سالانه افزون بر ۱۶۳ میلیون مترمکعب آب از چاههای غیرمجاز شناسایی شده در استان خراسان رضوی برداشت می‌شود.

چاه های غیرمجاز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رییس گروه آمار شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان رضوی چهارشنبه ۲۰ آذر تعداد کل چاه‌های غیرمجاز شناسایی شده در این استان را ۶ هزار و ۲۴۰ حلقه اعلام کرد.

حسین شمس‌زاده همچنین به اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی در این استان اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون هزار و ۲۰۹ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده‌ است.  

وی افزود: بستن این تعداد چاه غیرمجاز موجب ۳۴ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف آب شده است.  

رییس گروه آمار شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تعداد چاه‌های مجاز آب در این استان را ۱۶ هزار و ۶۲۷ حلقه عنوان کرد و گفت: ۹۰ درصد آب تولیدی در این استان از طریق چاه‌های کشاورزی است.

وی نصب کنتورهای هوشمند را یکی دیگر از اقدامات تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی در خراسان رضوی عنوان کرد و افزود: هم اکنون ۹۷ درصد چاه‌های کشاورزی برقی این استان به کنتور هوشمند مجهز هستند که با این اقدام در سال جاری  ۲۴۳ میلیون متر مکعب آب در استان صرفه‌جویی شده است.

شمس‌زاده با اشاره به افزایش حجم ذخیره سدهای استان در پی بارش‌های رخ داده ادامه داد: در مدت مشابه پارسال ۱۵ درصد حجم سدهای استان پر آب بود که این رقم امسال به ۴۷ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: هم اکنون ۷۳۲ میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای خراسان رضوی جمع شده است که این میزان در مدت مشابه پارسال ۲۳۸ میلیون مترمکعب بود.

طی سه دهه اخیر یک میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب از آب‌های منابع زیرسطحی خراسان رضوی برداشت شده به طوریکه هم اکنون ۲۰ درصد از کسری مخازن آب‌های زیرزمینی در کشور متعلق به این استان است.

کد خبر 469357

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha