صنعت مد در جهان یکی از پولسازترین صنعتی بالای سه هزار میلیارد دلاری است. در این صنعت ده برند حرف اول را می‌زنند.

برند

به گزارش همشهری آنلاین، مد به عنوان یکی از پولسازترین صعت‌های امروز جهان شناخته می‌شود. چندی پیش اتاق بازرگانی در گزارشی تحت عنوان "غول‌های صنعت فشن، چطور دنیای پوشاک را می‌چرخانند" به این موضوع پرداخت. در بخشی از این گزارش مفصل آمده است:

در سال ۱۹۹۰، ۱۴.۵ میلیون نفر در صنعت مد و طراحی اشتغال داشتند و این رقم در سال ۲۰۱۴، به ۵۷.۸ میلیون نفر رسید. اندازه بازار جهانی فشن در حال حاضر سه هزار میلیارد دلار است و دو درصد از کل تولید ناخالص جهانی را تشکیل می‌دهد. ارزش صنعت مد زنانه ۶۲۱ میلیارد دلار است و مد مردانه نیز، ۴۰۲ میلیارد دلار ارزش دارد. بازار کالاهای لوکس مد ۳۳۹.۴ میلیارد دلار و بازار لباس‌های بچگانه نیز ۱۸۶ میلیارد دلار در صنعت مد ارزش دارد. این آمار و ارقام باعث شده طراحی لباس و فشن، جایگاه ویژه‌ای در صنعت بسیاری از کشورها پیدا کند.

در بازار منسوجات و پوشاک نیز در سال ۲۰۰۰، ۲۶.۵ میلیون نفر کار می‌کردند. تعداد آن‌ها ۱۴ سال بعد، به ۵۷.۸ میلیون نفر رسید.

پایگاه خبری فشن‌یونایتد درباره شرکت‌های فعال در صنعت مد چنین می‌نویسد: «برای تغذیه بازار بزرگ ۳ هزار میلیارد دلاری، هر روز شرکت‌های بیشتری به این بازار وارد می‌شوند. با این حال هنوز بیشتر کمپانی‌ها ناشناخته مانده‌اند. در سراسر جهان، تنها چند بازیگر بزرگ در صنعت مد بازی می‌کنند. »

نایک بزرگ‌ترین کمپانی مد و فشن در سراسر جهان است. در سال ۲۰۱۵، ۳۰.۶ میلیارد دلار گردش مالی داشته و بزرگی بازار آن به حدود ۱۰۵ میلیارد دلار می‌رسد. ۴۶ درصد از بازار نایک، در آمریکا تامین می‌شود و سهم اروپایی‌ها از آن، ۱۹ درصد است. حدود ۹۴ درصد از درآمد کمپانی نایک، از طریق برند نایک تامین می‌شود. ۶ درصد باقی مانده نیز از طریق برند کانورس تامین می‌شود. ۶۴ درصد از درآمد برند نایک نیز از طریق کفش به دست می‌آید.

غول اسپانیایی فشن، برند InditeX بازاری نزدیک به نایک دارد و دومین کمپانی فشن بزرگ دنیاست. این کمپانی برندهایی مانند زارا و P&B را در خود دارد. درآمد این غول اسپانیایی در سال ۲۰۱۵، ۲۴ میلیادر دلار بوده است.

در سومین جایگاه، کمپانی فرانسوی LVMH ایستاده است که درآمد آن در سال ۲۰۱۵، ۴۰.۷ میلیارد دلار بوده است. ارزش آن در سراسر جهان نیز حدود ۸۷ میلیارد دلار است. برندهایی مانند Louis Vuitton و Dior متعلق به این کمپانی است.

چهارمین شرکت بزرگ، آمریکایی است. بازار TJX در سال ۲۰۱۵، ۵۴.۵ میلیارد دلار ارزش داشته و فروش سالانه آن نیز ۳۰.۹ میلیارد دلار بوده است. بیشتر شعبه‌های این شرکت در آمریکا فعال است و ۲۶.۷ میلیارد دلار از درآمد آن از همین منطقه تامین شده است.

بعد از این غول سوئدی H&M در صنعت فشن ایستاده است. درآمد آن در سال گذشته میلادی ۲۵.۸ میلیارد دلار بوده و ارزش کل این بازار، ۴۸.۳ میلیارد دلار است. آلمان بزرگترین بازار فروش برای این برند است و ۱۷ درصد از کل فروش آن را تامین کرده است. انگلستان ۸ درصد، فرانسه ۶.۵ درصد و سوئد نیز ۴.۵ درصد از باقی بازار این برند را در اروپا تشکیل می‌دهد. در بازار بین‌المللی نیز ۱۲ درصد از فروش آن در آمریکا و ۵ درصد در چین تامین می‌شود.

برند Hermes که یک برند لوکس در فرانسه است، در جایگاه ششم قرار گرفته است و ارزش بازار آن در جهان، ۳۷ میلیارد دلار  است. درآمد سالانه آن نیز به ۵.۵ میلیارد دلار می‌رسد.

جایگاه هفتم نیز به برند لوکس دیگری به نام Montres Tudor می‌رسد که کمپانی مادر رولکس است و ۳۴.۹ میلیارد دلار ارزش دارد. درآمد سالانه آن نیز ۸.۳ میلیارد دلار است.

کمپانی Financière Richemont در صنعت جواهرات نیز با ۳۳.۷ میلیارد دلار ارزش و درآمد سالانه ۱۱.۸ میلیون دلار، در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد.

در جایگاه نهم و دهم نیز، کمپانی‌های Dior و Chanel با بازارهایی به ارزش ۳۲.۹ و ۳۲.۶ میلیارد دلار قرار می‌گیرند. دیور سالانه ۲ میلیارد دلار درآمد دارد، در حالی‌که درآمد شنل به ۷.۵ میلیارد دلار می‌رسد.

در صورتی که بزرگترین کمپانی‌های فعال در صنعت فشن، اروپایی و آمریکایی هستند، چین بزرگ‌ترین صادرکننده پوشاک در جهان است. این کشور در سال ۲۰۱۴، ۲۶۵ میلیارد دلار کالا صادر کرده است. هند با ۳۸.۷ میلیارد دلار، در جایگاه دومین صادرکننده بزرگ قرار گرفته و بعد از آن نیز ایتالیا با ۳۲.۷ میلیارد دلار قرار دارد. جایگاه چهارم و پنجم را نیز ترکیه و بنگلادش با ۳۰.۴ و ۲۸ میلیارد دلار صادرات به خود اختصاص داده‌اند. این ۵ صادر کننده بزرگ، ۵۴.۴ درصد از عرضه بازار پوشاک را در سراسر جهان در اختیار دارند. البته ۳۶.۵ درصد از این میزان، به تنهایی در سیطره چین است.

به گزارش همشهری آنلاین، بیزینس اینسایدر، نیز طی گزارشی اعلام داشت صنعت مد و فشن که اکنون با در اختیار داشتن بازاری به ارزش ۲.۵ تریلیون دلار به یکی از با ارزش‌ترین صنایع جهان تبدیل شده است، ثروت فراوانی را برای فعالان آن به همراه داشته است به گونه‌ای که اکنون ۱۵ فعال ثروتمند صنعت مد در جهان حدود ۳۹۵.۶ میلیارد دلار ثروت در اختیار دارند و ایسنا که این خبر را منتشر کرده به نقل از این سایت  ۱۰ نفر از ثروتمندترین فعالان این عرصه را اینگونه معرفی کرده است:

۱- برنارد آرنو

ملیت: فرانسوی

منبع ثروت: برند لوئی-ویتون

زمینه فعالیت برند: پوشاک، طراحی داخلی و محصولات زیبایی

میزان ثروت: ۱۰۵.۶ میلیارد دلار

نام آرنو امسال پس از خرید برند تیفانی (لوکس‌ترین برند آمریکا)  بیش از هر زمان دیگری بر سر زبان‌ها افتاده است. مدیرعامل لوئی ویتون اکنون ثروتمندترین فرد اروپا و سومین فرد ثروتمند جهان است. لوئی- ویتون ۷۵ زیرمجموعه دارد که سفورا، بولگاریو دیور از جمله آن‌ها محسوب می‌شود.

برنارد آرنو. برند لوئی- ویتون

۲- آمانسیو اورتگا

ملیت: اسپانیایی

منبع ثروت: برند زارا

زمینه فعالیت برند: پوشاک، طراحی داخلی و محصولات زیبایی

میزان ثروت: ۷۰.۷ میلیارد دلار

او ثروتمندترین فرد اسپانیا، دومین فرد ثروتمند اروپا و ششمین فرد ثروتمند جهان است. زارا خود دارای زیرمجموعه هایی مطرحی نظیر: ماسیمو دوتی، برشکا و پول اند بیر است.

آمانسیو ارتگا. برند زارا

۳- فیل نایت

ملیت: آمریکایی

منبع ثروت: برند نایک

زمینه فعالیت برند: پوشاک و کفش

میزان ثروت: ۳۸.۹ میلیارد دلار

او در سال ۱۹۶۴ برند نایک را تاسیس کرد  و در سال ۲۰۱۶ و در ۵۲ سالگی بازنشسته شد.

فیل نایت. برند نایک

۴- فرانسیس پینو

ملیت: فرانسوی

منبع ثروت: برند کرینگ

زمینه فعالیت برند: پوشاک، طراحی داخلی و محصولات زیبایی

میزان ثروت: ۳۵.۱ میلیارد دلار

وی اکنون دومین فرد ثروتمند فرانسه است. برند کرینگ دارای زیرمجموعه‌های نام‌آشنایی نظیر گوچی است.

گوچی یکی از محصولات برند کرینگ است

۵- تاداشی یانای

ملیت: ژاپنی

منبع ثروت: برند یونیک لو

زمینه فعالیت برند: پوشاک

میزان ثروت: ۲۹.۸ میلیارد دلار

این برند اکنون حدود ۲۰۰۰ نمایندگی در ۲۰ کشور جهان دارد.

تاداشی یانای

۶- لئوناردو دل وچیو

ملیت: ایتالیایی

منبع ثروت: برند لوکسوتیکا

زمینه فعالیت برند: عینک و محصولات زیبایی

میزان ثروت: ۲۴.۷میلیارد دلار

برند مشهور " ری بن" یکی از زیرمجموعه‌های این برند است. لوکسوتیکا در حال حاضر بزرگ‌ترین تولید کننده عینک آفتابی جهان است.

دل ویچو. برند لوکسوتیکا

۷- استفان پرسون

ملیت: سوئدی

منبع ثروت: برند اچ اند ام

زمینه فعالیت برند: پوشاک

میزان ثروت: ۱۸.۸ میلیارد دلار

وی مالک ۳۲ درصد کل سهام این برند است که تنها در سال قبل بیش از ۲۲ میلیارد دلار فروش داشت.

استفان پرسون. برند اچ اند ام

۸- برادران ورتایمر

ملیت: فرانسوی

منبع ثروت: برند شنل

زمینه فعالیت برند: پوشاک، طراحی داخلی و محصولات زیبایی

میزان ثروت: ۱۶.۶میلیارد دلار

برادران ورتایمر. برند شنل

۹- هاینریش دایشمان

ملیت: آلمانی

منبع ثروت: برند دایشمان

زمینه فعالیت برند: پوشاک و کیف

میزان ثروت: ۱۱.۵میلیارد دلار

برند دایشمان دارای حدود ۴۰۰۰ فروشگاه در آلمان، امریکا و اروپا است.

هانریش دایشمان. برند دایشمان

۱۰-جورجیو آرمانی

ملیت: ایتالیایی

منبع ثروت: برند آرمانی

زمینه فعالیت برند: پوشاک، طراحی داخلی و محصولات زیبایی

میزان ثروت: ۱۱ میلیارد دلار

وی این برند را در سال ۱۹۷۵ میلای تاسیس کرد. آرمانی یکی از موفق ترین برندهای تاریخ ایتالیا بوده و تنها در سال گذشته ۲.۳ میلیارد دلار درآمد داشته است.

جورجیو آرمانی. برند آرمانی
کد خبر 469687

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha