سه‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پیش نویس دستور کار اجلاس سران عرب تهیه شد. وزیران اقتصاد و امور خارجه کشورهای عربی فردا و پس فردا این دستور کار را نهائی می‌کنند.

نمایندگان دائمی کشورهای عضو اتحادیه عرب امروز در پایان نشست های مقدماتی اجلاس سران عرب، پیش نویس دستور کار این اجلاس را برای طرح و تایید نهائی در نشست وزیران امور خارجه و اقتصاد کشورهای عربی آماده کردند.
قرار است وزیران اقتصاد و امور خارجه کشورهای عربی فردا و پس فردا در دو نشست جداگانه دستور کار اجلاس سران عرب را نهائی کنند. به گزارش واحد مرکزی خبر از دمشق، حمایت از ملت فلسطین در برابر جنایات صهیونیست‌ها، بازنگری در طرح صلح عربی با توجه به کارشکنی‌های رژیم اسرائیل و حمایت از سوریه در آزادسازی جولان اشغالی از مهمترین بندهای این پیش نویس است.
اتخاذ موضعی شفاف در قبال اوضاع ناامن عراق، مخالفت با مجازات های یکجانبه آمریکا علیه سوریه، حمایت از صلح و توسعه اقتصادی در سودان و حمایت از یکپارچگی خاک این کشور، همچنین ابراز نگرانی از ناآرامی‌های جزایز کومور از دیگر بندهای این پیش نویس است.
اتخاذ موضع مشترک عربی برای عاری‌سازی منطقه از جنگ افزارهای کشتار جمعی و هسته‌ای نیز در بندهای این پیش نویس دیده می‌شود.
گفته می‌شود، قرار است، کشورهای عربی در اجلاس دمشق از حق کشورها در استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای حمایت کنند.
در کنار تحولات عمده منطقه‌ای، در این پیش نویس به همکاری میان کشورهای عربی در زمینه اقتصادی, علمی و اجتماعی اشاره شده است.
این در حالی است که بحران سیاسی لبنان و پرونده روابط اختلاف برانگیز کشورهای عربی در این پیش نویس درج نشد و این دو مساله به نشست وزیران امور خارجه و سران عرب واگذار شد.
نماینده دائمی سوریه در اتحادیه عرب که ریاست نشست های مقدماتی را بر عهده دارد در گفتگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد: نمایندگان دائمی کشورهای عربی در پیش نویس دستور کار اجلاس سران، بندی را برای اجرای تغییراتی در طرح صلح عربی در نظر گرفتند.
یوسف الاحمد افزود: در برابر کارشکنی های رژیم صهیونیستی و ادامه سیاست نسل کشی ملت فلسطین، منطقی نیست که اعراب دست التماس و خواهش مقابل تل آویو دراز کنند و بگویند که ما خواهان صلح هستیم
کد خبر 47116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز