مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
۰ نفر

پژوهشگران دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، موفق به طراحی زیست‌حسگر ۲منظوره‌ ژن‌درمانی و تصویربرداری سلول زنده شدند.

ژن درمانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر شیوا اکبری بیرگانی، عضو هیأت علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه استان زنجان و همکاران وی؛ دکترسعید محمدی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و زهرا مددی دانشجوی بیوشیمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، زیست‌حسگرِ ۲ منظوره‌ای را طراحی کرده‌اند که امکان ژن درمانی و تصویربرداری سلول زنده را به‌طور هم‌زمان فراهم می‌کند.

این پژوهش، پس از داوری علمی توسط مرکز مالکیت معنوی، به‌صورت اختراع به ثبت رسیده است. در این ثبت اختراع، زیست حسگری ساخته شده که حاوی دو ژن مهندسی شده است.

این زیست‌حسگر می‌تواند به صورت سیستمی یکپارچه و هم‌زمان با تحریک مرگ در سلول سرطانی، روند مرگ را ردیابی و میزان آن را سنجش کند.

بخشی از یافته‌های این پروژه تحقیقاتی در مجله علمی (Biochemical and Biophysical Research Communications (BBRC انتشار یافته است.

امروزه زیست‌حسگرها از جایگاه ویژه‌ای در مطالعات زیست‌شناسی سلولی، بیوشیمی، پزشکی مولکولی و تصویربرداری سلولی برخوردار هستند. زیست‌حسگرها در حقیقت مولکول‌های زیستی هستند که می‌توانند حضور یک مولکول خاص را شناسایی کرده و آن را گزارش دهند.

گفتنی است زیست‌حسگر معرفی شده، در زمینه تحقیقات و توسعه پزشکی، به‌ویژه در شناسایی رویکردهای درمانی سرطان، کاربرد بسزایی دارد.

کد خبر 469634

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha