مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹
۰ نفر

سال٨٩ بود که بالاخره پس از گذشت چند دهه از طراحی آزادراه شیراز - اصفهان، کلنگ پروژه به زمین زده شد تا رویای تکمیل کریدور شمال به جنوب کشور به واقعیت نزدیک‌تر شود.

راه

همشهری آنلاین - فاطمه عباسی: پروژه‌ای که از یک‌سو دولت و از سوی دیگر بخش خصوصی ساخت آن را برعهده گرفتند تا علاوه بر کاهش تصادفات در این محور پرحادثه، مدت زمان سفر نیز کاهش یابد. آزادراه اصفهان - شیراز بزرگ‌ترین پروژه ملی استان فارس است که مطالعات آن از حدود ۴۰ سال پیش آغاز شد و قرار بود اوایل دهه۹۰ تکمیل شود و به شبکه راه‌های کشور بپیوندد، اما این پروژه ملی در سال‌های گذشته مسئولان کشوری و استانی زیادی را به خود دیده که هرکدام به نوبه خود زمان افتتاح آن را سال بعد اعلام کردند. به‌تازگی نیز معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس از تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه در سال ۹۹ خبر می‌دهد.  

وضعیت کنونی طرح

محمود رضایی کوچی با اشاره به پیشرفت ۷۵ درصدی این پروژه به همشهری می‌گوید: پروژه آزادراه شیراز - اصفهان به طول ٢٢۵ کیلومتر در ٨ قطعه درحال ساخت است و با اجرای آن ١٣٠ کیلومتر از طول مسیر شیراز به اصفهان کاهش می‌یابد‬‬‬‬. وی ادامه می‌دهد: بهره‌برداری از این محور موجب تسهیل سفر خودروهای ترانزیتی از بندرعباس، کرمان، جهرم، فسا، بوشهر و ... به سمت استان‌های اصفهان و تهران می‌شود و بارترافیکی شیراز و کمربندی غربی این شهر را نیز کاهش می‌دهد. این پروژه بزرگ‌ترین پروژه آزادراهی کشور به‌شمار می‌رود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس با اشاره به سهم مساوی دولت و بخش خصوصی در ساخت این پروژه می‌افزاید: بر اساس آخرین برآوردها، این پروژه در صورت تامین اعتبار، سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و با توجه به مقدار اعتبارات و میزان کار، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های راه‌سازی کشور محسوب می‌شود. تاخیر در بهره‌برداری از این آزادراه تاکنون به دلیل کمبود اعتبار و زمانبر بودن پروژه‌ای در این سطح کلان است.

کاهش تصادفات در آزادراه

اهمیت پروژه آزادراه اصفهان - شیراز در اتصال این دو شهر گردشگرپذیر به یکدیگر خلاصه نمی‌شود. مسیر ترانزیتی شمال به جنوب کشور از خط اتصال این دو کلان‌شهر به هم می‌گذرد و بهره‌برداری از این آزادراه می‌تواند علاوه بر کوتاه کردن مسیر سفر از شمال به جنوب کشور، مصرف سوخت و آمار تصادفات ناشی از تردد در جاده کنونی مواصلاتی میان دو استان اصفهان و فارس که در تصادفات جاده‌ای و تلفات ناشی از آن صدرنشین است را نیز کاهش دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان در ‌این باره به همشهری می‌گوید: کاهش تصادفات و افزایش ایمنی در محور شیراز - اصفهان، کاهش مصرف سالانه ۱۸میلیون لیتر سوخت، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و کوتاه شدن ۱۳۰ کیلومتری مسافت بین این دوکلان‌شهر از مزایای این پروژه است.

حمیدرضا امیرخانی نیز سال آینده را زمان تکمیل این طرح، به شرط تامین اعتبار، می‌داند و می‌افزاید: ۱۱۶ کیلومتر از این آزادراه در استان اصفهان قرار دارد که در حال ساخت است و اکنون در تلاشیم برای تکمیل این پروژه و افتتاح آن در سال آینده، سرمایه‌گذار انتخاب کنیم. البته بخش عمده کار در استان فارس انجام می‌شود و سهم اصفهان در این طرح اندک است.

زمان دقیقی مشخص نشده است

مدیرکل امور اجرایی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و مجری طرح آزادراه شیراز- اصفهان با اعلام اینکه هنوز زمان دقیقی برای تکمیل و افتتاح این پروژه مشخص نشده است، به همشهری می‌گوید: آزادراه اصفهان به شیراز که بخش زیادی از آن در استان فارس است، ‌یکی از طولانی‌ترین آزادراه‌های کشور محسوب می‌شود و ‌در چند سال اخیر اقدامات گسترده‌ای در این پروژه انجام شده است.

محمدتقی بهرامی می‌افزاید: این پروژه بسیار گسترده است و ابعاد مختلفی دارد و به همین دلیل نمی‌توان زمان دقیقی برای تکمیل آن عنوان کرد، اما تلاش ما این است که این طرح تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسد.  محمدتقی بهرامی اظهار می‌کند: این آزادراه به طول ۲۲۵ کیلومتر زمان سفر را نسبت به مسیر فعلی حدود ۲ساعت کاهش می‌دهد. البته به دلیل اینکه این آزادراه از کنار شهرهای بزرگ عبور نمی‌کند، نمی‌توان بخش‌هایی را که آماده می‌شود زیر ترافیک برد و باید کل مسیر به یک‌باره به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه آزادراه اصفهان-شیراز پیشرفت مناسبی دارد، ادامه می‌دهد: تاکنون ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت و سرمایه‌گذار خصوصی در این پروژه هزینه شده است، اما ارزش امروز پروژه تا ۳۵۰۰ هزار میلیارد تومان هم برآورد می‌شود و ما در انتظار تامین اعتبار باقی پروژه هستیم. بهرامی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در این پروژه به صورت ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد سرمایه‌گذار است، عنوان می‌کند: ‌توان اجرایی ما برای ساخت آزادراه خوب است و می‌توانیم آن را به سرعت اجرا کنیم، اما مشکل اصلی کمبود نقدینگی است.

وی می‌افزاید: قرارداد اولیه این پروژه بیش از ۲۶۰۰میلیارد تومان بوده است، اما با توجه به افزایش هزینه، این اعتبارات نیز افزایش یافته است. در صورت تأمین اعتبارات از سوی دوطرف (دولت و سرمایه‌گذار) امیدواریم بتوانیم این پروژه را تا سال آینده به سرانجام برسانیم. البته ‌یکی از موضوعات قابل توجه همین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی (شریک ۵۰ درصدی دولت) در آزادراه است. به‌هرحال بخش خصوصی هم باید سرمایه خود را بیاورد تا پروژه تکمیل شود.

مجری طرح آزادراه شیراز - اصفهان اجرای روسازی بتونی در این آزادراه را ویژه می‌داند و اضافه می‌کند: این پروژه‌ اولین آزادراه کشور است که روسازی بتونی می‌شود. اکنون ۱۷۸جبهه کاری در پروژه داریم، ضمن اینکه حدود ۲ هزار دستگاه ادوات و ماشین‌آلات راه‌سازی، ۵ کارخانه تولید آسفالت، ۱۳دستگاه ماشین سنگ‌شکن و تولید مصالح و بیش از ‌هزار نفر در این پروژه فعالند.

وعده‌هایی که عملی نشد

داستان ساخت، تکمیل و افتتاح آزادراه شیراز – اصفهان کم‌کم در حال تبدیل شدن به داستانی طولانی و خسته‌کننده است که مسئولان گاه‌به‌گاه به آن سر می‌زنند و جدا از اینکه این بازدید کی انجام شده باشد، تاریخی برای افتتاح آن اعلام می‌کنند. نکته جالب توجه اینکه در طول سال‌های اخیر و با گذر زمان، این آینده نزدیک هیچ‌گاه نزدیک‌تر نشده. برای مثال این آینده نزدیک در سال ۹۵، ۲ سال بعد بوده، سال ۹۶ به همچنین، در سال ۹۷ و اکنون نیز این تاریخ سال ۹۹ اعلام شده است.

در آبان ۱۳۹۵، سعید محمدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت که با به پایان رسیدن قطعه هفتم آزادراه شیراز ـ اصفهان در سال ۱۳۹۷ این محور مواصلاتی به بهره‌برداری می‌رسد. در دی ماه همین سال نیز، افشانی استاندار وقت فارس، در مراسم کلنگ‌زنی قطعه هفتم خبر افتتاح این پروژه را همزمان با هفته دولت سال ۹۷ اعلام کرد.

در خرداد سال ۱۳۹۶ نیز محمدحسین میرشفیع، معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها، در گفت‌وگو با برخی رسانه‌ها، با اشاره به پیشرفت ۴۷ درصدی عملیات عمرانی آزادراه اصفهان - شیراز، تکمیل مسیر را در سال ۹۷ قطعی دانست.

اما در سال ۱۳۹۷ در حالی که خبری از تکمیل و افتتاح آزادراه نبود، اسماعیل تبادار، استاندار فارس، در آغاز عملیات بهسازی باند برگشت محور شیراز – دشت ارژن در گردنه چهل‌چشمه کازرون ابراز امیدواری کرد که آزادراه شیراز – اصفهان تا پایان سال به بهره‌برداری برسد و گفت در غیر این صورت این طرح در نیمه نخست سال ۹۸ افتتاح خواهد شد!

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز به ایسنا گفته بود: می‌توان انتظار داشت که این طرح یا در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۸ یا در سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری برسد.  

به نظر می‌رسد این پروژه هنوز راهی نسبتا طولانی تا افتتاح در پیش دارد و به گفته مجری طرح، هیچ برنامه زمان‌بندی مشخصی برای افتتاح و تکمیل آن که عمری نزدیک به یک دهه دارد، وجود ندارد.

کد خبر 470160

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha