جمعه ۲ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس مرکز تحقیقات بین‌المللی هم‌زیستی با کویر با ارائه گزارشی از منابع طبیعی کشور در نماز جمعه بر لزوم تشکیل سازمان منابع طبیعی و محیط زیست تحت نظر ریاست جمهور تاکید کرد.

دکتر جعفری در سخنرانی پیش از خطبه اولین نماز جمعه سال 87 [جمعه 2 فروردین؛ گزارش نماز جمعه تهران] با بیان این‌که حدود 85 درصد وسعت کشور را منابع طبیعی دربر می‌گیرد، گفت: 55 درصد وسعت کشور تحت پوشش مراتع، 5/7 درصد جنگل، 21 درصد بیابان و 5/14 درصد تحت پوشش کشت و اراضی، مسکونی و غیره است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که ایران تمامی آب و هوای موجود در نیمکره شمالی کره زمین را دارد، تصریح کرد: در حدود 7 تا 12 هزار گونه گیاهی، 100 گونه پرنده و 270 گونه ماهی در کشور وجود دارد که در نوع خود کم‌نظیر است.

وی با تأکید به این‌که سهم سرانه جنگل دو دهم هکتار است، اذعان داشت: این حالیست که در جهان سهم سرانه جنگل 6 تا 8 دهم هکتار است.

جعفری با بیان این‌که در کشور چین سالانه سه میلیون هکتار جنگل کاری می‌شود، تصریح کرد: در کشور کره جنوبی طی 30 سال، ده میلیارد درخت کاشته شده است.

وی با بیان این‌که تولید چوب اولین مزیت وجود درختان است، افزود: سهم سرانه چوب 17/0 مترمکعب است که یک‌چهارم مصرف سرانه جهان است.

رییس مرکز تحقیقات بین‌الملل هم‌زیستی با کویر خاطرنشان کرد: جنگل‌های شمال توانایی ذخیره حدود 3 میلیارد مترمکعب آب را دارند که 3 برابر ظرفیت فعلی سد سفیدرود – یکی از سدهای بزرگ کشور – است.

وی ادامه داد: چنان‌چه بتوانیم پوشش گیاهی را حدود 30 تا 40 درصد افزایش دهیم، می‌توانیم از فرسایش خاک به میزان 25/4 تن در هر هکتار جلوگیری کنیم.

دکتر جعفری تصریح کرد: با توجه به اهمیت مراتع در تولید علوفه، حدود 500 میلیارد تومان ارزش تولید علوفه کشور از مراتع است.

وی درباره اثرات غیرمستقیم منابع طبیعی توضیح داد: ممانعت از وقوع سیلاب در اثر بارندگی و جلوگیری از اثرات تخریبی در مزارع، جاده‌ها و راه‌ها و تأسیسات زیربنایی از جمله اثرات غیرمستقیم منابع طبیعی به شمار می‌رود. [چطور سیل می‌آید؟]

رییس مرکز تحقیقات بین‌الملل هم‌زیستی با کویر با بیان این‌که فرسایش خاک، می‌تواند حدود 100 میلیون تن رسوب تخریبی از بالادست در سدها را پر کند، اظهار کرد: ارزش‌های تفرجگاهی در مناطق شمالی و غربی کشور، از سایر اثرات غیرمستقیم منابع طبیعی محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که به بیابان به عنوان ارزش تفرجگاهی کم‌تر توجه می‌شود، یادآور شد: معمولا بیابان‌ها دارای معادن غنی از عناصر منحصربه‌فرد است که برخی از آن‌ها جنبه صادراتی برای کشورهای همسایه دارد. همچنین به عنوان منبع غنی از انرژی خورشیدی به شمار می‌رود.

جفعری با بیان این‌که ایجاد اشتغال اثر غیرمستقیم منابع طبیعی است، افزود: حفظ تنوع زیستی و ژنتیکی، جلوگیری از آلودگی هوا، آب و خاک، حفظ پارک‌ها و افزایش وسعت ذخیره‌گاه‌های گیاهی و جانوری در قلمرو حفاظت از محیط زیست قرار دارند.

وی با بیان این‌که حدود 45 درصد کشور در جریان سیل‌خیزی کم قرار دارد، تصریح کرد: همچنین 11 درصد سیل‌خیزی متوسط و 33 درصد درجریان سیل‌خیزی زیاد قرار دارند.

رییس مرکز تحقیقات بین‌الملل هم‌زیستی با کویر با بیان این‌که کشور با حدود 100 میلیون هکتار اراضی در معرض بیابان‌زایی قرار دارد، خاطرنشان کرد: از این بین 75 میلیون هکتار در معرض فرسایش آبی، 20 میلیون هکتار فرسایش بادی و پنج میلیون هکتار تحت تخریب شیمیایی مانند شوری و غیره است که خسارت فرسایش بادی حدود هزار میلیارد تومان در سال خواهد بود. [انسان بیش‌تر از خشکسالی عامل بیابان‌زایی است]

وی با بیان این‌که میزان بارندگی در کشور یک‌سوم دنیاست، گفت: همچنین تبخیر و تعرق که منجر به از بین‌رفتن منابع آبی می‌شود، ده درصد بیشتر از متوسط جهانی است.

جعفری با اشاره به این‌که سهم آب هر هکتار خاک در ایران 714 مترمکعب است، افزود: این رقم معادل یک‌چهارم سهم جهانی است و از 416 میلیارد مترمکعب آب، 130 میلیارد آن قابل مصرف است که بیش از 90 درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات بین‌الملل هم‌زیستی با کویر تصریح کرد: با توجه به اهمیت آب، حفاظت از پوشش گیاهی تا حد زیاد منجر به بالارفتن تولید آب شود.

وی با بیان این‌که در قرن 21 مشکل آب کافی و سالم وجود دارد، یادآو ر شد: با توجه به اهمیت منابع طبیعی و محیط زیست، تشکیل سازمان یا نهاد تحت عنوان منابع طبیعی و محیط زیست تحت نظر ریاست جمهوری ضروریست.

جعفری افزود: در بدنه تشکیلات در زمینه منابع طبیعی باید از نیروی متخصص در این زمینه استفاده کرده و سهمیه‌ای به عشایر و روستائیان که به طور مستقیم مرتبط با منابع طبیعی هستند، اختصاص یابد.

وی با بیان این‌که مدیریت منابع طبیعی باید بر مبنای اصول علمی و بکارگیری آسایش سرزمینی باشد، تصریح کرد: همچنین باید درصدی از درآمد کارخانجات صنعتی به منظور ایجاد فضای سبز اختصاص یابد، که باعث افزایش سطح سرانه فضای سبز خواهد شد.

رییس مرکز تحقیقات بین‌الملل هم‌زیستی با کویر خاطرنشان کرد: واگذاری‌های منابع طبیعی باید با نظارت باشد همچنین تخصیص بودجه‌ای ویژه‌ای برای تحقیقات در منابع طبیعی ضروری است.

کد خبر 46948

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز