مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
۰ نفر

زمستان مقاصد گردشگری را برای همه محدود می‌کند اما مازندران دارای جاذبه‌های گردشگری متنوعی است که سفر به این استان را چهار فصله کرده که یکی از انها چشمه‌های آبگرم است.

آبگرم لاریجان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، چشمه‌های آبگرم از جمله مقصدهای تفریحی و گردشگری در فصل زمستان است که هواخواه بسیاری دارد و در این روزهای سرد دلچسب است.

اگر در تهران، مازندران و یا در استان‌های مرکزی کشور زندگی می‌کنید نیازی نیست برای تنی به آبگرم زدن در دور دست‌ها به دنبال چشمه آبگرم بگردید، زیرا در دامنه سر به آسمان کشیده دماوند شهری قرار دارد که به آبگرم‌هایش معروف است.

آری دماوند. این دیو سپید پای در بند همواره و در تمامی فصل شما را شگفت‌زده می‌کند و در کنار زیبایی خیره کننده در دل خود چشمه‌های آبگرم فراوانی را جای داده است.  

برای استفاده از چشمه‌های جوشان دماوند باید به شهر "رینه" سفر کنید. رینه یکی از شهرهای استان مازندران است که در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار دارد.  

رینه با ارتفاع ۲۴۰۰ متری از سطح دریا سومین شهر مرتفع و از زیباترین شهرهایی است که شاید در زندگی خود دیده باشید.  

همچنین رینه نزدیک‌ترین شهر به قله دماوند و از سرزمین‌های اسطوره‌ای ایران محسوب می‌شود و بسیاری از افسانه‌های دماوند از این شهر آغاز می‌شود که در گذشته به شکل آبادی بوده است.

بهار سر سبز، تابستان پوشیده از شقایق‌های وحشی، پاییز هفت رنگ چمن‌زارها و زمستانی سفیدپوش از ویژگی‌های چهار فصل شهر رینه است.

اما رینه در تمام فصول به چشمه‌های آبگرم خود می‌بالد. چشمه‌هایی که از عمق قلب دماوند می‌جوشند و به اعتقاد بسیاری از پزشکان و کارشناسان خواص دارویی بسیاری دارند.

  • آبگرم رینه کجاست؟

از هر کجای ایران که به سوی چشمه‌های آبگرم رینه سفر کنید، مسیرتان باید از جاده هراز بگذرد. جاده ۷۷ یا هراز که هزاران قصه و صدها جاذبه گردشگری در دل خود جای داده است.  

اگر از تهران وارد جاده هراز می‌شوید ۱۰۸ کیلومتر و بیش از ۲ ساعت راه در پیش دارید. البته باز به شانس شما و روزی که حرکت می‌کنید بستگی دارد زیرا اگر به ترافیک این جاده برخورید، چندساعتی بیشتر باید وقت بگذرانید.

بعد امام‌زاده هاشم و پلور را پشت سر بگذاریم و به آب اسک برسیم. ۳کیلومتر جلوتر تابلوی راهنمای رینه را می‌بینیم. تابلو را که دنبال می‌کنیم، بعد از روستای "مون" و روستای "انهه" به مقصد می‌رسیم.

  • در مسیر آبگرم رینه چه چیزی انتظار شما را می‌کشد؟

البته ابتدا باید از پردیس، بومهن، رودهن و آبعلی بگذرید. توصیه می‌شود صبح زود حرکت کنید زیرا فرصت می‌کنید یک وعده صبحانه دلچسب در هوای کوهستانی و بدون آلودگی جاده هراز نوش جان کنید. در مسیر عبور از شهر رودهن به سمت امامزاده هاشم آرام رانندگی کنید و مواظب گردنه و پیچ‌های طولانی جاده باشید تا خدایی ناکرده حادثه ای کام شما را تلخ نکند.

یک توصیه دیگر، در امامزاده هاشم توقف کنید، زیرا انواع آش‌های خوشمزه در آنجا انتظار شما را می‌کشد. البته نباید از منظره مرتفع‌ترین جاده بین‌المللی ایران بگذرید، زیرا از امامزاده هاشم استان مازندران و تهران را در یک قاب تماشا کنید.

راه دیگر این‌است که وارد روستای پلور شویم. در پلور به میدانی می‌رسیم که مجسمه‌ کوهنوردی در آن قرار گرفته. جاده‌ای فرعی دور میدان وجود دارد که آسفالت است و مستقیم به مقصدمان می‌رسد. البته این‌ مسیر کمی کوهستانی‌ست و برای فصل سرما پیشنهاد نمی‌شود.

یک راه دیگر هم وجود دارد. در جاده هراز از آب اسک که گذشتیم، نیاک و پول مون را رد کنیم تا به شهر گزنک برسیم. قبل از ورودی شهر، جاده‌ای فرعی و باصفا در سمت چپ هست که به روستای گزانه می‌رود. این مسیر را باید دنبال کنیم تا به امیرآباد و بعد آبگرم رینه برسیم.

از سرپایینی امامزاده هاشم که پایین می‌روید دنیا متفاوت می‌شود. پس از عبور از کنار آبشاری که سمت چپ جاده قرار دارد به دشت وسیعی وارد می‌شوید که نام آن گویای همه چیز است، "منظریه".

منظریه در کنار زیبایی خیره کننده که شما را وادار به توقف و عکس‌های سلفی می‌کند، به رستوران‌ها و دیزی سراهای خود معروف است که بد نیست یکی از آنها را امتحان کنید.

جاده را ادامه دهید تا از روستای اسک گذر کنید و سپس در روبروی تابلوی روستای "نوا"، خروجی در سمت چپ جاده می‌بینید که با تابلوی " رینه " تزیین شده است.  

در اینجای جاده نیز مراقب گردنه و دره‌های خطرناک باشید. در کنار خطر جاده در سربالایی های مسیر شهر رینه دنیا تغییر می‌کند و کوه هایی که به شما حس کوچک بودن می‌دادند اکنون زیر پاهای شما هستند.  

هر چه بیشتر ارتفاع می‌گیرید زیبایی خیره کننده تر می‌شود اما مواظب باشید این زیبایی ها به قیمت جانتان تمام نشود.

پس از چند کیلومتر به شهر رینه می‌رسید و از آنها از هرکسی سراغ چشمه های آب گرم را بگیرید به شما ادرس خواهد داد.

  • از آب گرم لذت ببرید

رینه با چشمه‌های آب گرمی که دارد بیشتر شناخته می‌شود و اکثر گردشگران به خاطر بهره‌مندی از خواص درمانی آبگرم چشمه‌ها به رینه می‌آیند.

خانه‌های این روستا هر کدام خود استخرهای آبگرم دارند که می‌توانید با اجاره هر کدام، از استخر آب گوگردی با حرارت ۶۰ درجه سانتیگراد استفاده کنید.

همچنین خانه‌های روستایی ته دره با حوضچه‌هایی از آبگرم با فشار کمی قوی تر از بقیه خانه‌ها به مسافران امکان دسترسی به این آب‌های گرم پر خاصیت را می‌دهند.

شاید مهمترین ویژگی رینه، نزدیک بودن آن به تهران است. البته نمی‌توان برخورداری این شهر زیبا از هوای تمیز و عالی زیر سایه پرشکوه دماوند را نادیده گرفت.

در این شهر علاوه بر استخرهای خصوصی موجود در خانه‌ها، استخرهای عمومی نیز وجود دارد که از مهمترین و قدیمی ترین آنها استخر شاه عباسی است که موقوفه شاه عباس صفوی بوده و جزو آثار ثبت شده در میراث فرهنگی می‌باشد.

امیدواریم از این سفرتان لذت ببرید...

کد خبر 469187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha