحی‌شده را برای تشخیص سرطان روده بزرگ تست کردیم و نتیجه آن خوب بود.

برگزیده جشنواره بین‌المللی خوارزمی با بیان این‌که این حسگر نمونه خارجی ندارد، افزود: از نانوذرات طلا برای ساخت این حسگر استفاده کردیم. ساخت این حسگر هزینه زیادی نداشت و تولید آن نیز هزینه‌بر نخواهد بود.

باقری توضیح داد: آپتامرها، نوکلئیک اسیدهای تک‌رشته‌ای‌اند که با تمایل و برگزیدگی بالا به گستره وسیعی از مولکول‌های هدف متصل می‌شوند. از این رو، آپتامرها به عنوان یک نوع جدید از لایه‌های تشخیص زیستی در زیست حسگرها برای تشخیص مولکول‌های کوچک و سلول کامل به کار گرفته شده‌اند.

این محقق گفت: در این طرح، با استفاده از آپتامرهای اختصاصی، نانوذرات و نانوساختارها، آپتاحسگرهای الکتروشیمیایی برای برخی از ترکیبات دارویی مانند کلرامفنیکل، اپیرو بی سین و ترکیبات مهم بیولوژیکی مانند تریپتوفان (نمونه‌هایی از مولکول‌های کوچک) و سلول سرطانی روده بزرگ CT-۲۶ (نمونه‌ای از سلول‌های کامل) به عنوان آنالیت‌های هدف طراحی شود. 

وی در خصوص روش کار خود برای ساخت این حسگر تصریح کرد: به این منظور با تثبیت آپتامرهای شناخته‌شده روی سطح الکترود، آپتاحسگرهای الکتروشیمیایی برای این گونه‌های آزمایشی طراحی شد. نوع بستر الکترودی بر مبنای نانو ساختارها، چگونگی تثبیت آپتامر و همچنین شیوه ایجاد علامت تجزیه‌ای و تشخیص از جمله مواردی است که در این پروژه مورد بررسی و توسعه قرار گرفته است. 

باقری یادآور شد: با توجه به افق‌های جدید در زمینه به‌کارگیری نانو مواد در افزایش کارایی زیست حسگرها، امکان استفاده از آنها هم در مرحله تشخیص الکتروشیمیایی و هم برای تقویت موثر علامت تجزیه‌ای مورد مطالعه قرار گرفت.

به گفته این محقق، از روش‌های مختلف تصویربرداری و طیف‌بینی برای مطالعه آپتاحسگر تهیه شده و از فنون‌ مختلف الکتروشیمی تجزیه‌ای نظیر روش‌های متفاوت ولتامتری و طیف‌بینی امپدانس الکتروشیمیایی برای تشخیص و اندازه‌گیری گونه‌های آزمایشی استفاده شد.

وی ادامه داد: امیدواریم کشور ما به آن مرحله‌ای برسد که از این حسگرها به عنوان یک تست در مراکز درمانی استفاده کنیم تا از شیوع بیماری‌های صعب‌العلاج پیشگیری کنیم.

باقری با بیان این‌که این طرح ثبت اختراع و نهایی شده است، گفت: برای تشخیص هر بیماری از پروب‌های خاصی استفاده می‌کنیم تا آن را تشخیص بدهد. 

کد خبر 471959

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha