شهردار تهران گفت: اسنادی از وجود مدیران زن در تخت جمشید در دست داریم که برای مثال نشان می‌دهند زنان آبستن حقوق بیشتری برای کار می‌گرفتند. جالب این‌جاست که با وجود تکریم زنان، هیچ تصویری از آن‌ها در نقوش برجسته تخت جمشید موجود نیست. این نشان‌دهنده تفاوت میان فرهنگ شرق و غرب است.

حناچی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، پیروز حناچی عصر دیروز در آیین رونمایی از نقش برجسته سرباز هخامنشی که در برج میلاد برگزار شد، گفت: پارسه یا پاسارگاد و پرسپولیس در تاریخ هرودوت تحت عنوان غنی‌ترین شهر زیر آفتاب یاد شده است. این سازه در زمان خود بدون شک یکی از عجایب بشری بود که ساخت آن حدود ٢٠٠ سال طول کشید.

وی افزود: سیستم ساخت و حمل سنگ‌های این سازه از معادن دوردست نیز خود ماجرای گسترده و پیچیده‌ای است؛ ٣٠ قوم در آن دوران تحت حاکمیت هخامنشی زندگی می‌کردند. انواع این اقوام را هم در نقوش برجسته تخت جمشید به عیان می‌توان دید، حتی رنگین‌پوستان آفریقایی در آن قابل تشخیص هستند. 

شهردار تهران گفت: یکی از عجایب تخت جمشید این است که برای هزاران سال بعد ساخته شد و برای این ادعا نیز ادله محکم وجود دارد. در عمق یک متری کاخ آپادانا ۴ لوح کشف شد که محفظه‌های سنگی داشتند و چگونگی ساخت تخت جمشید کاملاً در آن‌ها توضیح داده شده و این لوح‌ها به طور ایمن مدفون شدند.

حناچی با بیان این که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی زمانی که در تپه‌های عباس‌آباد «شهستان» بنیان گذاشته می‌شد، یک لوح نیز به تأسی از همین اقدام در آن‌جا دفن شد، عنوان کرد: آثار مکتوبی که از ۵٠٠ سال قبل از میلاد مسیح داریم بسیار بیشتر از آثار ۵٠٠ سال بعد از میلاد مسیح است. مرحوم علامه طباطبائی معتقد بود شخصیت مجهول ذوالقرنین همان کورش هخامنشی است و ادله تاریخی نیز برای آن ذکر کرد. وی معتقد بود کورش از بین شاهان هخامنشی با نشانه‌های ذوالقرنین منطبق‌تر بوده است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: اسنادی از وجود مدیران زن در تخت جمشید در دست داریم که نشان می‌دهند زنان آبستن حقوق بیشتری برای کار می‌گرفتند. جالب این‌جاست که با وجود تکریم زنان، هیچ تصویری از آن‌ها در نقوش برجسته تخت جمشید موجود نیست. این نشان‌دهنده تفاوت میان فرهنگ شرق و غرب است.

کد خبر 471060

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha