مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران گفت: سامانه هوشمند پارک حاشیه‌ای که به صورت پایلوت در منطقه ۲ اجرا می‌شد، از هفته آینده وارد فاز اجرایی در سایر مناطق و در ۱۲ هزار فضای پارک می‌شود.

فرجود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، محمد فرجود در مراسم افتتاحیه سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند که در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، با اشاره به اقدامات انجام شده در یک سال گذشته در زمینه هوشمندسازی پایتخت گفت: در نخستین قدم برنامه‌ای منجسم برای تهران هوشمند در پنج سرفصل تدوین و ذیل آن کلان‌پروژه‌هایی تعریف شد که مهم‌ترین سرفصل در حوزه ارائه خدمات دیجیتال ‌هوشمند به شهروندان و شفاف‌سازی پلتفرم‌های یکپارچه مشارکت شهروندان و مدیریت شهروندان است.

به گفته مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، حوزه دوم نوآوری است که در آن به استارتاپ‌ها و راه‌اندازی مراکز نوآوری توجه ویژه شده است. سومین حوزه حمل و نقل هوشمند است که با توسعه‌ دوچرخه در شهر و حمل و نقل پاک انجام می‌شود.

فرجود با بیان اینکه ایمنی، محیط زیست و انرژی حوزه چهارم است که بخش مهمی از فعالیت‌های شهرداری در این حوزه جای می‌گیرد، گفت: زیرساخت تمام این چهار مورد حذف فرایندهای دستی و کاغذی و استفاده‌ از فناوری‌های نو است.

دبیر شورای راهبردی تهران هوشمند، برگزاری انتخابات تمام الکترونیک شورایاری‌ها، راه‌اندازی سامانه جامع معاملات، سامانه هوشمند ناوگان خودرویی، سامانه نام‌گذاری اماکن و معابر، توسعه سامانه ۱۳۷ و توسعه و امکان بارگذاری عکس و فیلم در سامانه «تهران من» را بخشی از اقدامات انجام شده در این حوزه عنوان کرد.

فرجود با بیان اینکه فاز اول هوشمندسازی از امسال در حال اجراست، گفت: در این راستا تا کنون به ۱۶ هزار استعلام الکترونیکی شهرسازی پاسخ داده شده است. همچنین سامانه هوشمند پارک حاشیه‌ای که به صورت پایلوت در منطقه ۲ اجرا می‌شد که از هفته آینده وارد فاز اجرایی در سایر مناطق و در ۱۲ هزار فضای پارک می‌شود.

به گفته مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزار دوچرخه‌سواری، نقشه آنلاین تهران به عنوان پربازدیدترین برنامه شهرداری، سامانه «تهران بلیت» که برای تجمیع بلیت‌های اماکن تفریحی و فرهنگی شهرداری تهران است و راه‌اندازه پرتال ای پی ای که بیش از ۵۰ API را در اختیار استارتاپ‌ها قرار داده و بیش از ۳۰ میلیارد تومان تراکنش برای استارتاپ‌ها ایجاد کرده است، بخش دیگری از اقدامات انجام شده محسوب می‌شود.

فرجود همچنین درباره سامانه تهران من توضیح داد: درگاه واحد خدمات شهر تهران به نام سامانه «تهران من» است که از سال گذشته کاربران آن پنج برابر شده و تا کنون ۳۶ هزار درخواست پرونده عوارض خودرو غیرحضوری در آن وجود دارد.

وی نتیجه این اقدامات را نشانه ظرفیت بالای الکترونیکی شدن شهروندان در شهر تهران و سرویس‌ها دانست که همین امر سبب شده دامنه tehra.ir بالاترین رتبه را در میان شهرهای دنیا داشته باشد. 

فرجود با بیان اینکه واقعیت این است که در سال اول تمرکزمان روی برنامه‌ریزی بوده و در سال ۹۸ وارد فاز اجرایی شدیم‌ و برخی از اقدامات هم در سال ۹۹ رونمایی می‌شوند، گفت: اکثرا پروژه‌های اجرا شده، مشارکتی و با مشارکت بخش خصوصی صورت گرفته است. از طرف دیگر در دو سال آینده هم تمرکزمان بر یکپارچه‌سازی خدمات و توسعه آن‌ها خواهد بود.

به گفته مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری تهران، سال آینده برنامه جدی روی موضوع بلاک‌چین و هوش مصنوعی متمرکز خواهد بود.

کد خبر 468828
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha