اظهارات متناقضی درباره نوع قرص‌های جاسازی شده در کیک‌ها مطرح شده است. برخی مسئولان نوع قرص‌ها را استامینوفن و آنتی‌هیستامین اعلام کرده‌اند و برخی دیگر قرص برنج.

قرص

به گزارش همشهری آنلاین، موضوع جنجالی جاسازی قرص در کیک‌های کارخانه‌ای در چند استان کشور موضوع روز دو روز اخیر کشور بوده است. با وجود اینکه تاکید می‌شود انبارهای کیک آلوده پلمب شده‌اند و مردم نباید نگران باشند اما اظهارات ضد و نقیض درباره قرص‌های جاسازی شده، استان‌ها درگیر و عوامل دخیل در این پرونده هنوز ابهاماتی را باقی گذاشته است.

  • مدیر کل استاندارد آذربایجان شرقی: قرص‌ها استامینوفن و آنتی‌هیستامین بودند 

ساسان فرشی حق‌رو مدیر کل استاندارد آذربایجان شرقی در اولین اظهارنظر درباره نوع قرص‌های جاسازی شده در این کیک‌ها به ایسنا گفت: تاکنون بیش از ۳۰ آزمایش از سوی وزارت بهداشت بر روی این کیک‌ها انجام شده است. هنوز ۱۰ آزمایش دیگر در دست انجام است، اما جدیدترین نتایج آزمایش‌های وزارت بهداشت بر روی این محصولات نشان می‌دهد که این قرص‌ها از "نوع استامینوفن" و "آنتی‌هیستامین" بوده و تاکنون اثری از قرص‌های روانگردان و توهم زا در آن‌ها دیده نشده است.

وی با تاکید بر این‌که در خط تولید کیک‌های آلوده به قرص مشکلی وجود نداشته است افزود: اگر این قرص‌ها در خط تولید داخل کیک قرار داده شده بود، بعد از حرارت روکش کپسول آب می‌شد و قرص نیز به کلی از بین می‌رفت بنابراین مشخص است که عده‌ای جعبه کیک را باز کرده و قرص‌ها را در آن جاسازی کردند.

این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به این‌که آیا امکان بسته‌بندی مجدد کیک بدون این‌که مصرف‌کنندگان متوجه شوند، وجود دارد یا نه، تصریح کرد: این امکان برای کسانی که بخواهند تقلب کنند وجود دارد، اما کارشناسان می‌توانند متوجه باز و بسته شدن جعبه کیک بشوند.

فرشی حق‌رو با تاکید بر این‌که جاسازی قرص در کیک نمی‌تواند در فرآیند تولید اتفاق افتاده باشد، گفت که تاکنون کیک‌های آلوده به قرص در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان کشف شده و در ۱۲ برند مختلف مشاهده شده است.

  • مدیرکل نظارت برفرآورده‌های غذایی وزارت بهداشت: قرص‌ها ترامادول یا قرص برنج بوده‌اند 

اما محمد حسین عزیزی مدیرکل نظارت برفرآورده‌های غذایی وزارت بهداشت نظر متفاوتی در این زمینه دارد و به صورت قطعی اعلام کرد: جاسازی قرص ترامادول یا برنج در برخی کیک‌های برند ایرانی به صورت عمدی و پس از کارخانه انجام شده و احتمالا یک اقدام برای تشویش اذهان عمومی بوده است.

وی افزود: مواردی که گزارش شده شامل جاسازی قرص و کپسول‌های مختلف از جمله قرص برنج یا ترامادول و در مواردی آنتی بیوتیک بوده است که در داخل کیک‌های چند برند معروف جاسازی شده است.

وی ادامه داد: بیشتر موارد در استان‌های جنوبی از جمله سیستان و بلوچستان و هرمزگان بوده و به نظر می رسد اقدامی عمدی بوده است چون پاکت‌های کیک‌ها باز شده و بعد قرص یا کپسول‌ها در کیک‌ها جاسازی شده است.

محمد حسین عزیزی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که این اقدام عمدی و به منظور تشویش اذهان عمومی است و پلیس و نیروهای امنیتی در حال پیگیری موضوع هستند.

  • تکذیب وجود قرص برنج و مواد مخدر در کیک‌ها و مواد خوراکی

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز درباره وجود قرص و کپسول در کیک و ویفر و برخی فرآورده‌های غذایی گفت: تنها مرجع اظهار نظر در مورد محتوای این قرص و کپسول‌ها، آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و داروست و تا این لحظه گزارشی از وجود داروهای مخدر یا قرص برنج در نمونه‌های ارسالی نداریم. داروهای بررسی شده اغلب داروهای خانگی از جمله استامینوفن، بروفن، ستیریزین، هیدروکسی زین، متوکلوپرامید و حتی بلیستر خالی بوده و به نظر می‌رسد ایجاد رعب و وحشت و تخریب وجهه صنایع غذایی به طور عام مورد هدف بوده است.

وی اظهار داشت: تاکنون گزارشی از شناسایی و بازداشت عاملان این اقدام در دسترس نیست و موضوع فراتر از ماموریت حوزه سلامت بوده و ابعاد امنیتی و سیاسی داشته و دستگاه‌های مسوول جهت روشن شدن ابعاد آن به موضوع ورود کرده‌اند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: محصولات عرضه شده توسط شرکت‌های پخش مجاز قابل رهگیری و پیگیری است، ولی متاسفانه برخی فروشگاه‌ها و محل‌های عرضه، محصولات غذایی را از توزیع‌کننده‌های غیرمجاز و بدون شناسنامه به قیمت‌هایی پایین‌تر تهیه می‌کنند و این مسیر دقیقا مدخل کالاها و فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی غیرمجاز، جعلی و تقلبی است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: از اولیای مدارس و دانش آموزان و مصرف‌کنندگان می‌خواهیم محصولات غذایی را از صرفا از فروشگاه‌های معتبر تهیه کرده و هنگام خرید به سالم بودن بسته‌بندی و دستکاری نشدن بسته‌های محصولات دقت کنند و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک، در سراسر کشور مراتب را به سامانه تلفنی ۱۹۰ وزارت بهداشت گزارش بدهند.

کد خبر 469725

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha