درجریان سفر روز جمعه رئیس‌جمهور به استان‌اصفهان، پروژه‌هایی در حوزه انرژی به بهره‌برداری رسید که از اهمیت راهبردی ویژه‌ای برخوردار است؛ پروژه‌هایی که با بهره‌گیری از توان و تخصص جوانان ایرانی، گام بلند دیگری در توسعه ‌صنعتی این استان به‌ویژه در حوزه انرژی به‌شمار می‌رود.

سفر رئیس جمهور به اصفهان

همشهری‌آنلاین_گروه‌سیاسی: آغاز عملیات اجرایی فاز دوم طرح انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان، بهره‌برداری از واحد تصفیه گازوییل در پالایشگاه اصفهان و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه نیروگاه فولادمبارکه، ۳ پروژه مهمی بود که درجریان سفر سیدابراهیم رئیسی به استان اصفهان افتتاح شد.

طرحی راهبردی برای توسعه صنعتی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره پروژه‌های مهم افتتاح شده ازسوی رئیس‌جمهور در استان‌اصفهان به همشهری‌آنلاین گفت: سفر یک روزه رئیس‌جمهور به اصفهان با آغاز بهره‌برداری از طرح‌هایی همراه بود که در حوزه انرژی، برای کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آغاز عملیات اجرایی فاز دوم طرح انتقال آب از دریای عمان به اصفهان ازجمله این طرح‌هاست.

مصطفی نخعی با بیان اینکه این طرح ازجمله پروژه‌هایی است که از اهمیتی راهبردی برخوردار است و طی سال‌های گذشته در دستورکار قرار داشته‌است، افزود: طرح انتقال آب در دریای‌عمان و خلیج‌فارس به استان‌های مرکزی و کم‌آب کشور سرعت گرفته و یکی از نمودهای آن را روز جمعه شاهد بودیم.

وی تصریح‌کرد: محوری‌ترین دلیل اهمیت این طرح در شرایط کنونی این است که بستر مناسب به‌منظور توسعه صنعتی در استانی مانند اصفهان را فراهم می‌کند. ازسوی دیگر اجرای طرح راهبردی انتقال آب از عمان به برخی دیگر استان‌ها مانند سیستان‌وبلوچستان، زمینه‌ساز محرومیت‌زدایی از صنایع این استان‌ها خواهد شد.

۳ طرح مهمی که رئیسی در اصفهان افتتاح کرد

طرحی در خدمت تولید سوخت باکیفیت

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به بهره‌برداری از واحد تصفیه گازوئیل پتروپالایشگاه اصفهان ازسوی رئیس‌جمهور اظهارکرد: بهره‌برداری از این طرح ملی و بزرگ، بیش‌از هر چیز از جنبه زیست‌محیطی اهمیت دارد، چراکه توانایی تولید میزان قابل‌توجهی از سوخت پاک را دارد.

نخعی با اشاره به اهمیت بهره‌برداری از این طرح در بهینه‌سازی سبد تولید محصولات پالایشگاهی در کشور، عنوان‌کرد: یک اشکال مهم در تولید محصولات پالایشگاهی در کشور این است که سهم تولید فراورده‌های سنگین، در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته زیاد است. اکنون اما با آغاز بهره‌برداری از این طرح، گام مهمی درمسیر کاهش فراورده‌های سنگین برداشته می‌شود.

وی ادامه‌داد: علاوه‌بر این، با آغاز بهره‌برداری از این طرح در اصفهان، شاهد تولید سوخت با کیفیت بیشتری خواهیم بود. واحد تصفیه گازوئیل پتروپالایشگاه اصفهان جزو پروژه‌هایی است که تکنولوژی بالایی دارد و روزانه از انتشار حجم بالایی از گوگرد جلوگیری می‌کند.

نخعی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه چنین طرح‌هایی در حدود ۹ پالایشگاه بزرگ دیگر کشور هم اجرایی شود، افزود: بزرگ‌ترین مزیت اجرای چنین طرح‌هایی، تولید سوخت باکیفیت و رسیدن به استانداردهای بالای زیست‌محیطی است.

توسعه «صنایع خودتامین»

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس به افتتاح واحد اول نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی فولاد مبارکه اصفهان با ظرفیت ۳۰۷ مگاوات هم اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین دلیل اهمیت آغاز بهره‌برداری از این طرح، برداشتن گام‌های مهم درمسیر رفع ناترازی‌های موجود در تولید برق در کشور است. اجرای چنین طرح‌هایی نقش به‌سزایی در توسعه صنعت برق کشور دارد و می‌تواند مشکلات ناشی از ناترازی تولید و مصرف برق، به‌ویژه در تابستان را به‌صورت محسوسی کاهش دهد.

نخعی ادامه‌داد: نکته مهم دیگر افتتاح این طرح، برداشته شدن گامی مهم در راستای اجرای قانون مصوب مجلس با عنوان «مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق کشور» است. دراین قانون موضوع توسعه «صنایع خودتامین» مورد توجه ویژه قرار گرفته بود که اکنون شاهد اجرایی‌سازی آن هستیم.

وی افزود: با ریل‌گذاری انجام شده ازسوی مجلس و رفع برخی خلاهای قانونی موجود، اکنون شاهدیم که گام مهمی در توسعه «صنایع خودتامین» برداشته شده‌است و می‌تواند به الگویی برای دیگر صنایع بزرگ کشور تبدیل شود.

نخعی اضافه‌کرد: نکته مهم اما، بهره‌گیری از توان و تخصص نیروهای خوش‌فکر داخلی در اجرای چنین طرح‌هایی است که با وجود همه فشارها و تحریم‌ها، دانش روز دنیا را در خدمت سرعت بخشیدن به توسعه کشور قرار می‌دهند.

کد خبر 792102

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 1
    قدرتشو داره میتونه.درود.