یک میلیون و ۲۰۰هزار معلول در سامانه مربوط به معلولان سازمان بهزیستی ثبت‌نام کرده‌اند، این در حالی است که ۳۰۰هزار معلول نیز پشت نوبت خدمات بهزیستی قرار دارند.

۳۰۰هزار معلول پشت نوبت دریافت خدمات بهزیستی

  قانون جامع حمايت از معلولان نيز هنوز به تصويب نمايندگان مردم در خانه ملت نرسيده تا تكليف نهادهايي كه مي‌بايست از اين قشر حمايت كنند، زودتر مشخص شود.
علي ربيعي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، از ايجاد 30هزار شغل براي معلولان خبر داد و گفت: به‌منظور پيشگيري از معلوليت‌ها، تعداد مراكز مشاوره ژنتيك در استان‌ها افزايش يافته است. وي با اشاره به اين نكته كه لايحه حمايت از حقوق معلولان در مجلس در حال بررسي است تأكيد كرد: در اين لايحه وظايف هر دستگاه به‌طور كامل مشخص شده است، به‌طوري‌كه با همكاري دستگاه‌ها درخصوص اقداماتي مانند استخدام و ايجاد اشتغال در سازمان‌ها براي 30هزار معلول شغل ايجاد خواهد شد.

مسكن يكي از مهم‌ترين نيازهاي معلولان است كه در لايحه حمايت از حقوق معلولان نيز به آن اشاره شده است. به گفته علي ربيعي، در مورد مسكن و مناسب‌سازي فضاي شهري براي معلولان برنامه‌هاي خوبي درنظر گرفته شده به‌طوري كه تا پايان سال95 خانواده‌هايي كه 2معلول و بيشتر دارند، صاحب مسكن مي‌شوند.

براساس طرح نگهداري و مراقبت معلولان در منزل نيز به جاي اينكه معلولان در مراكز نگهداري سكني گزينند به سمت خانواده‌ها سوق داده مي‌شوند كه به گفته ربيعي با تأمين اعتبار، كيفيت اجراي اين طرح بيش از گذشته شده و به هر خانواده ماهانه مبلغي به‌عنوان هزينه نگهداري پرداخت مي‌شود.

  • زندگي 400هزار معلول در روستا

صدور 80هزار كارت هوشمند معلوليت از ديگر نكاتي است كه در آستانه روز جهاني معلولان توسط محسني بندپي، رئيس سازمان بهزيستي كشور، عنوان شد. به گفته وي در سال آينده تمامي معلولان كشور صاحب كارت هوشمند مي‌شوند و يك ميليون و ۵۰۰ هزار معلول تحت پوشش كارت قرار مي‌گيرند. به گفته رئيس سازمان بهزيستي كشور اين كارت هوشمند مطابق استانداردهاي جهاني طراحي شده كه از شاخصه‌ها و ويژگي‌هاي خوبي برخوردار است و معلولان با داشتن اين كارت نياز به دفترچه نخواهند داشت.

300هزار معلول نيز پشت نوبت دريافت خدمات بهزيستي هستند كه به گفته محسني بندپي در سال‌جاري تعدادي از اين افراد را با توجه به امكانات و اعتباراتمان تحت پوشش خدمات، مستمري و كمك‌هاي موردي قرار مي‌دهيم.

  • حمايت چشمگير رئيس‌جمهور از سازمان بهزيستي و جامعه معلولان

چندي قبل نيز رئيس سازمان بهزيستي در سفر به استان زنجان با اشاره به حمايت و پشتيباني رئيس‌جمهور از جامعه معلولان گفت: طي 2 سال گذشته رئيس‌جمهور بيشترين حضور را در مناسبت‌هاي مختلف در واحدهاي وابسته به اين سازمان داشته‌ و در هر موقعيت به حمايت و پشتيباني از جامعه معلولان پرداخته است. به گفته وي در آخرين لايحه تقديم‌شده به دولت از سوي سازمان بهزيستي كشور، قانون جامع حمايت از معلولان در دست بررسي قرار گرفته است. اين لايحه تمام نيازهاي قانوني جامعه معلولان را مدنظر قرار داده و بسياري از مشكلات اقتصادي، خصوصا اشتغال، معيشت و مشكلات بيمه‌اي را درصورت تصويب در مجلس شوراي اسلامي مرتفع مي‌كند.

معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: اميدواريم كه اين لايحه به‌عنوان قانون تصويب شود و بتوان براي اجراي آن در سال 95بودجه مورد نياز را دريافت كرد. با حمايت و پشتيباني‌اي كه مجلس از معلولان نشان داده است اين لايحه مصوب و به‌عنوان قانون، ابلاغ و با تصويب اين قانون، جامعه 250هزار نفري معلولان از منافع آن بهره‌مند مي‌شوند.

  • يك ميليون و 200هزار نفر معلول شديد

حسين نحوي‌نژاد، معاون توانبخشي سازمان بهزيستي: يك ميليون و 200هزار نفر معلول شديد در كشور داريم كه 45درصد آنها معلول جسمي- حركتي هستند و از اين تعداد 18هزار نفر قطع نخاع شده‌اند. براساس آمار سازمان بهداشت جهاني، حدود 10‌تا 15درصد افراد هر جامعه را معلولان تشكيل مي‌دهند اما اين آمار همه معلوليت‌هاي خفيف تا شديد و حتي افرادي كه گاهي دچار سردرد ميگرني مي‌شوند را هم شامل مي‌شود. سازمان بهزيستي كشور، معلولان كشور را افرادي مي‌داند كه دچار معلوليت شديد هستند، به‌طوري كه امكان زندگي عادي براي آنها فراهم نيست و بر اين اساس يك ميليون و 200هزار معلول شديد شناسايي شده كه در سازمان بهزيستي پرونده دارند. 12درصد معلولان ناشنوايان هستند، 13درصد معلولان را افراد دچار مشكلات شديد بينايي تشكيل مي‌دهند، 20درصد معلول ذهني هستند و حدود نيم درصد معلولان را نيز افراد دچار اختلالات رواني مزمن تشكيل مي‌دهند. حدود 90هزار نفر از معلولان، افرادي هستند كه از خانواده طرد شده و در مراكز تحت پوشش سازمان بهزيستي كشور زندگي مي‌كنند. شديدترين نوع معلوليت، ضايعه نخاعي است. 18هزار فرد دچار معلوليت قطع نخاع در كشور زندگي مي‌كنند كه حدود نيمي از آنها بر اثر تصادف رانندگي قطع نخاع شده‌اند.

کد خبر 315570

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha