رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: به دنبال آن هستیم تا فروش اینترنتی فرش دستباف را به عنوان یکی از اولویت‌های این بخش برای توسعه بازار داخلی و خارجی ایجاد کنیم.

فرش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فرشته دستپاک چهارشنبه ۲۰ آذر افزود: چالش‌های حوزه فرش دستباف، عمیق و مربوط به گذشته بوده که بیش از ۵۰ سال است که در این حوزه دچار مشکل شدیم، دلیل آن نگاه و تفکر سنتی حاکم بر این بخش است که تاکنون نتوانستیم از این موضوع فاصله جدی بگیریم.

وی با بیان این که توجه لازم به طراحان فرش و بافندگان صورت نگرفته است، ادامه داد: یکی از مشکلات در حوزه قالیبافان رفع نشدن مشکل بیمه قالیبافان است، برغم این که در سال گذشته مجلس شورای اسلامی مصوب کرد که بتوانیم تمامی افراد واجد شرایط را زیر پوشش بیمه داشته باشیم و بودجه‌ای هم به این منظور تخصیص داده شد اما به دلیل شرایط اقتصادی کشور تاکنون محقق نشده است.

رییس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: برندینگ جزو مشکلات حوزه فرش دستباف است که خوشبختانه در ۲ سال گذشته سعی کردیم توجه به آن و شناسنامه‌دار کردن فرش را جز اولویت‌ها قرار دهیم.

وی با اشاره به این که از مرداد سال گذشته اولین کالایی که پیش از نفت مورد تحریم‌های ظالمانه قرار گرفت، فرش دستباف بود، گفت: حدود ۲ میلیون نفر در حوزه فرش دستباف فعالیت دارند که بیش از ۸۰ درصد از فعالان این حوزه را زنان تشکیل می‌دهند.

رییس مرکز ملی فرش ایران اظهارداشت: یکی از مشکلاتی که صادرکنندگان در حوزه فرش دستباف داشتند، بحث پیمان سپاری و تعهد ارزی بود که خوشبختانه با هماهنگی‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته تعهد ارزی را به یکسال رساندیم که تاثیر فراوانی بر توسعه صادرات فرش دستباف کشور دارد.

وی با بیان این که جلوی صادرات پشم داخلی به دیگر کشورها را گرفتیم، اظهارداشت: در خصوص تعرفه واردات ابریشم اقداماتی صورت گرفت که سال گذشته اجازه ندادیم تعرفه صادرات ابریشم را افزایش دهند.

دستپاک خاطرنشان کرد: از طرفی به دنبال آن هستیم که در مکانیزم ۵ ساله با تشکیل کارگروه مواد اولیه در مرکز ملی فرش نوسازی مربوط به تولید مواد اولیه از ابریشم تا پشم را انجام دهیم تا کشور را در راستای مواد اولیه به خودکفایی برسانیم.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه فرش در استان‌ها به ریاست استانداران گفت: کارگروه فرش باعث توسعه صنعت فرش شده به این دلیل که مسائل و مشکلات فرش به صورت استانی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رییس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: بالای ۷۰ درصد از مواد اولیه فرش دستباف تولید داخل است و مقدار کمی ابریشم از کشور چین و ازبکستان برای فرش‌های ابریشمی وارد می‌کنیم و مقداری کمی هم پشم و کرک از کشور نیوزلند و استرالیا وارد می‌کنیم.

وی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر صادرات فرش دستباف ایرانی ادامه داد: حدود ۸۰ درصد از تولیدات فرش دستباف کشور صرف صادرات می‌شد.

دست پاک خاطرنشان کرد: نزدیک به ۳۰ درصد از صادرات فرش دستباف به کشور آمریکا صورت می‌گرفت که متاسفانه به دلیل تحریم‌ها این میزان از سبد صادراتی حذف شده و به دنبال آن هستیم تا بازارهای جدیدی از چین و روسیه جایگزین کنیم.

وی اضافه کرد: اتفاقات خوبی در راستای صادرات فرش دستباف در حال رخ دادن است و شرکت‌ها و اتحادیه‌های مختلف در این راستا اعلام آمادگی کردند.

در استان اصفهان ۲۸۹ هزار نفر بافنده فرش فعالیت دارد که از این تعداد ۱۰ هزار نفر را مردان تشکیل می‌دهند.

نجف آباد، فلاورجان، قمشه (شهرضا)، گلپایگان، نائین، نطنز، فریدن، سمیرم، کاشان و خوانسار مهمترین مراکز بافت و تولید فرش در استان اصفهان هستند.

کد خبر 469364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha