کوهستان‌ها سکونتگاه ۱۵ درصد از جمعیت جهان و زیستگاه یک چهارم از گونه‌های گیاهی و جانوری هستند.

كوه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، کوهستان‌ها گنجینه‌های طبیعی زمین به حساب می‌آیند که آب شیرین مورد نیاز نیمی از مردم را تامین می‌کنند. حفاظت از این زیستگاه‌های ارزشمند، فاکتور کلیدی در توسعه پایدار است و بخشی از اهداف توسعه پایدار قلمداد می‌شود.

تغییرات اقلیمی و بهره‌برداری بیش از حد، این اکوسیستم‌های حیاتی را با تهدید روبرو کرده‌ است. با گرم‌تر شدن اقلیم جهانی افراد ساکن در کوهستان‌ها که اغلب مردم فقیری هستند بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند چرا که برای گذران زندگی با چالش‌های بیشتری روبرو هستند.

همچنین افزایش دما به این مفهوم است که یخچال‌های طبیعی با سرعت بی‌سابقه‌ای ذوب می‌شوند که این فرآیند می‌تواند بر ذخایر آب شیرین تامین کننده نیاز میلیون‌ها انسان تاثیر بگذارد.

همزمان با یازدهم دسامبر و روز جهانی کوهستان، شعار "کوهستان موضوعی مهم برای جوانان" انتخاب شده‌ است. این روز فرصتی فراهم می‌کند تا تاکید شود ممکن است زندگی در کوهستان‌ها برای جوانان روستایی سخت باشد. مهاجرت از کوهستان‌ها به رها کردن کشاورزی، فرسایش زمین و از بین رفتن سنت‌های فرهنگی کهن منجر می‌شود.

به گزارش سایت اطلاع‌رسانی سازمان ملل، در عین حال آموزش، دسترسی به بازار و دسترسی به خدمات عمومی مطلوب تضمین‌کننده آینده‌ای روشن برای جوانان ساکن در مناطق کوهستانی است.

کد خبر 469507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha