هر ماده آرایشی از رژ گونه و فونداسیون گرفته تا برق لب وعده بهتر شدن پوست شما را نسبت به قبل می‌دهد، اما کدام‌یک از این مواد آرایشی واقعاً برای سلامت پوست شما مفید هستند؟

copper peptide

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی، بسیاری از اجزایی که در موارد آرایشی به کار می‌روند، سابقه خوبی از لحاظ سلامت‌بخشی به پوست دارند، اما باید مقدار کافی از آن‌ها روی پوست گذاشته شود تا اثر خود را ایجاد کند.

اگر این اجزا در برچسب ماده آرایشی در رده اول، دوم یا سوم ثبت شده باشد، آن ماده آرایشی احتمالاً حاوی مقدار کافی از آن‌ها است. از جمله این اجزای سلامت‌بخش می‌توان به این موارد اشاره کرد:

۱- ویتامین C

لیوانی از آب‌پرتقال که صبح می‌خورید، حاوی ویتامین C است. ویتامین C در مواد آرایشی ممکن است به تغذیه کلاژن پوست شما کمک کند. کلاژن لایه‌ای در زیر پوست شما تشکیل می‌دهد که خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می‌کند و مانع ایجاد چین‌وچروک می‌شود.

ویتامین C همچنین ممکن است نقاط تاریک پوست را روشن کند و پوست شما را در برابر آسیب نور خورشید مصون نگهدارد.

مواد آنتی‌اکسیدانی مانند ویتامین C برخی از تغییرات زیانباری را که نور خورشید در عمق پوست شما ایجاد می‌کند، متوقف می‌کنند. این ویتامین آسیب ایجاد شده ناشی از رادیکال‌های آزاد تولیدشده به‌وسیله اشعه ماورای بنفش خورشید عبور کرده از کرم ضد آفتاب را مهار می‌کند.

ویتامین C پایداری زیادی ندارد و زود تجزیه می‌شود، بنابراین فقط مقدار کرم لازم برای یک ماه را بخرید یا به دنبال فرمولاسیون‌های جدید و پایدارشده‌ای از آن باشید که طول عمر بیشتری دارند.

به‌طورکلی نور و هوا ویتامین C را تضعیف می‌کنند. بنابراین باید در یک بسته‌بندی کدر و هوابند شده نگه‌داشته شود تا تأثیر خودش را حفظ کند.

۲- پپتیدهای مس

پپتیدهای مس پوست شما را به تولید کلاژن و الاستین بیشتر تحریک می‌کند و نتیجه پوست محکم‌تر و کشیده‌تر می‌شود. برخی از مواد آرایشی به‌عنوان «مواد پوست‌کشی» تبلیغ می‌شوند، اما داشتن چنین امیدی غیرواقعی است. هیچ ماده‌ای وجود ندارد که بتواند اثری مانند پوست‌کشی با جراحی داشته باشد. به‌هرحال مواد آرایشی حاوی پپتیدهای مس ممکن است اثرات خوبی روی پوست شما بگذارند.

۳- کلاژن

بدن شما کلاژن خودش را در پایه پوست شما می‌سازد تا آن را محکم و کشیده نگهدارد. با افزایش سن و کاهش یافتن کلاژن پوست شل و آویزان می‌شود. متأسفانه مالیدن فراورده حاوی کلاژن روی پوستتان کمی به حل این مشکل نمی‌کند.

مولکول‌های کلاژن بیش‌ از حد بزرگ هستند که از فونداسیون آرایشتان به درون پوست نفوذ کنند. نام بردن از کلاژن در ترکیبات ماده آرایشی بیشتر یک ترفند بازاریابی است. اما فونداسیونی که برای آرایشی به کار می‌برید، ممکن است برای مدتی پوستتان را هموارتر نشان دهد. کلاژن موجود در این فونداسیون به‌طور موقت چین‌های ظریف و منافذ بزرگ را پر می‌کند و ظاهر پوست شما را صاف‌تر می‌کند.

۴- کامبوجا

کامبوجا ماده‌ای است که اخیراً کاربرد آن در مواد آرایشی مد شده است و از چای تخمیر شده انباشته از مواد آنتی‌اکسیدان ساخته می‌شود. کامبوچا را در فونداسیون‌ها، پرایمرها و سایر مواد آرایشی می‌توانید پیدا کنید. تصور بر این است که این ماده به مرطوب نگه‌داشتن پوست و جلوگیری از چین‌وچروک آن کمک می‌کند، اما شواهد قوی وجود ندارد که این ماده واقعاً این اثرات را ایجاد کند.

دلیلی که بر تأثیربخشی کامبوچا ارائه می‌شود، آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در آن وجود دارد. چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام پلی‌فنول‌ها است که ممکن است برای پوست شما خوب باشند.

۵- رزروراترول

ممکن است نام رزرواترول ماده آنتی‌اکسیدانی که در پوسته انگور قرمز وجود دارد و برای سلامت قلب مفید است، شنیده باشید. اخیر این ماده را به مواد آرایشی به‌عنوان یک ماده ضد پیری پوست افزوده‌اند. از آنجایی‌که این ماده تازه وارد مواد آرایشی شده است، هنوز تحقیقات کاملی درباره تأثیر آن مانند آنتی‌اکسیدان‌های دیگر مانند ویتامین C انجام نشده است. هنوز نمی‌دانیم که مقدار مطلوب این جزء در ماده آرایشی چه مقدار باید باشد اما به‌ عنوان یک مولکول جدید با اثرات ضد پیری ممکن است آینده‌ای جالب داشته باشد.

کد خبر 470434

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha