رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجن با اشاره به قدمت بالای صنایع دستی در این شهرستان گفت: هم‌اینک حدود ۲ هزار نفر در رشته‌های مختلف صنایع دستی این شهرستان فعالیت می‌کنند و نبود سرمایه در گردش مشکل اصلی این هنرمندان است.

صنایع دستی بروجن

بهادر نوروزی چهارشنبه شب ۲۰ آذر در آیین گشایش نمایشگاه صنایع دستی، خوراکی‌ها و سوغات محلی شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: از این تعداد یک‌هزار و ۲۰۰ نفر فعال و بقیه غیرفعال هستند.

وی افزود: شهرستان بروجن ۵۰ رشته فعال در زمینه تولید محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی دارد.

نوروزی تصریح کرد: ‌ نبود سرمایه در گردش، گرانی مواد اولیه، نبود بازار مناسب برای عرضه و گران بودن هزینه تمام شده از مهمترین مشکلات هنرمندان صنایع دستی است.

وی یادآور شد: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بروجن برای ارتقای کمی و کیفی وضعیت صنایع دستی و هنرهای سنتی در این شهرستان برگزاری دوره‌های آموزشی، ‌ معرفی پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی و جلوگیری از منسوخ شدن برخی رشته‌های صنایع دستی در این شهرستان را جزو برنامه‌های اولویت‌دار خود دارد.

فرماندار شهرستان بروجن نیز گفت: حمایت از هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی وهنرهای سنتی باید به طور جدی مورد توجه مسئولان مربوطه باشد.

مسعود ملکی تاکید کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای توسعه رشته‌های مرتبط با صنایع دستی را در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: پرداخت تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش برای فعالان و هنرمندان مرتبط با حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری از خواسته‌های اصلی این قشر در شهرستان بروجن به شمار می‌رود.

ملکی تصریح کرد: بروجن سابقه‌ای دیرینه در تولید انواع محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی داشته و باید بیشتر مورد توجه مسئولان مرتبط به خصوص مدیران اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری باشد.

مسئول برگزاری نمایشگاه صنایع دستی، خوراکی‌های محلی و سوغات "مشکات" شهرستان بروجن نیز گفت: این نمایشگاه با ۱۶ غرفه و ۵۰ هنرآموز برپا شد.

زهرا شبانی تاکید کرد:‌ در نمایشگاه نمایشگاه صنایع دستی، خوراکی‌های محلی و سوغات "مشکات" شهرستان بروجن انواع محصولات مرتبط با ۱۶ رشته صنایع دستی به نمایش درآمده است.

وی اظهار داشت: این رشته‌ها شامل سرمه‌دوزی، بافت دومیل، تریکوبافی، چرم‌دوزی، معرق و چرم، معرق و کاشی، بدلیجات، عروسک‌بافی و سرمه‌دوزی است.

چهارمحال و بختیاری افزون‌بر ۱۲ هزار هنرمند صنایع دستی دارد که از این تعداد ۳ تا ۶ هزار نفر در فصل‌های مخلتف سال فعالیت می‌کنند.

هم‌اکنون ۵۲ رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی خاتم و مشتقات آن ها از مهمترین صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری این استان است.

در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار دلار محصولات نمدی از چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور صادر شد و این نشان می‌دهد این محصول میتواند یکی از مهمترین کالاهای صادراتی استان باشد.

هم‌اینک ۵۰۰ هنرمند نمدمال در ۱۵ کارگاه بزرگ تولیدی چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند که از این تعداد ۴۰۰ نفر در شهرکرد و ۱۰۰ نفر در بروجن هستند.

تاکنون ۲۵۰ فقره مجوز صنایع دستی برای این رشته صادر شده و ۴ شرکت فعال در تولید و صادرات نمد در چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند.

در خرداد ۱۳۹۰ نمدمالی چهارمحال و بختیاری جزو میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده است.

با توجه به کاربرد زیاد نمد، قابلیت استفاده این تولیدات در صنایع گردشگری، خودروسازی، دفاع و ورزش نیز وجود دارد.

تولید محصولات نمدی چهارمحال و بختیاری به دو روش سنتی و نوین صورت می‌گیرد که امروزه در بخش تولید نمدهای نوین به علت نوآوری و کاربردهای مختلف افزون‌بر ۴۰ نوع محصول نمد تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

بروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

کد خبر 469650

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha