۱۰ تا ۱۵‌درصد جمعیت کشور را افراد معلول و کم‌توان جسمی‌ـ حرکتی تشکیل می‌دهند و مناسب‌سازی نکردن و سازگار نشدن فضا و محیط شهری برای استفاده آنها باعث می‌شود این بخش از جامعه از حقوق شهروندی خود محروم و برای حضور در اجتماع با مشکلات جدی مواجه شوند.

تردد معلولان

همشهری آنلاین- محمد قلی‌زاده(هم محله ای کم توان) :

وزارت کشور متولی مناسب‌سازی است و سازمان بهزیستی نقش نظارت و پیگیری را به عهده دارد. ستاد مناسب‌سازی هم برای ایجاد هماهنگی و پیگیری و نظارت بر مناسب‌سازی در کشور به ریاست وزیر کشور تشکیل شده است. جلسات ستاد مناسب‌سازی کشور یکی دو بار در سال تشکیل می‌شود و هر وزارتخانه‌ای باید اعتبار مناسب‌سازی را خود تأمین کند. با این وجود متأسفانه فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی در مورد ضرورت مناسب‌سازی هنوز آن‌طور که باید و شاید صورت نگرفته است. از مهم‌ترین موانع مناسب‌سازی نبود ضمانت اجرای محکم در قوانین و تخصیص نیافتن بودجه به دستگاه‌هاست. عمده مشکلات معلولان در کنار ضعف جسمی یا کم‌توانی مالی، نوع نگاه مسئولان و برخی از شهروندان و خلأ فرهنگسازی مناسب است که مشکلات آنها را بیشتر و این قشر را از حضور فعال در جامعه محروم کرده است. نسبت به معلولان به‌عنوان عضوی از جامعه نگاه مناسبی وجود ندارند و اغلب، به چشم یک بیمار به آنها نگاه‌ ترحمی دارند. تحقق نیافتن قانون استخدام ۳‌درصد معلولان در دستگاه‌های دولتی، نبود بسترهای حمایتی کافی برای ترغیب کارفرمایان بخش غیردولتی برای جذب و به کارگیری معلولان و مواردی از این دست فقط نمونه‌هایی از چالش‌های پیش‌روی اشتغال معلولان است. اگر از دید یک معلول به محیط شهری بنگریم نکات بسیار اندکی را در طراحی‌های فضاهای شهری می‌یابیم که این موضوع زندگی روزمره آنها را با مشکل مواجه کرده است. بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار معلول در کشور وجود دارد که معلولان جسمی‌ـ حرکتی بیشترین فراوانی را در بین آنها دارند و معلولان ذهنی نیز در رتبه دوم قرار گرفته‌اند. معلولان مادرزادی، ‌معلولان ناشی از حوادث و بلایای طبیعی و سوانح رانندگی نیز بخشی از این قشر را تشکیل می‌دهند. علاوه بر اینها سالمندان که امروزه حدود ۲۰‌درصد جمعیت کشور را تشکیل داده‌اند نیز از گروه‌هایی هستند که فعالیت و حضور حداکثری آنها در اجتماع نیازمند ایجاد فضاهای مناسب و قابل دسترسی است. در مجموع می‌توان گفت جامعه معلولان، کم‌توان و سالخوردگان بخش قابل توجهی از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهند. حل کردن مشکلات آنها موضوعی چند وجهی است که عزم ملی و همکاری‌های فرابخشی وزارت کشور، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، وزارت صمت، بنیاد جانبازان، سازمان بهزیستی و... را می‌طلبد.

با همه اینها جا دارد از اقدام خوب شهرداری تهران در مناطق ۲۲ گانه به ویژه منطقه ۵ در امر مناسب‌سازی تشکر و تقدیر کرد. این اقدامات شامل مناسب‌سازی بوستان‌ها، مراکز خرید و تفریحی، پردیس‌های سینمایی و سرویس‌های بهداشتی عمومی مخصوص معلولان می‌شود. باشد که مسئولان محترم، به وظایف خود در این رابطه عمل کنند.

کد خبر 469268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha