انتخابات پارلمانی بریتانیا در آخرین روزهای سال ۲۰۱۹ رکورد تعداد نمایندگان زن را شکست و حالا ۳۴ درصد از ۶۵۰ نماینده مجلس عوام را زنان از آن خود کرده‌اند.

نمايندگان زن در مجلس عوام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، هر چند ورود ۲۲۰ نماینده به مجلس عوام و پارلمان انگلستان یک رکورد است اما جامعه بریتانیا همچنان برای رسیدن به تعادل جنسیتی راهی دراز در پیش دارد. از این تعداد نماینده زن، فقط ۳۷ نفر جزو جامعه رنگین‌پوستان هستند که می‌شود کمی بیش از ۱۵ درصد. در دوره گذشته ۲۰۸ نماینده مجلس عوام زن بودند.

حزب کارگر با داشتن ۱۰۴ نماینده زن در پارلمان بریتانیا به چنان جایگاهی رسیده که تعداد نمایندگان زن آن بیش از مردان است. خزب کارگر در این دوره ۲۰۳ نماینده در مجلس عوام دارد که بیش از ۵۰ درصد آنها زن هستند. ۲۰ درصد از نامزدهای حزب کارگر جزو سیاهان، آسیایی‌ها و اقلیت‌های نژادی‌اند که می‌شود ۴۱ نماینده. سال ۲۰۱۷ این تعداد ۳۲ نماینده بود.

در همین حال، سهم اقلیت‌های نژادی حزب پیروز محافظه‌کار از صندلی‌های پارلمان فقط شش درصد است؛ ۲۲ نماینده. این تعداد برای زنان محافظه‌کار در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۷ کمتر از این دوره و ۱۷ نماینده بود. حزب محافظه‌کار که در دوره گذشته ۶۷ نماینده زن داشت، امسال این تعداد را تا حدودی افزایش داد و به ۸۶ نفر رساند.

امسال در مجموع ۱۱۲۴ نامزد زن برای ورود به پارلمان تلاش کردند که در نهایت ۲۲۰ نفر موفق شدند. رکورد بیشترین تعداد نماینده زن در پارلمان بریتانیا درست ۱۰۰ سال پس از ورود نخستین زن به مجلس عوام ثبت می‌شود. نانسی استور نخستین زنی بود که در ۱۹۱۹ به پارلمان راه یافت.

کد خبر 470705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha